Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza ekonomiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedzy: student ma zajomość podstaw rachunkowowści, finansów, nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | Kompetencji: student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
W-3 | Umiejętności: student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania konkretnych zjawisk ekonomicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji |
C-2 | Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji |
C-5 | Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza i ocena gospodarowania materiałami. | 1 |
T-L-2 | Analiza produkcji przedsiębiorstwa (struktury asortymentowej, rytmoczności, jakości) | 1 |
T-L-3 | Analiza gospodarowania środkami trwałymi | 1 |
T-L-4 | Ocena wstępna sprawozdań finansowych na przykładzie konkretnej firmy | 1 |
T-L-5 | Ocena zadłużenia, płynnośći finansowej, obrotowowści i rentowności badanego przedsiębiorstwa | 2 |
T-L-6 | Analiza przyczynowa wyniku finansowego z wykorzystaniem wybranych metod deterministycznych | 1 |
T-L-7 | Analiza kosztów własnych badanego przedsiębiorstwa | 1 |
T-L-8 | Sprawdzian testowy i zaliczenie pracy z analizy finansowej | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie się do sprawdzianu z ćwiczeń | 36 |
A-L-3 | Przygotowanie pracy z analizy finansowej | 15 |
A-L-4 | Przygowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda problemowa/Wykład problemowy |
M-2 | Metoda aktywizująca/metoda sytuacyjna - praca na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa (dane konkretnego przedsiębiorstwa przypadają na dwóch studentów z grupy laboratoryjnej) |
M-3 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca opisowa z oceny sytuacji finansowej konkretnego przedsiębiorstwa w formie sprawozdania |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywości uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_E16_W01 zna narzędzia analizy ekonomicznej | ZN1_1A_W04, ZN1_1A_W07 | S1A_W03, S1A_W06 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-1 | S-1 |
ZN1_1A_E16_W02 posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw | ZN1_1A_W08, ZN1_1A_W09 | S1A_W06 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-1, M-3 | S-1 |
ZN1_1A_E16_W03 ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw | ZN1_1A_W07 | S1A_W06 | C-2 | T-L-4 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_E16_U01 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych | ZN1_1A_U01, ZN1_1A_U14 | S1A_U01, S1A_U03 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ZN1_1A_E16_U02 interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa | ZN1_1A_U14, ZN1_1A_U04 | S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ZN1_1A_E16_U03 analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych | ZN1_1A_U04 | S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_E16_K01 ma świadomość uczenia się przez całe życie | ZN1_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_E16_W01 zna narzędzia analizy ekonomicznej | 2,0 | Nie zna większości narzędzi analizy ekonomicznej |
3,0 | Zna niektóre narzędzia analizy ekonomicznej | |
3,5 | Zna podstawowe narzędzia analizy ekonomicznej | |
4,0 | Zna prawie wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej | |
4,5 | Zna wszystkie narzędzia analizy ekonomicznej | |
5,0 | Zna znakomicie narzędzia analizy ekonomicznej | |
ZN1_1A_E16_W02 posiada wiedzę o metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw | 2,0 | Nie zna podstawowych metod analizy ekonomicznej |
3,0 | Zna podstawowe metody analizy ekonomicznej | |
3,5 | Zna większość metod analizy ekonomicznej podanych na zajęciach | |
4,0 | Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach | |
4,5 | Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz niektóre z opisanych w literaturze podstawej | |
5,0 | Zna metody analizy ekonomicznej podane na zajęciach oraz opisane w pozycjach podstawowej literatury | |
ZN1_1A_E16_W03 ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystania w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw | 2,0 | Nie zna podstawowych źródeł informacji |
3,0 | Zna podstawowe źródła informacji | |
3,5 | Zna podstawowe źródła informacji oraz ich charakterystykę | |
4,0 | Zna większość źródeł inforamcji, ich charakterystykę i ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania | |
4,5 | Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ma niewielkie problemy z określeniem możliwości ich wykorzystania | |
5,0 | Zna źródła informacji, ich charakterystykę oraz ich możliwości wykorzystania w określonym obszarze analizy ekonomicznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_E16_U01 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu |
3,0 | Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki | |
3,5 | Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki | |
4,0 | Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki | |
4,5 | Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki | |
5,0 | Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki | |
ZN1_1A_E16_U02 interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa | 2,0 | Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej |
3,0 | Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
3,5 | Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
4,0 | Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
4,5 | Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
5,0 | Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa | |
ZN1_1A_E16_U03 analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn |
3,0 | Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
3,5 | Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
4,0 | Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
4,5 | Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny | |
5,0 | Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_E16_K01 ma świadomość uczenia się przez całe życie | 2,0 | Brak świadomośći uczenia się przez całe życie |
3,0 | Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma świadomość uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma świadomość uczenia się przez całe życie |
Literatura podstawowa
- Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Kurtys E., Waśniewski T., Wersty B., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2001, 5
- Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2007, 5
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009, 3
- Jerzemowska M. red, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2011, 2
Literatura dodatkowa
- Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009, 2
- Waśniewski T., Skoczylas W., Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, Wyd. Fundacja Rozwoju Rachunkowowści w Polsce, Warszawa, 2004