Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Burak <Dariusz.Burak@zut.edu.pl>, Marek Pałkowski <Marek.Palkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,70,62egzamin
laboratoriaL2 30 3,30,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu informatyki.
W-2Ukończony kurs Analiza Matematyczna i Algebra
W-3Ukończony kurs Podstawy informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++ oraz Java
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie własnej przestrzeni nazw, oraz korzystanie z operacji we/wy w C++2
T-L-2Zapis i odczyt plików2
T-L-3Wskaźniki na tablice wielowymiarowe i arytmetyka wskaźników2
T-L-4Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci w języku C oraz C++2
T-L-5Listy jednokierunkowe oraz dwukierunkowe2
T-L-6Kontenery i wyjątki2
T-L-7Tworzenie aplikacji okienkowej2
T-L-8Instrukcje warunkowe, pętle oraz zarządzanie pamięcią w języku Java2
T-L-9Zapis i odczyt plików2
T-L-10Wyjątki2
T-L-11Tworzenie okien w bibliotece Swing, Layout Manager2
T-L-12Obsługa zdarzeń2
T-L-13Listy, kolejki, mapy2
T-L-14Programowanie wielowątkowe2
T-L-15Komunikacja sieciowa w języku Java2
30
wykłady
T-W-1Przestrzeń nazw oraz operacje we/wy w C++2
T-W-2Biblioteka String, operacje na plikach2
T-W-3Wskaźniki na tablice wielowymiarowe i arytmetyka wskaźników2
T-W-4Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci w języku C oraz C++2
T-W-5Struktury, Listy jednokierunkowe oraz dwukierunkowe2
T-W-6Mechanizm obsługi wyjątków, Kontenery2
T-W-7Tworzenie aplikacji okienkowej2
T-W-8Wprowadzenie do języka Java2
T-W-9Operacje na plikach2
T-W-10Wyjątki2
T-W-11Biblioteka Swing4
T-W-12Listy, kolejki, mapy2
T-W-13Programowanie wielowątkowe2
T-W-14Komunikacja sieciowa w języku Java2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie się do zajeć laboratoryjnych30
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami34
A-L-4Konsultacje do laboratorium2
A-L-5Udział w zaliczeniu formy zajęć2
98
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu16
A-W-4Egzamin2
A-W-5Udział w konsultacjach2
80

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/03_W01
Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C, C++ oraz Java
I_1A_W05, I_1A_W04T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-2, T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1, S-3
I_1A_C/03_W02
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++, Java
I_1A_W05, I_1A_W04T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-3T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4
I_1A_C/03_W03
Student dysponuje aktualną wiedzą na temat wybranych bibliotek programistycznych języka C, C++, Java
I_1A_W14T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-3T-W-12, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-7M-1, M-2S-2, S-3, S-4
I_1A_C/03_W04
Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
I_1A_W05, I_1A_W04T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-2T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/03_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++, Java
I_1A_U01, I_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-9, T-L-7M-1, M-2S-2, S-3, S-4
I_1A_C/03_U02
Student potrafi utworzyć projekt oraz dokonać jego kompilacji i uruchamienia w systemie Windows i Linux
I_1A_U01, I_1A_U05T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-L-9M-1, M-2S-2
I_1A_C/03_U03
Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
I_1A_U20, I_1A_U01, I_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-9, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/03_K01
W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
I_1A_K04T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-3T-W-12M-1, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/03_W01
Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C, C++ oraz Java
2,0nie zna podstawowych konstrukcji języka programowania C
3,0zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C
3,5zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C
4,0potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
4,5potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
5,0potrafi dynamicznie przydzielać pamięć oraz posługiwać się wskaźnikami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
I_1A_C/03_W02
Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++, Java
2,0nie potrafi rozpoznać prostego problemu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny
3,5potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem programistyczny
4,0potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem i zaimplementować do w języku C
4,5potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować go w języku C z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
5,0potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować do w języku C i C++ z użyciem podstawowych konstrukcji języka
I_1A_C/03_W03
Student dysponuje aktualną wiedzą na temat wybranych bibliotek programistycznych języka C, C++, Java
2,0nie zna żadnych bibliotek programistycznych
3,0potrafi korzystać z biblioteki stdio
3,5potrafi korzystać z biblioteki stdio oraz conio
4,0potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio oraz string
4,5potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio, string oraz stdlib
5,0potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio, string, stdlib oraz math i time
I_1A_C/03_W04
Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
2,0nie potrafi wytłumaczyć działania prostego programu
3,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych oraz operatorów
3,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur
4,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur i korzystającego z bibliotek: stdlib, stdio, string
4,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych
5,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych oraz usunąć błędy z programu jeśli takowe występują

