Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Technologie internetowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie internetowe
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 0,80,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw programowania komputerów
W-2Podstawowa umiejętność programowania obiektowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności definiowania zadań cząstkowych i podziału ich między członków zespołu zadaniowego.
C-2Poznanie wybranych języków programowania i metod przetwarzania danych w systemach internetowych zorientowanych na dokumenty dynamiczne i systemy zarządzania treściami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Uzgodnienie zakresu funkcjonalności aplikacji stanowiących zadania projektowe.2
T-P-2Przygotowanie warsztatu pracy2
T-P-3Wykonanie aplikacji internetowej realizującej zdefiniowany zakres funkcjonalności.10
T-P-4Zaprezentowanie wykonanych aplikacji i zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Elementy platformy Microsoft .NET2
T-W-2Zasady budowy aplikacji działających w środowisku ASP.NET1
T-W-3Podstawowe i zaawansowane kontrolki ASP.NET.2
T-W-4Strony wzorcowe i elementy nawigacyjne.1
T-W-5Współpraca aplikacji ASP.NET z bazami danych.1
T-W-6Elementy systemu bezpieczeństwa aplikacji internetowej.1
T-W-7SCRUM - metodyka zarządzania złożonymi projektami1
T-W-8HTML, CSS, obiektowy model dokumentu1
T-W-9Responsywność w systemach internetowych1
T-W-10Integrowanie technologii internetowych1
T-W-11Frameworki wspomagające proces wytwarzania aplikacji internetowych2
T-W-12Systemy zarządzania treścią1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Praca własna (dodatkowa) nad tworzoną aplikacją6
A-P-3Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć1
22
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza i wykonanie we własnym zakresie fragmentów aplikacji prezentowanych na wykładach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udzał w konsultacjach i egzaminie3
A-W-5Udzał w konsultacjach2
A-W-6Czytanie literatury5
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektu
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Wykład z prezentacjami i przykładami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie projektu - w formie prezentacji aplikacji internetowej
S-2Ocena formująca: Kontrola poprawności realizacji zadań w trakcie zajęć projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Wykład - Zaliczenie na podstawie zaliczenia zajęć praktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/06_W02
Wiedza w zakresie programowania dokumentów dynamicznych w systemach internetowych
I_2A_W07, I_2A_W09T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-6S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/06_U02
Umiejętność programowania dokumentów dynamicznych z wykorzystaniem wiodących technologii
I_2A_U07, I_2A_U11T2A_U09, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-6S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę do określania priorytetów służących realizacji wspólnego zadania w zespole zadaniowym.
I_2A_K05T2A_K03, T2A_K04C-1M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/06_W02
Wiedza w zakresie programowania dokumentów dynamicznych w systemach internetowych
2,0Nie zna metod i narzędzi programowania dokumentów dynamicznych
3,0Zna metody i narzędzia wytwarzania aplikacji internetowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/06_U02
Umiejętność programowania dokumentów dynamicznych z wykorzystaniem wiodących technologii
2,0Nie potrafi wytworzyć aplikacj iinternetowej bazującej na poznanych technologiach
3,0Potrafi programować proste aplikacje w oparciu o frameworki i cms
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę do określania priorytetów służących realizacji wspólnego zadania w zespole zadaniowym.
2,0Student nie potrafi współpracować w zespole
3,0Student posiada niewielką umiejętność pracy w zespole, przyjmuje raczej rolę biernego wykonawcy zadań
3,5Student wykazuje średnią umiejętność pracy w zespole, jednak nie wykazuje zbytniej aktywności
4,0Student wykazuje dobrą umiejetność pracy w zespole, przede wszystkim realizuje zlecone mu zadania, ale potrafi również zgłosić własne pomysły.
4,5Strudent potrafi odgrywać różne role w zespole; potrafi zarówno definiować zadania dla poszczególnych członków zespołu, jak i wykonywać zadania zdefiniowane przez innych.
