Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji i programowania II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy algorytmizacji i programowania II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>, Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu informatyki. |
W-2 | Student powinien znać podstawowe pojęcia matematyki i informatyki: zbiory i operacje na zbiorach, relacje, funkcje, indukcja i iteracja, budowa i funkcjonowanie komputera (w tym procesora), stosu programowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Praktyczne opanowanie zasad tworzenia algorytmów |
C-2 | Nabycie umiejętności oceny i porównywania algorytmów ze względu na czaso- i pamięciochłonność |
C-3 | Zapoznanie studenta z zasadami formułowania zadań algorytmicznych, projektowania algorytmów do ich rozwiązywania i oceny tych algorytmów |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami sortowania oraz strukturami danych (stos, kolejka, lista, struktury drzewiaste, itp.) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyszukiwanie elementu o określonej wartości w tablicy nieposortowanej i posortowanej (wyszukiwanie"naturalne", binarne iinterpolacyjne) | 4 |
T-L-2 | Sortowanie tablicy (algorytmy podstawowe: przez wybieranie, przez wstawianie, bąbelkowe; rekurencyjny algorytm sortowania przez scalanie). | 4 |
T-L-3 | Faktoryzacja liczb naturalnych i wyznaczanie największego wspólnego dzielnika | 2 |
T-L-4 | Podstawowe złożone struktury danych (rekord, stos, kolejka, listy) | 5 |
T-L-5 | Drzewa binarne (BST i kopce) | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: specyfikacja i sposoby opisu algorytmów, kryteria porównania algorytmów | 2 |
T-W-2 | Rekurencja i algorytmy rekurencyjne | 2 |
T-W-3 | Poprawność algorytmu | 2 |
T-W-4 | Sprawność algorytmów (analiza algorytmów) | 2 |
T-W-5 | Wybrane metody sortowania | 2 |
T-W-6 | Abstrakcyjne podstawowe struktury danych (stos, kolejka, listy) | 2 |
T-W-7 | Drzewa i drzewa binarne (ogólna definicja drzewa, drzewa binarne: kopce i drzewa poszukiwan binarnych, implementacja drzew binarnych, wyszukiwanie w drzewie, operacje wstawiania i usuwania elementów drzewa). | 2 |
T-W-8 | Złozonosc obliczeniowa (definicja klas złozonosci problemów oblicze-niowych, klasy P, NP, NP-zupełna, coNP, problemy NP-trudne, zwiazki miedzy złozonoscia czasowa i pamieciowa, klasy złozonosci algorytmów niedeterministycznych, nierozstrzygalnosc i niezupełnosc) | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Wykonanie programów poza zajęciami | 20 |
A-L-3 | Konsultacje | 10 |
A-L-4 | Samodzielne uzupełnianie wiedzy i umiejętnośi | 15 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 15 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań formułowanych podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin - test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/03/02_W01 Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | IC_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IC_1A_B/03/02_W02 Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania | IC_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IC_1A_B/03/02_W03 Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista) | IC_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/03/02_U01 Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne | IC_1A_U25 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IC_1A_B/03/02_U02 Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie | IC_1A_U25 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IC_1A_B/03/02_U03 Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych | — | — | — | C-4 | T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/03/02_W01 Student rozumie pojęcia złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | |
3,5 | potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | |
4,0 | potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe pojęcia dotyczące złożoności, sprawności i poprawności oraz ich praktyczne znaczenie w analizie algorytmów | |
5,0 | spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo na poziomie podstawowym zna metody formalnego dowodzenia poprawności algorytmów | |
IC_1A_B/03/02_W02 Student potrafi definiować zadania algorytmiczne oraz zaproponować odpowiednią technikę algorytmiczną do jego rozwiązania | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i definiować wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania | |
3,5 | potrafi wymienić i definiować dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania | |
4,0 | potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne oraz proponować odpowiednie techniki algorytmiczne do ich rozwiązania | |
5,0 | ||
IC_1A_B/03/02_W03 Student zna podstawowe algorytmy sortowania oraz struktury danych (stos, kolejka, lista) | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | zna wybrane podstawowe struktury danych (stos, kolejka) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania | |
3,5 | zna dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz potrafi wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych algorytmów sortowania | |
4,0 | potrafi opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania | |
4,5 | potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe struktury danych (stos, jedno - dwukierunkowe kolejki i listy) oraz precyzyjnie wyjaśnić działanie wybranych podstawowych iteracyjnych i rekurencyjnych algorytmów sortowania | |
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/03/02_U01 Student formułować i rozwiązywać zadania algorytmiczne | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi formułować i rozwiązywać wybrane podstawowe zadania algorytmiczne | |
3,5 | potrafi formułować i rozwiązywać dowolne podstawowe zadania algorytmiczne | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_B/03/02_U02 Student potrafi badać poprawność algorytmów i ich sprawność, ulepszać ich działanie | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi obliczyć złożoność czasową wybranych podstawowych algorytmów | |
3,5 | potrafi obliczyć złożoność czasową dowolnych podstawowych algorytmów | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_B/03/02_U03 Student potrafi zastosować podstawowe struktury danych do rozwiązywania zadań algorytmicznych | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi zastosować tablicowe implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych | |
3,5 | potrafi zastosować tablicowe implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych | |
4,0 | potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje wybranych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania wybranych podstawowych zadań algorytmicznych | |
4,5 | ||
5,0 | potrafi zastosować dynamiczne (np. wskażnikowe) implementacje dowolnych podstawowych liniowych struktur danych do zaimplementowania dowolnych podstawowych zadań algorytmicznych |
Literatura podstawowa
- T.H. Cormen, Ch.E.Leiserson, R.I.Rivest, Wprowadzenia do algorytmów, WNT, Warszawa, 2004
- Kyle Loudon, Algorytmy w C, Helion, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Richard Neapolitan, Kumarss Naimipour, Podstawy algorytmów z przykładami w C++, Helion, Warszawa, 2004
- Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman, Algorytmy i struktury danych, Helion, Warszawa, 2003
- Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, 2009, Wyd. IV