Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie
Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunek kosztów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie zasad rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów |
C-2 | Zpoznanie studentów z podstawowymi kryteriami klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów |
C-4 | Przygotowanie studentów do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie |
C-5 | Przygotowanie studentów do rozliczania i ewidencji kosztów działalności |
C-6 | Przygotowanie studentów do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów |
C-7 | Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Klasyfikacja kosztów | 2 |
T-A-2 | Pomiar i wycena kosztów | 2 |
T-A-3 | Warianty ewidencji i rozliczania kosztów wraz z ustaleniem wyniku finansowego w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym | 4 |
T-A-4 | Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej | 2 |
T-A-5 | Tradycyjne metody kalkulacji kosztów | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie materiału | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów | 1 |
T-W-2 | Istota i klasyfikacja kosztów | 2 |
T-W-3 | Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów | 2 |
T-W-4 | Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie | 2 |
T-W-5 | Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności | 2 |
T-W-6 | Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych | 3 |
T-W-7 | Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie materiału | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań problemowych | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_E8_W01 Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów oraz istotę kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów | Z_1A_W04, Z_1A_W10, Z_1A_W07 | S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-A-1, T-A-6 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
Z_1A_E8_W02 Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz matody ustalania kosztu jednostkowego. | Z_1A_W04, Z_1A_W10, Z_1A_W07 | S1A_W03, S1A_W06, S1A_W07 | C-3, C-4, C-5, C-6, C-7 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_E8_U01 Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów | Z_1A_U01, Z_1A_U13 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05 | C-2 | T-W-2, T-A-1, T-A-6 | M-1, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
Z_1A_E8_U02 Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu | Z_1A_U01, Z_1A_U16, Z_1A_U13, Z_1A_U14 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05 | C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Z_1A_E8_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | Z_1A_U01, Z_1A_U16, Z_1A_U13, Z_1A_U14 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05 | C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_E8_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | Z_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Z_1A_E8_K02 Student posiada zdolność pracy w zespole | Z_1A_K02 | S1A_K02, S1A_K03 | C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-4 | S-1, S-4, S-2 |
Z_1A_E8_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | Z_1A_K06 | S1A_K07 | C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_E8_W01 Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów oraz istotę kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów | 2,0 | Student nie zna istoty, zakresu i żadnych odmian rachunku kosztów. Nie zna istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów |
3,0 | Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów | |
3,5 | Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów | |
4,0 | Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów | |
4,5 | Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
5,0 | Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów. | |
Z_1A_E8_W02 Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz matody ustalania kosztu jednostkowego. | 2,0 | Student nie zna żadnych elementów tradycyjnego rachunku kosztów. |
3,0 | Student zna niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
4,0 | Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów. | |
5,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów z uwzględnieniem różnych aspektów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_E8_U01 Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty. | |
4,0 | Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty. | |
4,5 | Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty oraz dokonać ich charakterystyki. | |
5,0 | Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty i dokonać ich charakterystyki oraz podać przykłady. | |
Z_1A_E8_U02 Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu | 2,0 | Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu. |
3,0 | Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
3,5 | Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
4,0 | Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
4,5 | Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu. | |
5,0 | Student umie samodzielnie dokonać pomiaru i wyceny wszystkich rodzajów kosztów, zaewidencjonować je we wszystkich wariantach i rozliczyć je oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu, a także umie powiązać elementy rachunku kosztów z wynikiem finansowym. | |
Z_1A_E8_U03 Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych. |
3,0 | Student umie z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne. | |
3,5 | Student umie z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne. | |
4,0 | Student umie samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne. | |
4,5 | Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. | |
5,0 | Student umie samodzielnie rozwiązywać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_E8_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy samodzielnej. |
3,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania niektórych problemów decyzyjnych. | |
3,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, przy czym jego decyzje nie zawsze są prawidłowe. | |
4,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. | |
4,5 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości. | |
Z_1A_E8_K02 Student posiada zdolność pracy w zespole | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy w zespole. |
3,0 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
3,5 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,5 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
5,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór. | |
Z_1A_E8_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. | |
5,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego. |
Literatura podstawowa
- Czubakowska K., Rachunek kosztów, PWE, Warszawa, 2015
- Nowak E., Rachunek kosztów przedsiębiorstwa, Ekspert, Wrocław, 2009
- Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań, Ekspert, Wrocław, 2003
- Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003