Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Sieci komórkowe i satelitarne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sieci komórkowe i satelitarne
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów: Techniki transmisyjne, Radiokomunikacja, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów Fizyka
W-2Student powinien znać środowisko do obliczeń naukowych Matlab

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami projektowania sieci komórkowych
C-2Zapoznanie z architekturą sieci komórkowych
C-3Zapoznanie z architekturą telekomunikayjnych systemów satelitarnych
C-4Ukształtowanie umiejętności z wykorzystania modeli propagacyjnych do planowania sieci bezprzewodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni2
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych2
T-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy2
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS2
T-L-5Budżet łącza satelitarnego2
10
wykłady
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych1
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych4
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy1
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka1
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji2
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach10
A-L-2Wykonanie sprawozdań15
A-L-3Konsultacje do laboratoriów5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę sieci komórkowych oraz architekturę systemów satelitarnych
I_1A_W09, I_1A_W02, I_1A_W21T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2
I_1A_O3/09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować podstawowe problemy dotyczące funkcjonowania sieci komórkowych
I_1A_W09T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykorzystać modele matematyczne do symulacji teoretycznego zasięgu sieci komórkowych, potrafi obliczyć podstawowe zadania z teorii ruchu telekomunikacyjnego
I_1A_U15T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów komórkowych i satelitarnych będą wnosiły nowe rozwiązania.
I_1A_K01T1A_K01, T1A_K07C-2, C-1, C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-4, M-3, M-2, M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę sieci komórkowych oraz architekturę systemów satelitarnych
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi określić kluczowe elementy architektury systemów komórkowych
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi określić kluczowe elementy systemów satelitarnych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi określić znaczenie poszczególnych elementów systemu komórkowych lub satelitarnych
4,5to co na ocenę dobrą oraz potrafi wymienić metody wielodostępu stosowane w systemach
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi szczegółowo omówić własności poszczególnych sposobów wielodostępu wraz z przykładami
I_1A_O3/09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować podstawowe problemy dotyczące funkcjonowania sieci komórkowych
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi wymienić podstawowe problemy w zapewnieniu dostępności sieci komórkowej
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi wskazać sposoby zwiększenia pojemności systemów komórkowych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi scharakteryzować własności kanałów radiowych
4,5to co na ocenę dobry oraz potrafi określić modele propagacyjne służące do modelowania zasięgu sieci
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi scharakteryzować zabezpieczenia w sieciach komórkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykorzystać modele matematyczne do symulacji teoretycznego zasięgu sieci komórkowych, potrafi obliczyć podstawowe zadania z teorii ruchu telekomunikacyjnego
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi wymienić podstawowe zagadnienia związane z teoria ruchu telekomunikacyjnego oraz modelami propagacyjnymi
3,5Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych
4,0Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych i odpowiednio je zwizualizować
4,5Student na podstawie własnych wyników obliczeń potrafi dokonać analizy wyników
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych modeli matematycznych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów komórkowych i satelitarnych będą wnosiły nowe rozwiązania.
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiedzy nowym roziwązaniem a poprzednim
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii
5,0To co na 5 oraz potradi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Wesołowski, Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, WKŁ, 2003
  2. S. Kula, Systemy teletransmisyjne, WKŁ, 2004
  3. Krzysztof Wesołowski, Systemy radiokomunikacji ruchomej, WKŁ, Warszawa, 1998
  4. H. Bogucka, Projektowanie i obliczenia w radiokomunikacji, WPP, Poznań, 2005
  5. J. Januszewski, System GPS i inne systemy satelitarne w nawigacji morskiej, WSM, 2004

Literatura dodatkowa

  1. V.Jeyasri Arokiamary, Cellular and Mobile Communications, Technical Publications, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni2
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych2
T-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy2
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS2
T-L-5Budżet łącza satelitarnego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych1
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych4
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy1
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka1
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji2
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach10
A-L-2Wykonanie sprawozdań15
A-L-3Konsultacje do laboratoriów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę sieci komórkowych oraz architekturę systemów satelitarnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów telekomunikacyjnych
I_1A_W02ma wiedzę z fizyki, ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów z zakresu informatyki
I_1A_W21ma wiedzę w zakresie technologii mobilnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z architekturą sieci komórkowych
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami projektowania sieci komórkowych
Treści programoweT-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych
T-L-5Budżet łącza satelitarnego
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi określić kluczowe elementy architektury systemów komórkowych
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi określić kluczowe elementy systemów satelitarnych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi określić znaczenie poszczególnych elementów systemu komórkowych lub satelitarnych
4,5to co na ocenę dobrą oraz potrafi wymienić metody wielodostępu stosowane w systemach
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi szczegółowo omówić własności poszczególnych sposobów wielodostępu wraz z przykładami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/09_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować podstawowe problemy dotyczące funkcjonowania sieci komórkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów telekomunikacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami projektowania sieci komórkowych
Treści programoweT-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych
T-L-5Budżet łącza satelitarnego
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na ocenę dostateczną
3,0potrafi wymienić podstawowe problemy w zapewnieniu dostępności sieci komórkowej
3,5to co na ocenę dostateczną oraz potrafi wskazać sposoby zwiększenia pojemności systemów komórkowych
4,0to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi scharakteryzować własności kanałów radiowych
4,5to co na ocenę dobry oraz potrafi określić modele propagacyjne służące do modelowania zasięgu sieci
5,0to co na ocenę dobry plus oraz potrafi scharakteryzować zabezpieczenia w sieciach komórkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykorzystać modele matematyczne do symulacji teoretycznego zasięgu sieci komórkowych, potrafi obliczyć podstawowe zadania z teorii ruchu telekomunikacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z wykorzystania modeli propagacyjnych do planowania sieci bezprzewodowych
Treści programoweT-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych
T-L-5Budżet łącza satelitarnego
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi wymienić podstawowe zagadnienia związane z teoria ruchu telekomunikacyjnego oraz modelami propagacyjnymi
3,5Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych
4,0Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych i odpowiednio je zwizualizować
4,5Student na podstawie własnych wyników obliczeń potrafi dokonać analizy wyników
5,0Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych modeli matematycznych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/09_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów komórkowych i satelitarnych będą wnosiły nowe rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z architekturą sieci komórkowych
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami projektowania sieci komórkowych
C-3Zapoznanie z architekturą telekomunikayjnych systemów satelitarnych
Treści programoweT-L-3Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy
T-L-1Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni
T-L-2Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych
T-L-5Budżet łącza satelitarnego
T-L-4Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS
T-W-2Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych
T-W-3Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy
T-W-4Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka
T-W-6Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych
T-W-1Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych
T-W-5Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną.
3,0Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań
3,5To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiedzy nowym roziwązaniem a poprzednim
4,0To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań
4,5To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii
5,0To co na 5 oraz potradi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii