Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 1,50,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 8 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL4 20 1,50,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadac podstawowa wiedze z zakresu ekonomii i podstaw zarzadzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczacymi zarzadzania projektami.
C-2Ukształtowanie umiejetnosci tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarzadzania projektem ( z wykorzystaniem oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie struktury zespołu zarzadzania projektem.2
T-A-2Przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla projektu. Opracowanie planu projektu.1
T-A-3Opracowanie opisu i struktury produktu koncowego projektu.2
T-A-4Opracowanie strategii i planu zarzadzania konfiguracja w projekcie. Opracowanie planu zarzadzania komunikacja w projekcie.2
T-A-5Opracowanie strategii zarzadzania ryzykiem oraz rejestru ryzyk w projekcie.1
8
laboratoria
T-L-1Cele projektu. Produkt koncowy, wymogi do produktu. Zapoznanie sie z programem MS Project – wazniejsze funkcje. Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.2
T-L-2Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budzet, rozkład kosztów w czasie. Rozwiazywanie problemów z nadmiernym obciazeniem zasobów i optymalizacja projektu.2
T-L-3Analiza sciezki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. Sledzenie wartosci rzeczywistych. Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu. Analiza odchylen terminów, kosztów. Raporty z grup: działan biezacych, kosztów, przydziałów,obciażenia praca.2
T-L-4Identyfikacja i analiza ryzyka projektu. Ocena ryzyk projektu. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka.1
T-L-5Zarzadzanie projektem i praca grupowa w oparciu o system Atlassian JIRA.2
T-L-6Sledzenie realizacji projektu w systemie Attlassian JIRA.2
T-L-7Zarzadzanie zgłoszeniami błedów oraz uwag w systemie Attlassian JIRA.2
T-L-8Zwinne zarzadzania projektem (Scrum, Kanban) w oparciu system Atlassian Green Hopper.2
T-L-9Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence.1
T-L-10Prezentacje koncowe przygotowanych projektów.4
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podejscie systemowe i procesowe w zarzadzaniu projektami. Klasyfikacja projektów. Własnosci projektów informatycznych.2
T-W-2Funkcje i podsystemy zarzadzania projektem. Typy struktur organizacyjnych, w których projekty sa realizowane. Metodologia zarzadzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy.2
T-W-3Zarzadzanie integracja projektu. Zarzadzanie zakresem w projekcie. Zarzadzanie czasem w projekcie.2
T-W-4Zarzadzanie kosztami w projekcie. Szacowanie kosztów. Okreslanie budzetu. Kontrolowanie kosztów.2
T-W-5Zarzadzanie jakoscia w projekcie.2
T-W-6Zarzadzanie zasobami ludzkimi w projekcie. Zarzadzanie komunikacją w projekcie.2
T-W-7Zarzadzanie ryzykiem w projekcie. Jakosciowa i ilosciowa analiza ryzyka. Monitorowanie i kontrolowanie ryzyk.4
T-W-8Zarzadzanie zamówieniami w projekcie.1
T-W-9Metodyki zwinne w zarzadzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum). Metodyki wytwórcze w zarzadzaniu projektami informatycznymi (RUP, MSF).3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń8
A-A-3Udział w konsultacjach do ćwiczeń6
A-A-4Studiowanie literatury8
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów20
A-L-3Ukonczenie sprawozdania z lab. w domu i studiowanie literatury przedmiotu.20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury zawartej w sylabusie.6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacja multimedialna. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Cwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona po kazdych zajeciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/09_W01
Ma podstawową wiedze pozwalającą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu.
IC_1A_W12T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-5, T-L-1, T-L-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/09_U01
Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu.
IC_1A_U07, IC_1A_U09, IC_1A_U11, IC_1A_U17T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10M-1S-1, S-2
IC_1A_C/09_U02
Umie korzystac z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporzadzania dokumentacji projektowej oraz zarzadzania projektem.
IC_1A_U11, IC_1A_U12, IC_1A_U17, IC_1A_U21T1A_U07, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/09_K01
Jest zdolny do postepowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjetymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywnosci przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiazanie powstałych problemów.
IC_1A_K01, IC_1A_K03, IC_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-L-10M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/09_W01
Ma podstawową wiedze pozwalającą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu.
2,0
3,0Student zna niektóre z metod planowania projektu i ważniejsze funkcje oprogramowania MS Project (oraz Atlassian JIRA) zaprezentowanych na zajeciach, ale nie zna modeli cyklu zycia systemu. Posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/09_U01
Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu.
2,0
3,0Student zaprezentował ograniczone umiejetności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiazanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/09_U02
Umie korzystac z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporzadzania dokumentacji projektowej oraz zarzadzania projektem.
2,0
3,0Student umie korzystac tylko z niektórych funkcji oprogramowania (MS Project oraz Atlassian JIRA) przedstawionych na zajęciach. Struktura zadaniowa zawiera błedy, brak struktury zasobów i kosztów. Student potrafi zarzadzac projektem w oparciu o system Atlassian JIRA.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/09_K01
Jest zdolny do postepowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjetymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywnosci przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiazanie powstałych problemów.
2,0
3,0Jest zdolny do wykorzystania mniejszej czesci zdobytej wiedzy i umiejetnosci w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Project Management Institute - PMI, Project Management Body of Knowledge, PMI, Drexel Hill, 2008
  2. R. Futurel, Quality software project management, Printice Hall PTP, NY, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Koszlajda A., Zarządzanie projektami IT przewodnik po metodykach, Helion, 2010
  2. Berkun S., Sztuka zarzadzania projektami, Helion, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie struktury zespołu zarzadzania projektem.2
T-A-2Przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla projektu. Opracowanie planu projektu.1
T-A-3Opracowanie opisu i struktury produktu koncowego projektu.2
T-A-4Opracowanie strategii i planu zarzadzania konfiguracja w projekcie. Opracowanie planu zarzadzania komunikacja w projekcie.2
T-A-5Opracowanie strategii zarzadzania ryzykiem oraz rejestru ryzyk w projekcie.1
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cele projektu. Produkt koncowy, wymogi do produktu. Zapoznanie sie z programem MS Project – wazniejsze funkcje. Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.2
T-L-2Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budzet, rozkład kosztów w czasie. Rozwiazywanie problemów z nadmiernym obciazeniem zasobów i optymalizacja projektu.2
T-L-3Analiza sciezki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. Sledzenie wartosci rzeczywistych. Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu. Analiza odchylen terminów, kosztów. Raporty z grup: działan biezacych, kosztów, przydziałów,obciażenia praca.2
T-L-4Identyfikacja i analiza ryzyka projektu. Ocena ryzyk projektu. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka.1
T-L-5Zarzadzanie projektem i praca grupowa w oparciu o system Atlassian JIRA.2
T-L-6Sledzenie realizacji projektu w systemie Attlassian JIRA.2
T-L-7Zarzadzanie zgłoszeniami błedów oraz uwag w systemie Attlassian JIRA.2
T-L-8Zwinne zarzadzania projektem (Scrum, Kanban) w oparciu system Atlassian Green Hopper.2
T-L-9Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence.1
T-L-10Prezentacje koncowe przygotowanych projektów.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podejscie systemowe i procesowe w zarzadzaniu projektami. Klasyfikacja projektów. Własnosci projektów informatycznych.2
T-W-2Funkcje i podsystemy zarzadzania projektem. Typy struktur organizacyjnych, w których projekty sa realizowane. Metodologia zarzadzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy.2
T-W-3Zarzadzanie integracja projektu. Zarzadzanie zakresem w projekcie. Zarzadzanie czasem w projekcie.2
T-W-4Zarzadzanie kosztami w projekcie. Szacowanie kosztów. Okreslanie budzetu. Kontrolowanie kosztów.2
T-W-5Zarzadzanie jakoscia w projekcie.2
T-W-6Zarzadzanie zasobami ludzkimi w projekcie. Zarzadzanie komunikacją w projekcie.2
T-W-7Zarzadzanie ryzykiem w projekcie. Jakosciowa i ilosciowa analiza ryzyka. Monitorowanie i kontrolowanie ryzyk.4
T-W-8Zarzadzanie zamówieniami w projekcie.1
T-W-9Metodyki zwinne w zarzadzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum). Metodyki wytwórcze w zarzadzaniu projektami informatycznymi (RUP, MSF).3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń8
A-A-3Udział w konsultacjach do ćwiczeń6
A-A-4Studiowanie literatury8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów20
A-L-3Ukonczenie sprawozdania z lab. w domu i studiowanie literatury przedmiotu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury zawartej w sylabusie.6
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/09_W01Ma podstawową wiedze pozwalającą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W12Posiada wiedzę z zakresu technik oraz metodologii zarządzania projektami i przedsięwzięciami informatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczacymi zarzadzania projektami.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podejscie systemowe i procesowe w zarzadzaniu projektami. Klasyfikacja projektów. Własnosci projektów informatycznych.
T-W-2Funkcje i podsystemy zarzadzania projektem. Typy struktur organizacyjnych, w których projekty sa realizowane. Metodologia zarzadzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy.
T-W-3Zarzadzanie integracja projektu. Zarzadzanie zakresem w projekcie. Zarzadzanie czasem w projekcie.