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/03_U01
Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++, Java
2,0nie potrafi rozpoznać i zaprojektować algorytmu dla prostego programu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu
3,5potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
4,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i bibliotek stdio, stblib oraz string
4,5potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i dostępnych bibliotek standardowych języka C
5,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++
I_1A_C/03_U02
Student potrafi utworzyć projekt oraz dokonać jego kompilacji i uruchamienia w systemie Windows i Linux
2,0nie potrafi utworzyć projektu
3,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++
3,5potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows
4,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz skompilować ten projekt
4,5potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz skompilować ten projekt i uruchomić napisany program
5,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz w jednym z narzędzi systemu Linux, potrafi skompilować ten projekt i uruchomić napisany program
I_1A_C/03_U03
Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
2,0nie potrafi korzystać z żadnej biblioteki standardowej
3,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib
3,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib i string
4,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio, stdlib i string, oraz time i math
4,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C
5,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C oraz C++

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/03_K01
W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
2,0brak umięjętności tworzenia programów
3,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C
3,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string
4,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie
4,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci
5,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C. C++, znajomość bibliotek standardowych, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania

Literatura podstawowa

  1. Brian W.Karnighan, Dennis M.Ritchie, Język Ansi C, Helion, Gliwice, 2010, Wydanie II
  2. Jerzy Grębosz, Symfonia C++ Standard, Edition 2000, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bjarne Stroustrup, Programowanie. Teoria i praktyka z wykorzystaniem C++, Helion, Gliwice, 2010
  2. Bruce Eckel, Thinking in C++. Edycja polska, Helion, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie własnej przestrzeni nazw, oraz korzystanie z operacji we/wy w C++2
T-L-2Zapis i odczyt plików2
T-L-3Wskaźniki na tablice wielowymiarowe i arytmetyka wskaźników2
T-L-4Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci w języku C oraz C++2
T-L-5Listy jednokierunkowe oraz dwukierunkowe2
T-L-6Kontenery i wyjątki2
T-L-7Tworzenie aplikacji okienkowej2
T-L-8Instrukcje warunkowe, pętle oraz zarządzanie pamięcią w języku Java2
T-L-9Zapis i odczyt plików2
T-L-10Wyjątki2
T-L-11Tworzenie okien w bibliotece Swing, Layout Manager2
T-L-12Obsługa zdarzeń2
T-L-13Listy, kolejki, mapy2
T-L-14Programowanie wielowątkowe2
T-L-15Komunikacja sieciowa w języku Java2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przestrzeń nazw oraz operacje we/wy w C++2
T-W-2Biblioteka String, operacje na plikach2
T-W-3Wskaźniki na tablice wielowymiarowe i arytmetyka wskaźników2
T-W-4Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci w języku C oraz C++2
T-W-5Struktury, Listy jednokierunkowe oraz dwukierunkowe2
T-W-6Mechanizm obsługi wyjątków, Kontenery2
T-W-7Tworzenie aplikacji okienkowej2
T-W-8Wprowadzenie do języka Java2
T-W-9Operacje na plikach2
T-W-10Wyjątki2
T-W-11Biblioteka Swing4
T-W-12Listy, kolejki, mapy2
T-W-13Programowanie wielowątkowe2
T-W-14Komunikacja sieciowa w języku Java2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach30
A-L-2Przygotowanie się do zajeć laboratoryjnych30
A-L-3Wykonanie programów poza zajęciami34
A-L-4Konsultacje do laboratorium2
A-L-5Udział w zaliczeniu formy zajęć2
98
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu16
A-W-4Egzamin2
A-W-5Udział w konsultacjach2
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/03_W01Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C, C++ oraz Java
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++ oraz Java
Treści programoweT-W-2Biblioteka String, operacje na plikach
T-L-6Kontenery i wyjątki
T-L-8Instrukcje warunkowe, pętle oraz zarządzanie pamięcią w języku Java
T-L-2Zapis i odczyt plików
T-L-3Wskaźniki na tablice wielowymiarowe i arytmetyka wskaźników
T-L-4Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci w języku C oraz C++
T-L-5Listy jednokierunkowe oraz dwukierunkowe
T-L-1Tworzenie własnej przestrzeni nazw, oraz korzystanie z operacji we/wy w C++
T-L-7Tworzenie aplikacji okienkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych konstrukcji języka programowania C
3,0zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C
3,5zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C
4,0potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
4,5potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
5,0potrafi dynamicznie przydzielać pamięć oraz posługiwać się wskaźnikami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/03_W02Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C, C++, Java
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-W-12Listy, kolejki, mapy
T-W-13Programowanie wielowątkowe
T-W-14Komunikacja sieciowa w języku Java
T-W-4Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci w języku C oraz C++
T-W-7Tworzenie aplikacji okienkowej
T-W-8Wprowadzenie do języka Java
T-W-9Operacje na plikach
T-W-10Wyjątki
T-W-3Wskaźniki na tablice wielowymiarowe i arytmetyka wskaźników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozpoznać prostego problemu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny
3,5potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem programistyczny
4,0potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem i zaimplementować do w języku C
4,5potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować go w języku C z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
