Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Wyzwania ekonomiczne współczesnego świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wyzwania ekonomiczne współczesnego świata
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami ekonomicznymi i społecznymi stojacymi przed gospodarką w XXI w.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
C-4Poznanie i zrozumienie przemian zachodzących w gospodarce XXI w. i ich oddziaływania na podmioty gospoidarcze.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej4
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.4
T-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.4
T-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.2
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.4
T-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.2
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.2
T-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach25
A-W-2studia literaturowe10
A-W-3przygotowanie prezentacji na zadany temat7
A-W-4przygotowanie eseju na zadany temat10
A-W-5poszukiwanie informacji nt. skutków transformacji polskiej gospodarki i jej zdolnosci do sprostaniu wyzwaniom współczesnego świata w otoczeniu (obserwacje, wywiady, rozmowy, oglądanie programów itp.)8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2dyskusja
M-3prezentacje studentów na zadany temat
M-4esej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z eseju

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O03_W01
Student zna ekonomiczne, społeczne i technologiczne wyzwania stojące przed gospodarką światową
TiR_1A_W01S1A_W01C-4, C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-2, M-4, M-1, M-3S-3, S-1, S-2
TiR_1A_O03_W02
Student rozumie reguły funkcjonowania współczesnej gospodarki polskiej i światowej.
TiR_1A_W01S1A_W01C-1, C-3, C-2, C-4T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-1, S-2
TiR_1A_O03_W03
Student zna czynniki wpływające na konkurencyjność podmiotów gsopodarczych i gospodarek
TiR_1A_W01S1A_W01C-1, C-3, C-2, C-4T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4M-1, M-4, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O03_U01
Student potrafi formułować poglądy ekonomiczne na temat współczesnej gospodarki w postaci pisemnej i ustnej.
TiR_1A_U01, TiR_1A_U03S1A_U01, S1A_U03C-1, C-4, C-3, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-5M-4, M-3, M-2S-1, S-3, S-2
TiR_1A_O03_U02
Student posiada umiejętność przygotowywania prezentacji multimedialnej na temat wyzwań ekonomicznych i społecznych wspólczesnej gospodarki.
TiR_1A_U08S1A_U09, S1A_U10C-4, C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O03_K01
Student posiada umiejętność pracy w grupie i zdolności kooperacyjne.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-3, C-1, C-4, C-2T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-8M-3, M-2S-1
TiR_1A_O03_K02
Student ma zdolność do empatii i rozumienia problemów innych ludzi, posiada zdolności związane z percepcja gospodarczą i społeczną.
TiR_1A_K08, TiR_1A_K05, TiR_1A_K04P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K04, S1A_K05C-3, C-1, C-4, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-5M-3, M-4S-3, S-2
TiR_1A_O03_K03
Student ma umiejętność efektywnej autoprezentacji i wpływania na innych.
TiR_1A_K06, TiR_1A_K01, TiR_1A_K07P1A_K08, S1A_K01, S1A_K06, S1A_K07C-2, C-3, C-1, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O03_W01
Student zna ekonomiczne, społeczne i technologiczne wyzwania stojące przed gospodarką światową
2,0
3,0Student w dość ograniczonym zakresie zna ekonomiczne i społeczne wyzwania stojące przed gospodarką światową XXI w. Podczas ich omawiania popełnia błędy, ma trudności w podawaniu przykładów lub wykazywaniu części związków przyczynowo-skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O03_W02
Student rozumie reguły funkcjonowania współczesnej gospodarki polskiej i światowej.
2,0
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu wskazać na reguły funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej. Podczas ich omawiania popełnia pewne błędy. Ma problemy we wskazywaniu przykładów potwierdząjących teorię.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O03_W03
Student zna czynniki wpływające na konkurencyjność podmiotów gsopodarczych i gospodarek
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi wykazać znajomośc czynników wpływajacych na konkurencyjnośc podmiotów gospodarczych i gospodarek we wspólczenym świecie. Podczas wypowiedzi lub opisu popełnia pewne błędy, ma problem z podawaniem przykładów potwierdzających teorię.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O03_U01
Student potrafi formułować poglądy ekonomiczne na temat współczesnej gospodarki w postaci pisemnej i ustnej.
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować w sposób pisemny poglądy ekonomiczne. Popełnia w tym przypadku sporo błędów, nie zawsze potrafi umiejętnie poprzeć teorię przykałdami.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O03_U02
Student posiada umiejętność przygotowywania prezentacji multimedialnej na temat wyzwań ekonomicznych i społecznych wspólczesnej gospodarki.
