Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Projektowanie zorientowane na użytkownika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie zorientowane na użytkownika | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 9 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy planowania przedsięwzięć internetowych, podstawy projektowania serwisów WWW |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania zorientowanego na użytkownika |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności wykonania projektu serwisu internetowego zgodnie z zasadami user experience |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analizy przypadków - projektowanie zorientowane na użytkowniku w praktyce | 2 |
T-L-2 | Projekt z obszaru user experience - założenia | 1 |
T-L-3 | Testy użyteczności | 1 |
T-L-4 | Odkrywanie zachowań użytkowników | 1 |
T-L-5 | Tworzenie ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników | 1 |
T-L-6 | Projektowanie architektury informacji | 1 |
T-L-7 | Przykładowa analiza user experience | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wybór tematów projektów zespołowych | 1 |
T-P-2 | Definiowanie celu, zakresu projektu user experience | 1 |
T-P-3 | Zachowania użytkowników, testy użyteczności | 2 |
T-P-4 | Projekt user experience komponentów serwisu internetowego | 5 |
T-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces planowania projektów z zakresu user experience | 2 |
T-W-2 | Planowanie i realizacja testów użyteczności | 1 |
T-W-3 | Analiza zachowań użytkowników serwisów internetowych | 1 |
T-W-4 | Modele zadań i ścieżek użytkowników, mapy doświadczeń użytkowników | 1 |
T-W-5 | Projektowanie architektury informacji w serwisach internetowych | 2 |
T-W-6 | Analiza user experience komponentów witryn internetowych | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta) | 8 |
A-L-3 | Realizacja sprawozdania z zajęć (praca studentów w grupach) | 10 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 3 |
31 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych (praca własna studenta) | 7 |
A-P-3 | Opracowanie projektu eser experience (praca własna studenta) | 12 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu projektu | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta) | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta) | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania elementów projektu user experience |
S-3 | Ocena formująca: Ocena etapów realizacji projektu user experience |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O9/06_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować proces projektowania user experience, zna narzędzia, techniki badań oraz oceny w dziedzinie user experience | I_1A_W23, I_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O9/06_U01 Student nabył umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience | I_1A_U17, I_1A_U14, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U09 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
I_1A_O9/06_U02 Student potrafi wykonać projekt user experience witryn internetowych | I_1A_U14, I_1A_U12, I_1A_U09 | T1A_U01, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O9/06_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu user experience w kontekście zespołowego tworzenia złożonych serwisów internetowych | I_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O9/06_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować proces projektowania user experience, zna narzędzia, techniki badań oraz oceny w dziedzinie user experience | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu projektowania user experience, nie potrafi scharakteryzować procesu projektowania user experience, nie ma wiedzy na temat realizacji testów użyteczności, analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych. |
3,0 | Student posiada bardzo ogólną więdzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru projektowania user experience, realizacji testów użyteczności, analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych. | |
3,5 | Student posiada ogólną więdzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności, ogólnie przedstawić analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych. | |
4,0 | Student posiada więdzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności oraz procedury ich planowania, scharakteryzować zagadnienie analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz opisać formy analiz user experience komponentów serwisów internetowych. | |
4,5 | Student posiada dobrą więdzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności oraz procedury ich planowania, scharakteryzować zagadnienie analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience komponentów serwisów internetowych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą więdzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić, dobrać uzasadnić wybór rodzajów testów użyteczności oraz procedur ich planowania, scharakteryzować szczegółówo zagadnienie analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience większości komponentów serwisów internetowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O9/06_U01 Student nabył umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience | 2,0 | Student nie wykona prawidłowo wszystkich zadań realizowanych na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych |
3,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, ale będą one wykonane w sposób mało precyzyjny | |
3,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, nie wszystkie (część) zadania zostaną wykonane w sposób dokładny | |
4,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób prawidłowy, dokładny, student będzie potrafił uzasadnić dokonane wybory i realizacje | |
4,5 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, student będzie potrafił szczegółówo uzasadnić dokonane wybory i realizacje | |
5,0 | Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, wykona dodatkowe czynności, które podniosą wartość merytoryczną zadań, student będzie potrafił szczegółówo uzasadnić dokonane wybory i realizacje | |
I_1A_O9/06_U02 Student potrafi wykonać projekt user experience witryn internetowych | 2,0 | Student nie wykona projektu witryny internetowej user experience, obejmującego wszystkie wymagane etapy (części) |
3,0 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, obejmujący wymagane etapy (części), ale jest on bardzo pobieżny, mało szczegółowy, zawiera nieścisłości | |
3,5 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, składający się z wymaganych etapów (części), ale nie wszystkie są szczegółowo zapisane | |
4,0 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne | |
4,5 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika) | |
5,0 | Student wykona projekt witryny internetowej user experience, wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika), student potrafi merytorycznie uzasadnić, wyjaśnić przyjęte rozwiązania w projekcie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O9/06_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu user experience w kontekście zespołowego tworzenia złożonych serwisów internetowych | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience |
3,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, ale na bardzo dużym poziomie ogólności | |
3,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania | |
4,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania | |
4,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi, tworzonych modeli | |
5,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi, tworzonych modeli, ma świadomość potrzeb monitorowania postępów prac projektowych, wypracowania zasad komunikacji w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej |
Literatura podstawowa
- Jesmond Allen, James Chudley, Projektowanie witryn internetowych User eXperience, Smashing Magazine, Helion, Gliwice, 2013
Literatura dodatkowa
- Michał Koralewski, Piotr Nowak, Podstawy User Experience w projektowaniu stron WWW, PARP, Warszawa, 2012