5,0potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować do w języku C i C++ z użyciem podstawowych konstrukcji języka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/03_W03Student dysponuje aktualną wiedzą na temat wybranych bibliotek programistycznych języka C, C++, Java
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W14zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++ oraz Java
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-W-12Listy, kolejki, mapy
T-W-2Biblioteka String, operacje na plikach
T-W-7Tworzenie aplikacji okienkowej
T-W-8Wprowadzenie do języka Java
T-W-9Operacje na plikach
T-L-7Tworzenie aplikacji okienkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych bibliotek programistycznych
3,0potrafi korzystać z biblioteki stdio
3,5potrafi korzystać z biblioteki stdio oraz conio
4,0potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio oraz string
4,5potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio, string oraz stdlib
5,0potrafi korzystać z biblioteki stdio, conio, string, stdlib oraz math i time
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/03_W04Student potrafi wytłumaczyć działanie programu na podstawie jego kodu źródłowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++ oraz Java
Treści programoweT-W-11Biblioteka Swing
T-W-12Listy, kolejki, mapy
T-W-13Programowanie wielowątkowe
T-W-14Komunikacja sieciowa w języku Java
T-W-4Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci w języku C oraz C++
T-W-2Biblioteka String, operacje na plikach
T-W-5Struktury, Listy jednokierunkowe oraz dwukierunkowe
T-W-6Mechanizm obsługi wyjątków, Kontenery
T-W-7Tworzenie aplikacji okienkowej
T-W-8Wprowadzenie do języka Java
T-W-9Operacje na plikach
T-W-10Wyjątki
T-W-3Wskaźniki na tablice wielowymiarowe i arytmetyka wskaźników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wytłumaczyć działania prostego programu
3,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych oraz operatorów
3,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur
4,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z pętli, instrukcji warunkowych, operatorów oraz struktur i korzystającego z bibliotek: stdlib, stdio, string
4,5potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych
5,0potrafi wytłumaczyć działanie programu składającego się z dowolnych konstrukcji języka C oraz korzystającego dowolnych bibliotek standardowych oraz usunąć błędy z programu jeśli takowe występują
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/03_U01Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci progamu w języku C, C++, Java
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++ oraz Java
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-L-6Kontenery i wyjątki
T-L-8Instrukcje warunkowe, pętle oraz zarządzanie pamięcią w języku Java
T-L-2Zapis i odczyt plików
T-L-3Wskaźniki na tablice wielowymiarowe i arytmetyka wskaźników
T-L-4Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci w języku C oraz C++
T-L-5Listy jednokierunkowe oraz dwukierunkowe
T-L-1Tworzenie własnej przestrzeni nazw, oraz korzystanie z operacji we/wy w C++
T-L-9Zapis i odczyt plików
T-L-7Tworzenie aplikacji okienkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozpoznać i zaprojektować algorytmu dla prostego programu
3,0potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu
3,5potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C
4,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i bibliotek stdio, stblib oraz string
4,5potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C i dostępnych bibliotek standardowych języka C
5,0potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/03_U02Student potrafi utworzyć projekt oraz dokonać jego kompilacji i uruchamienia w systemie Windows i Linux
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++ oraz Java
C-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-L-9Zapis i odczyt plików
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi utworzyć projektu
3,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++
3,5potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows
4,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz skompilować ten projekt
4,5potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz skompilować ten projekt i uruchomić napisany program
5,0potrafi utworzyć projekt w narzędziu DevC++oraz Visual Studio w systemie Windows oraz w jednym z narzędzi systemu Linux, potrafi skompilować ten projekt i uruchomić napisany program
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/03_U03Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C, C++ oraz Java
Treści programoweT-L-6Kontenery i wyjątki
T-L-8Instrukcje warunkowe, pętle oraz zarządzanie pamięcią w języku Java
T-L-2Zapis i odczyt plików
T-L-3Wskaźniki na tablice wielowymiarowe i arytmetyka wskaźników
T-L-4Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci w języku C oraz C++
T-L-5Listy jednokierunkowe oraz dwukierunkowe
T-L-1Tworzenie własnej przestrzeni nazw, oraz korzystanie z operacji we/wy w C++
T-L-9Zapis i odczyt plików
T-L-7Tworzenie aplikacji okienkowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do cwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Testowy egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi korzystać z żadnej biblioteki standardowej
3,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib
3,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio oraz stdlib i string
4,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotece stdio, stdlib i string, oraz time i math
4,5potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C
5,0potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C oraz C++
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/03_K01W wyniku przprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie)
Treści programoweT-W-12Listy, kolejki, mapy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania programistycznego realizowanego na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań programistycznych realizowanych poza zajęciami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umięjętności tworzenia programów
3,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C
3,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string
4,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie
4,5tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci
5,0tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C. C++, znajomość bibliotek standardowych, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania