Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Fundusze europejskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundusze europejskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości na temat Unii Europejskiej na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich |
C-2 | Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE |
C-3 | Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych |
C-4 | Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe. | 2 |
T-A-2 | Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej. | 2 |
T-A-3 | Zasady polityki strukturalnej: zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania. | 2 |
T-A-4 | Narodowy plan rozwoju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności) 2007-2013. | 2 |
T-A-5 | Sektorowe programy operacyjne. | 2 |
T-A-6 | Program Operacyjny Kapitał Ludzki. | 3 |
T-A-7 | Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. | 2 |
T-A-8 | Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego. | 2 |
T-A-9 | Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka strukturalna i regionalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty. | 2 |
T-W-2 | Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE. | 1 |
T-W-3 | Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania | 2 |
T-W-4 | Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006, 2007 -2013, 2014-2020 | 3 |
T-W-5 | Reforma polityki regionalnej w 2006 roku | 1 |
T-W-6 | Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-A-2 | przygotowanie do kolokwium | 3 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-A-4 | wyszukanie wskazanych infirmacji w internecie | 2 |
A-A-5 | przygotowanie prezentacji | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką |
S-3 | Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E17_W01 Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | TiR_1A_W10, TiR_1A_W11, TiR_1A_W01, TiR_1A_W03 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, S1A_W01, S1A_W03, S1A_W09 | C-3 | T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-1, S-3 |
TiR_1A_E17_W02 Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | TiR_1A_W02, TiR_1A_W08 | S1A_W02, S1A_W08 | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-3 | S-1 |
TiR_1A_E17_W03 Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | TiR_1A_W02, TiR_1A_W08 | S1A_W02, S1A_W08 | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E17_U01 Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE | TiR_1A_U01 | S1A_U01 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-3 |
TiR_1A_E17_U02 Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej | TiR_1A_U03, TiR_1A_U09, TiR_1A_U10 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U03, S1A_U11 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3 |
TiR_1A_E17_U03 Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | TiR_1A_U06 | S1A_U06 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TiR_1A_E17_U04 Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | TiR_1A_U06, TiR_1A_U07, TiR_1A_U10 | S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U11 | C-2, C-3 | T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E17_K01 Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania | TiR_1A_K01 | S1A_K01 | C-3 | T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3 | S-1 |
TiR_1A_E17_K02 Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | TiR_1A_K04 | S1A_K04 | C-2, C-3 | T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-W-4 | M-3 | S-1 |
TiR_1A_E17_K03 Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | TiR_1A_K06, TiR_1A_K08 | P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K06 | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E17_W01 Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | 2,0 | nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich |
3,0 | słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
3,5 | dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
4,0 | dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
4,5 | dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
5,0 | bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich | |
TiR_1A_E17_W02 Wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | 2,0 | nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych |
3,0 | słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
3,5 | dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
4,0 | dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
4,5 | dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
5,0 | bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych | |
TiR_1A_E17_W03 Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | 2,0 | nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich |
3,0 | słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
3,5 | dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
4,0 | dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
4,5 | dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich | |
5,0 | bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E17_U01 Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE | 2,0 | nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE |
3,0 | słabo zna narzędzie polityki strukturalnej UE | |
3,5 | dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
4,0 | dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
4,5 | dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
5,0 | bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE | |
TiR_1A_E17_U02 Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej | 2,0 | nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE |
3,0 | słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
3,5 | dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
4,0 | dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
4,5 | dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE | |
TiR_1A_E17_U03 Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | 2,0 | nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE |
3,0 | słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
3,5 | dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
4,0 | dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
4,5 | dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
5,0 | bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE | |
TiR_1A_E17_U04 Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | 2,0 | nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania |
3,0 | posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
3,5 | posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
4,0 | posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
4,5 | posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania | |
5,0 | posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E17_K01 Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania | 2,0 | nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania |
3,0 | słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
3,5 | raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
4,0 | chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
4,5 | dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
5,0 | bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania | |
TiR_1A_E17_K02 Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | 2,0 | nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE |
3,0 | jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
3,5 | jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
4,0 | jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
4,5 | jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
5,0 | jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE | |
TiR_1A_E17_K03 Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | 2,0 | nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE |
3,0 | niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
3,5 | raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
4,0 | chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
4,5 | dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE | |
5,0 | bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE |
Literatura podstawowa
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
- Szamańska A., Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa, 2008
- Bajko Z.,Jóźwiak B., Fundusze strukturalne i Fundusz Spójności w Polsce na lata 2007-2013, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, 2007