5,0Student potrafi odgrywać rózne role w zespole; potrafi zarówno definiować zadania dla poszczególnych członków zespołu, jak i wykonywać zadania zdefiniowane przez innych. Przy podziale zadań kładzie szczególny nacisk na powodzenie realizacji wykonywanego zadania

Literatura podstawowa

  1. B. Hogan, HTML5 i CSS3. Standardy przyszłości., Helion, Warszawa, 2011
  2. Serwis Internetowy, http://getbootstrap.com, 2011
  3. Wójcik Łukasz, WordPress 3. Instalacja i zarządzanie, Helion, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Uzgodnienie zakresu funkcjonalności aplikacji stanowiących zadania projektowe.2
T-P-2Przygotowanie warsztatu pracy2
T-P-3Wykonanie aplikacji internetowej realizującej zdefiniowany zakres funkcjonalności.10
T-P-4Zaprezentowanie wykonanych aplikacji i zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy platformy Microsoft .NET2
T-W-2Zasady budowy aplikacji działających w środowisku ASP.NET1
T-W-3Podstawowe i zaawansowane kontrolki ASP.NET.2
T-W-4Strony wzorcowe i elementy nawigacyjne.1
T-W-5Współpraca aplikacji ASP.NET z bazami danych.1
T-W-6Elementy systemu bezpieczeństwa aplikacji internetowej.1
T-W-7SCRUM - metodyka zarządzania złożonymi projektami1
T-W-8HTML, CSS, obiektowy model dokumentu1
T-W-9Responsywność w systemach internetowych1
T-W-10Integrowanie technologii internetowych1
T-W-11Frameworki wspomagające proces wytwarzania aplikacji internetowych2
T-W-12Systemy zarządzania treścią1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Praca własna (dodatkowa) nad tworzoną aplikacją6
A-P-3Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć1
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Analiza i wykonanie we własnym zakresie fragmentów aplikacji prezentowanych na wykładach.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Udzał w konsultacjach i egzaminie3
A-W-5Udzał w konsultacjach2
A-W-6Czytanie literatury5
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/06_W02Wiedza w zakresie programowania dokumentów dynamicznych w systemach internetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie wybranych języków programowania i metod przetwarzania danych w systemach internetowych zorientowanych na dokumenty dynamiczne i systemy zarządzania treściami
Treści programoweT-W-7SCRUM - metodyka zarządzania złożonymi projektami
T-W-8HTML, CSS, obiektowy model dokumentu
T-W-9Responsywność w systemach internetowych
T-W-10Integrowanie technologii internetowych
Metody nauczaniaM-6Wykład z prezentacjami i przykładami
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Wykład - Zaliczenie na podstawie zaliczenia zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna metod i narzędzi programowania dokumentów dynamicznych
3,0Zna metody i narzędzia wytwarzania aplikacji internetowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/06_U02Umiejętność programowania dokumentów dynamicznych z wykorzystaniem wiodących technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U11Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Poznanie wybranych języków programowania i metod przetwarzania danych w systemach internetowych zorientowanych na dokumenty dynamiczne i systemy zarządzania treściami
Treści programoweT-W-7SCRUM - metodyka zarządzania złożonymi projektami
T-W-8HTML, CSS, obiektowy model dokumentu
T-W-9Responsywność w systemach internetowych
T-W-10Integrowanie technologii internetowych
Metody nauczaniaM-6Wykład z prezentacjami i przykładami
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Wykład - Zaliczenie na podstawie zaliczenia zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wytworzyć aplikacj iinternetowej bazującej na poznanych technologiach
3,0Potrafi programować proste aplikacje w oparciu o frameworki i cms
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywną postawę do określania priorytetów służących realizacji wspólnego zadania w zespole zadaniowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności definiowania zadań cząstkowych i podziału ich między członków zespołu zadaniowego.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie projektu - w formie prezentacji aplikacji internetowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w zespole
3,0Student posiada niewielką umiejętność pracy w zespole, przyjmuje raczej rolę biernego wykonawcy zadań
3,5Student wykazuje średnią umiejętność pracy w zespole, jednak nie wykazuje zbytniej aktywności
4,0Student wykazuje dobrą umiejetność pracy w zespole, przede wszystkim realizuje zlecone mu zadania, ale potrafi również zgłosić własne pomysły.
4,5Strudent potrafi odgrywać różne role w zespole; potrafi zarówno definiować zadania dla poszczególnych członków zespołu, jak i wykonywać zadania zdefiniowane przez innych.
5,0Student potrafi odgrywać rózne role w zespole; potrafi zarówno definiować zadania dla poszczególnych członków zespołu, jak i wykonywać zadania zdefiniowane przez innych. Przy podziale zadań kładzie szczególny nacisk na powodzenie realizacji wykonywanego zadania