Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Techniczne środowisko pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Techniczne środowisko pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alina Sand <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 12 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie2
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)3
T-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza3
8
wykłady
T-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,2
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu1
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych2
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.2
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych2
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych2
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury6
A-A-3Przygotowanie referatu8
A-A-4Zaliczenie przedmioru2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Przegląd literatury14
A-W-3Przegląd ustawodawstwa18
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu28
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów12
A-W-7Konatkt z prowadzącym4
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_6_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. zasad zapewnienia bezpiecznych warunków pracy przy wykonywaniu pracy w różnych branżach i na różnych stanowiskach pracy w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń chorobowych i wypadkowych
ZBHP_10A_W03, ZBHP_10A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_6_U01
Znajomość i stosowanie właściwych przepisów prawa w odniesieniu do aktualnych warunków lub projektowanych procesów pracy, dobór właściwych środków eliminujących lub ograniczających zagrożenia w środowisku pracy, opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
ZBHP_10A_U01, ZBHP_10A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10A_6_K01
Sporządzanie analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy
ZBHP_10A_K01, ZBHP_10A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_6_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. zasad zapewnienia bezpiecznych warunków pracy przy wykonywaniu pracy w różnych branżach i na różnych stanowiskach pracy w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń chorobowych i wypadkowych
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_6_U01
Znajomość i stosowanie właściwych przepisów prawa w odniesieniu do aktualnych warunków lub projektowanych procesów pracy, dobór właściwych środków eliminujących lub ograniczających zagrożenia w środowisku pracy, opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZBHP_10A_6_K01
Sporządzanie analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Łabanowski W., Bezpieczeństwo użytkowania maszyn : poradnik dla pracodawców, Państwowa Inspekcja Pracy : Główny Inspektorat Pracy, Warszawa, 2012
  2. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. 1998 nr 21 poz. 94 ze zm., 2014
  3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650 ze zm., 2014
  4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, Dz.U. Nr 191, poz. 1596, ze zm., 2014
  5. Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, Dz. U. Nr 122, poz. 1321, ze zm., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Marek Gałusza, Halina Wojciechowska-Piskorska, Andrzej Uzarczyk, HP w transporcie: poradnik, Tarbonus, Kraków, Tarnobrzeg, 2011
  2. Abramowski Michał, BHP 2014, C.H. Beck, Warsyawa, 2013
  3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu, Dz. U. z 2012 poz. 1468., 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie2
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)3
T-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,2
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu1
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych2
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.2
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych2
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych2
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach8
A-A-2Przegląd literatury6
A-A-3Przygotowanie referatu8
A-A-4Zaliczenie przedmioru2
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Przegląd literatury14
A-W-3Przegląd ustawodawstwa18
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu28
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
A-W-6Przegląd przekazanych materiałów do wykładów12
A-W-7Konatkt z prowadzącym4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_6_W01Słuchacz uzyska wiedzę nt. zasad zapewnienia bezpiecznych warunków pracy przy wykonywaniu pracy w różnych branżach i na różnych stanowiskach pracy w celu eliminacji lub ograniczenia zagrożeń chorobowych i wypadkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_W03Ma podstawową wiedzę w zakresie oceny i organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii
ZBHP_10A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie niezbędnym do zrozumienia celów i zadańsłużby BHP oraz w zakresie identyfikowania zadań służb BHP, stosowania metod odpowiednich do zadań służb BHP a także wiedzę w zakresie właściwego organizowania pracy służb BHP
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)
T-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczną. Ujawnia pewną chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_6_U01Znajomość i stosowanie właściwych przepisów prawa w odniesieniu do aktualnych warunków lub projektowanych procesów pracy, dobór właściwych środków eliminujących lub ograniczających zagrożenia w środowisku pracy, opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP
ZBHP_10A_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)
T-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z dużą pomocą nauczyciela lub przy wsparciu innych słuchaczy) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZBHP_10A_6_K01Sporządzanie analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
ZBHP_10A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływ na środowisko naturalne i pracy oraz związaną z tym świadomość i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne, ogólne i zasadnicze wymagania dla maszyn,
T-W-2Maszyny i urządzenia techniczne - urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu
T-W-3Prace szczególnie niebezpieczne -prace w przestrzeniach zamkniętych
T-W-4Prace szczególnie niebezpieczne - prace poniżej poziomu gruntu. Prace na wysokościach.
T-A-1Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w budownictwie
T-A-2Bezpieczeństwo i higiena pracy w wybranych branżach i rodzajach prac (np. spawalnictwo, obróbka drewna, obróbka metali i in.)
T-A-3Środki ochrony indywidualnej, odzież ochronna i robocza
T-W-5Prace szczególnie niebezpieczne - transport materiałów niebezpiecznych
T-W-6Prace szczególnie niebieczne - prace przy użyciu materiałów niebezpiecznych
T-W-7Transport wewnętrzny i magazynowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Wykazuje sie na poziomie zupełnie podstawowym umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków. Popełnia liczne błędy niedyskwalifikujące całkowicie jego pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.