Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria oprogramowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>, Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada więdzę z podstaw programowania |
W-2 | Student posiada więdzę z programowania obiektowego |
W-3 | Ukończony kurs Wstęp do algorytmizacji |
W-4 | Ukończony kurs ze struktur danych i złożoności obliczeniowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności. | 2 |
T-L-2 | Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu. | 2 |
T-L-3 | Modelowanie i analiza wymagań. Architektura funkcjonalna systemu. | 2 |
T-L-4 | Projektowanie architektury komponentowej. | 2 |
T-L-5 | Realizacja przypadków użycia. Wzorce projektowe. | 4 |
T-L-6 | Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne. | 2 |
T-L-7 | Prezentacja wyników projektu. | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie dokumentacji projektowej oraz jej implementacja na wybranej platformie | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania | 2 |
T-W-2 | Metodyki wytwarzania oprogramowania | 3 |
T-W-3 | Inżynieria wymagań | 3 |
T-W-4 | Projektowanie architektury systemu | 4 |
T-W-5 | Wzorce projektowe | 4 |
T-W-6 | Szacowanie i prognozowanie w inżynierii oprogramowania | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie konfiguracją | 2 |
T-W-8 | Zapewnienie jakości oprogramowania | 3 |
T-W-9 | Testowanie oprogramowania | 3 |
T-W-10 | Ryzyko w projektach informatycznych | 2 |
T-W-11 | Ewolucja i konserwacja oprogramowania | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Laboratorium | 15 |
A-L-2 | przygotowanie dokumentacji projektowej | 15 |
A-L-3 | konsultacje | 1 |
A-L-4 | zaliczenie | 1 |
32 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowywanie projektów - praca własna studenta | 15 |
A-P-3 | obrona projektu | 1 |
A-P-4 | zaliczenie projketu | 1 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 14 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 5 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
53 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Zespołowe zadania projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ekzamin pisemny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/14_W01 Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych. | I_1A_W15 | T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
I_1A_C/14_W02 Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych. | I_1A_W06, I_1A_W18 | T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
I_1A_C/14_W03 Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych. | I_1A_W06, I_1A_W18 | T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-6, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
I_1A_C/14_W04 Wiedza z podstaw zarządzania projektami systemów informatycznych | I_1A_W06, I_1A_W11, I_1A_W15, I_1A_W18 | T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/14_U01 Student powinien umieć rozwiązywać zadania inżynierskie z każdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania | I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U17, I_1A_U05 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/14_W01 Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych. | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe procesów wytwórczych | |
3,5 | potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe procesy wytwórcze | |
4,0 | potrafi precyzyjnie opisać wybrane procesy wytwórcze | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne procesy wytwórcze | |
5,0 | potrafi objaśnić wpływ procesów wytwórczych na przedsiewzięcie informatyczne | |
I_1A_C/14_W02 Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych. | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie | |
3,5 | potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie | |
4,0 | potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie | |
5,0 | potrafi objaśnić artchitekturę dokumentu standardu UML | |
I_1A_C/14_W03 Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych. | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania | |
3,5 | potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania | |
4,0 | potrafi precyzyjnie opisać wybrane poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania | |
5,0 | potrafi objaśnić cały proces testowania | |
I_1A_C/14_W04 Wiedza z podstaw zarządzania projektami systemów informatycznych | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania | |
3,5 | potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania | |
4,0 | potrafi precyzyjnie opisać wybrane metryki wytwarzania oprogramowania | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne metryki wytwarzania oprogramowania | |
5,0 | potrafi objaśnić metryki wytwarzania oprogramowania dotyczące wszystkich aspektów wytwarzania oprogramowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/14_U01 Student powinien umieć rozwiązywać zadania inżynierskie z każdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | umie stosować wybrane podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe | |
3,5 | umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe | |
4,0 | umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe i narzędzia do przedmiotu testowania. | |
4,5 | umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem. | |
5,0 | umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem; umie dostosowywać procesy wywórcze do konkretnego przedsięwzięcia informatycznego |
Literatura podstawowa
- Bass L., Clements P., Kazman R., Architektura oprogramowania w praktyce, Helion, Gliwice, 2011, II
- Bernd Bruegge, Allen H. Dutoit, Inżynieria oprogramowania w ujęciu obiektowym. UML, wzorce projektowe i Java, Helion, Gliwice, 2011
- Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John M. Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Helion, Gliwice, 2010
- Larman C., UML i wzorce projektowe. Analiza i projektowanie obiektowe oraz iteracyjny model wytwarzania aplikacji, Helion, Gliwice, 2011, III
- Robert C. Martin, Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty, Helion, Gliwice, 2010
- Sacha K., Inżynieria oprogramowania, PWN, Warszawa, 2010
- Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Eeles P., Cripps P., The Process of Software Architecting, Addison-Wesley, 2010
- Górski J. (red.), Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym, Mikom, Warszawa, 2000
- Leffingwell D., Widrig D., Zarządzanie wymaganiami, WNT, Warszawa, 2003
- Steve McConnell, Kod doskonały. Jak tworzyć oprogramowanie pozbawione błędów., Helion, Gliwice, 2010, 2
- Rational Unified Process. Best Practices for Software Development Teams, Rational Software White Paper, Rational Software, 2001
- Sutherland J., Schwaber K., The Scrum Guide. Przewodnik po Scrumie: Reguły gry, 2011