Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek usług turystycznych i rekreacyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zenon Królikowski <Zenon.Krolikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1 Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badanie rynku turystycznego. Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.4
T-A-2Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.4
T-A-3Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-A-4Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.4
T-A-5Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.3
T-A-6Analiza wybranej gminy turystycznej.3
20
wykłady
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.4
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.3
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.2
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.1
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.3
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział w ćwiczeniach.20
A-A-2Przegląd i studia literaturowe (literatura obowiązująca i uzupełniająca).6
A-A-3Realizacja pracy zaliczeniowej - studium przypadku.4
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów7
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury6
A-W-4Konsultacje z prowadzącym.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C7_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki. Zna rynek usług turystycznych w regionie.
TiR_1A_W02, TiR_1A_W03, TiR_1A_W05, TiR_1A_W08S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08, S1A_W09C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C7_U01
Przygotowanie folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie
TiR_1A_U02, TiR_1A_U05, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10S1A_U02, S1A_U05, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11C-1T-W-4, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C7_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K04, TiR_1A_K07, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07C-1T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C7_W01
Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki. Zna rynek usług turystycznych w regionie.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C7_U01
Przygotowanie folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C7_K01
Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną.
2,0Student nie potrafi zorganizować wyjazdu turystycznego i wycenić oferty turystycznej
3,0Student potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Boduen W., Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem, turystycznym, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
  2. Gaworecki Wł., Turystyka, PWE, Warszawa, 2000
  3. Łazarowie M.R., Gospodarka turystyczna, WSE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Gołembski G., Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, AE Poznan, Poznan, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badanie rynku turystycznego. Dochody ludności jako czynnik rozwoju turystyki.4
T-A-2Demografia a popyt na usługi turystyczne. Strategie cen produktów rynku turystyki.4
T-A-3Rynkowa wycena ofert turystycznych.2
T-A-4Polska krajem recepcyjnym czy emisyjnym. Statystyka turystyki krajowej i zagranicznej.4
T-A-5Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i innych krajach UE.3
T-A-6Analiza wybranej gminy turystycznej.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.4
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.3
T-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.2
T-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.1
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.3
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział w ćwiczeniach.20
A-A-2Przegląd i studia literaturowe (literatura obowiązująca i uzupełniająca).6
A-A-3Realizacja pracy zaliczeniowej - studium przypadku.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów7
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury6
A-W-4Konsultacje z prowadzącym.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C7_W01Uzyskał wiedzę o instytucjach działających na rzecz turystyki. Zna rynek usług turystycznych w regionie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W03Ma podstawową wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych.
TiR_1A_W05Ma podstawową wiedzę dotyczącą formułowania celów, metod i form racjonalnego organizowania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1C1 Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-W-3Organizacje i instytucje działające na rzecz turystyki. System informacji turystycznej.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
T-W-1Istota i funkcje usług turystycznych.
T-W-6Sektor turystyki w gospodarce narodowej.
T-W-5Konkurencja na rynku usług turystycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C7_U01Przygotowanie folderu promocyjnego na usługi turystyczne w gminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
TiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1C1 Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
T-W-2Charakterystyka wybranych usług turystycznych. Segmentacja rynku usług turystycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C7_K01Potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1C1 Zapozananie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania bazy noclegowej i gastronomicznej sektora turystyki
Treści programoweT-W-4Prawne aspekty działalności turystycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Przygotowanie folderów promujących usługi turystyczne w wybranych gminach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium w formie pisemnej (30 minut)
S-2Ocena formująca: Ocena folderu przygotowanego przez każdego studenta
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń - wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować wyjazdu turystycznego i wycenić oferty turystycznej
3,0Student potrafi zorganizować wyjazd turystyczny i wycenić ofertę turystyczną. Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0