2,0
3,0Student wykazuje dość ograniczoną zdolność do samodzielnego przygotowywania prezentacji w multimedialnej na temat wyzwań współczesnego świata. Popełnia przy tym pewne błędy oraz wykazuje ograniczoną umiejętność do odpowiedniego zaprezentowania zawartości prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O03_K01
Student posiada umiejętność pracy w grupie i zdolności kooperacyjne.
2,0
3,0Student posiada podstawowa zdolnośc do współpracy w grupie jako jej uczestnik i wykonawca przydzielonych zadań. Jego zaangażowanie jest ograniczone.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O03_K02
Student ma zdolność do empatii i rozumienia problemów innych ludzi, posiada zdolności związane z percepcja gospodarczą i społeczną.
2,0
3,0Student wykazuje empatię i rozumienie problemów innych ludzi w podstawowym zakresie. Potrafi to wykazać w dość ograniczonym stopniu - werbalnie i pisemnie.
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O03_K03
Student ma umiejętność efektywnej autoprezentacji i wpływania na innych.
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować siebie i swoje poglądy w bardzo podstawowym zakresie i za pomoca bardzo ogranicznych środków. Popełnia błędy w próbach wpływania na innych (np. podczas przedstawiania swych poglądów i przekonywania innych do nich).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Drucker P.F., Zarządzanie XXI w. - wyzwania, MT Biznes, Warszawa, 2009
  2. Giedź M., Kozłowski A. R., Majewski R. (red.), Ekonomiczne i polityczne wyzwania we wspólczesnym ładzie globalnym, CeDeWu, Warszawa, 2009
  3. Fukuyama F., Koniec historii, Wydawnictwo Zysk i Ska, Poznań, 2000
  4. Stiglitz J., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  5. Stiglitz J.E., Wizja sprawiedliwej globalizacji. Propozycje usprawnień, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Fukuyama F., Budowanie państwa. Władza i ład miedzynarodowy w XXI w., Rebis, Poznań, 2005
  2. Prahalad C.K., Krishnan M.S., Nowa era innowacji, Wydawnictwo Profesjonalne PWN, Warszawa, 2010
  3. Thurow L., Fortuna sprzyja odważnym. Co zrobić, by zbudować trwałą i dobrze prosperujacą gospodarkę globalną, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej4
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.4
T-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.4
T-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.2
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.4
T-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.2
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.2
T-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.3
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach25
A-W-2studia literaturowe10
A-W-3przygotowanie prezentacji na zadany temat7
A-W-4przygotowanie eseju na zadany temat10
A-W-5poszukiwanie informacji nt. skutków transformacji polskiej gospodarki i jej zdolnosci do sprostaniu wyzwaniom współczesnego świata w otoczeniu (obserwacje, wywiady, rozmowy, oglądanie programów itp.)8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O03_W01Student zna ekonomiczne, społeczne i technologiczne wyzwania stojące przed gospodarką światową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-4Poznanie i zrozumienie przemian zachodzących w gospodarce XXI w. i ich oddziaływania na podmioty gospoidarcze.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
C-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami ekonomicznymi i społecznymi stojacymi przed gospodarką w XXI w.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
Treści programoweT-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej
T-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.
T-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-4esej
M-1wykład konwersatoryjny
M-3prezentacje studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dość ograniczonym zakresie zna ekonomiczne i społeczne wyzwania stojące przed gospodarką światową XXI w. Podczas ich omawiania popełnia błędy, ma trudności w podawaniu przykładów lub wykazywaniu części związków przyczynowo-skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O03_W02Student rozumie reguły funkcjonowania współczesnej gospodarki polskiej i światowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami ekonomicznymi i społecznymi stojacymi przed gospodarką w XXI w.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
C-4Poznanie i zrozumienie przemian zachodzących w gospodarce XXI w. i ich oddziaływania na podmioty gospoidarcze.
Treści programoweT-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.
T-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.
T-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2dyskusja
M-3prezentacje studentów na zadany temat
M-4esej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu wskazać na reguły funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej. Podczas ich omawiania popełnia pewne błędy. Ma problemy we wskazywaniu przykładów potwierdząjących teorię.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O03_W03Student zna czynniki wpływające na konkurencyjność podmiotów gsopodarczych i gospodarek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami ekonomicznymi i społecznymi stojacymi przed gospodarką w XXI w.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
C-4Poznanie i zrozumienie przemian zachodzących w gospodarce XXI w. i ich oddziaływania na podmioty gospoidarcze.
Treści programoweT-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.
T-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.
T-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-4esej
M-2dyskusja
M-3prezentacje studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi wykazać znajomośc czynników wpływajacych na konkurencyjnośc podmiotów gospodarczych i gospodarek we wspólczenym świecie. Podczas wypowiedzi lub opisu popełnia pewne błędy, ma problem z podawaniem przykładów potwierdzających teorię.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O03_U01Student potrafi formułować poglądy ekonomiczne na temat współczesnej gospodarki w postaci pisemnej i ustnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami ekonomicznymi i społecznymi stojacymi przed gospodarką w XXI w.
C-4Poznanie i zrozumienie przemian zachodzących w gospodarce XXI w. i ich oddziaływania na podmioty gospoidarcze.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
Treści programoweT-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej
T-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.
T-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.
Metody nauczaniaM-4esej
M-3prezentacje studentów na zadany temat
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie formułować w sposób pisemny poglądy ekonomiczne. Popełnia w tym przypadku sporo błędów, nie zawsze potrafi umiejętnie poprzeć teorię przykałdami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O03_U02Student posiada umiejętność przygotowywania prezentacji multimedialnej na temat wyzwań ekonomicznych i społecznych wspólczesnej gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-4Poznanie i zrozumienie przemian zachodzących w gospodarce XXI w. i ich oddziaływania na podmioty gospoidarcze.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
C-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami ekonomicznymi i społecznymi stojacymi przed gospodarką w XXI w.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
Treści programoweT-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.
T-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.
T-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.
Metody nauczaniaM-3prezentacje studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje dość ograniczoną zdolność do samodzielnego przygotowywania prezentacji w multimedialnej na temat wyzwań współczesnego świata. Popełnia przy tym pewne błędy oraz wykazuje ograniczoną umiejętność do odpowiedniego zaprezentowania zawartości prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O03_K01Student posiada umiejętność pracy w grupie i zdolności kooperacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
C-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami ekonomicznymi i społecznymi stojacymi przed gospodarką w XXI w.
C-4Poznanie i zrozumienie przemian zachodzących w gospodarce XXI w. i ich oddziaływania na podmioty gospoidarcze.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
Treści programoweT-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.
T-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.
T-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.
T-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.
Metody nauczaniaM-3prezentacje studentów na zadany temat
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa zdolnośc do współpracy w grupie jako jej uczestnik i wykonawca przydzielonych zadań. Jego zaangażowanie jest ograniczone.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O03_K02Student ma zdolność do empatii i rozumienia problemów innych ludzi, posiada zdolności związane z percepcja gospodarczą i społeczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
C-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami ekonomicznymi i społecznymi stojacymi przed gospodarką w XXI w.
C-4Poznanie i zrozumienie przemian zachodzących w gospodarce XXI w. i ich oddziaływania na podmioty gospoidarcze.
C-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
Treści programoweT-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej
T-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.
T-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.
Metody nauczaniaM-3prezentacje studentów na zadany temat
M-4esej
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z eseju
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje empatię i rozumienie problemów innych ludzi w podstawowym zakresie. Potrafi to wykazać w dość ograniczonym stopniu - werbalnie i pisemnie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O03_K03Student ma umiejętność efektywnej autoprezentacji i wpływania na innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z regułami funkcjonowania współczesnej gospodarki światowej.
C-3Zrozumienie przez studentów mechanizmów globalizacji i konkurencyjności we współczesnej gospodarce światowej.
C-1Zapoznanie studentów z wyzwaniami ekonomicznymi i społecznymi stojacymi przed gospodarką w XXI w.
C-4Poznanie i zrozumienie przemian zachodzących w gospodarce XXI w. i ich oddziaływania na podmioty gospoidarcze.
Treści programoweT-W-3Globalizacja w ekonomii i systemach społecznych.
T-W-4Ewolucja kapitalizmu jako skutek cykliczności w gospodarce.
T-W-2Keynes czy Friedman - dylematy wyboru wspólczesnej gospodarki.
T-W-8Polska gospodarka wobec wyzwań współczesności - ocena z perspektywy młodego pokolenia.
T-W-7Funkcjonowanie przedsiębiorstw wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
T-W-5Wyzwania gospodarki opartej na wiedzy w ujęciu mikro-mezo- i makroekonomicznym.
T-W-1Transformacja gospodarki - przyczyny i skutki na przykładzie krajów Europy Środkowo-Wschodniej
T-W-6Funkcjonowanie gospodarstw domowych wobec wyzwań współczesnej gospodarki.
Metody nauczaniaM-4esej
M-3prezentacje studentów na zadany temat
M-2dyskusja
M-1wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji
S-3Ocena formująca: ocena z eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować siebie i swoje poglądy w bardzo podstawowym zakresie i za pomoca bardzo ogranicznych środków. Popełnia błędy w próbach wpływania na innych (np. podczas przedstawiania swych poglądów i przekonywania innych do nich).
3,5
4,0
4,5
5,0