T-W-4Zarzadzanie kosztami w projekcie. Szacowanie kosztów. Okreslanie budzetu. Kontrolowanie kosztów.
T-W-5Zarzadzanie jakoscia w projekcie.
T-W-6Zarzadzanie zasobami ludzkimi w projekcie. Zarzadzanie komunikacją w projekcie.
T-W-7Zarzadzanie ryzykiem w projekcie. Jakosciowa i ilosciowa analiza ryzyka. Monitorowanie i kontrolowanie ryzyk.
T-W-8Zarzadzanie zamówieniami w projekcie.
T-W-9Metodyki zwinne w zarzadzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum). Metodyki wytwórcze w zarzadzaniu projektami informatycznymi (RUP, MSF).
T-A-5Opracowanie strategii zarzadzania ryzykiem oraz rejestru ryzyk w projekcie.
T-L-1Cele projektu. Produkt koncowy, wymogi do produktu. Zapoznanie sie z programem MS Project – wazniejsze funkcje. Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.
T-L-4Identyfikacja i analiza ryzyka projektu. Ocena ryzyk projektu. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacja multimedialna. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Cwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona po kazdych zajeciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre z metod planowania projektu i ważniejsze funkcje oprogramowania MS Project (oraz Atlassian JIRA) zaprezentowanych na zajeciach, ale nie zna modeli cyklu zycia systemu. Posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/09_U01Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U07Ma umiejętności samokształcania się
IC_1A_U09Potrafi oceniać rentowność projektów informatycznych
IC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetnosci tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarzadzania projektem ( z wykorzystaniem oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA).
Treści programoweT-L-1Cele projektu. Produkt koncowy, wymogi do produktu. Zapoznanie sie z programem MS Project – wazniejsze funkcje. Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.
T-L-2Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budzet, rozkład kosztów w czasie. Rozwiazywanie problemów z nadmiernym obciazeniem zasobów i optymalizacja projektu.
T-L-3Analiza sciezki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. Sledzenie wartosci rzeczywistych. Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu. Analiza odchylen terminów, kosztów. Raporty z grup: działan biezacych, kosztów, przydziałów,obciażenia praca.
T-L-9Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence.
T-L-10Prezentacje koncowe przygotowanych projektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacja multimedialna. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Cwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona po kazdych zajeciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaprezentował ograniczone umiejetności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiazanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/09_U02Umie korzystac z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporzadzania dokumentacji projektowej oraz zarzadzania projektem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U12Ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych przedsięwzięć informatycznych
IC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
IC_1A_U21Ma umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wspomaganych komputerowo
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetnosci tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarzadzania projektem ( z wykorzystaniem oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA).
Treści programoweT-L-1Cele projektu. Produkt koncowy, wymogi do produktu. Zapoznanie sie z programem MS Project – wazniejsze funkcje. Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta.
T-L-2Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budzet, rozkład kosztów w czasie. Rozwiazywanie problemów z nadmiernym obciazeniem zasobów i optymalizacja projektu.
T-L-3Analiza sciezki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. Sledzenie wartosci rzeczywistych. Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu. Analiza odchylen terminów, kosztów. Raporty z grup: działan biezacych, kosztów, przydziałów,obciażenia praca.
T-L-4Identyfikacja i analiza ryzyka projektu. Ocena ryzyk projektu. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka.
T-L-5Zarzadzanie projektem i praca grupowa w oparciu o system Atlassian JIRA.
T-L-6Sledzenie realizacji projektu w systemie Attlassian JIRA.
T-L-7Zarzadzanie zgłoszeniami błedów oraz uwag w systemie Attlassian JIRA.
T-L-8Zwinne zarzadzania projektem (Scrum, Kanban) w oparciu system Atlassian Green Hopper.
T-L-9Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence.
T-L-10Prezentacje koncowe przygotowanych projektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacja multimedialna. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Cwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona po kazdych zajeciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie korzystac tylko z niektórych funkcji oprogramowania (MS Project oraz Atlassian JIRA) przedstawionych na zajęciach. Struktura zadaniowa zawiera błedy, brak struktury zasobów i kosztów. Student potrafi zarzadzac projektem w oparciu o system Atlassian JIRA.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/09_K01Jest zdolny do postepowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjetymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywnosci przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiazanie powstałych problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
IC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IC_1A_K04Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki i cyfryzacji w różnych obszarach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczacymi zarzadzania projektami.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podejscie systemowe i procesowe w zarzadzaniu projektami. Klasyfikacja projektów. Własnosci projektów informatycznych.
T-W-2Funkcje i podsystemy zarzadzania projektem. Typy struktur organizacyjnych, w których projekty sa realizowane. Metodologia zarzadzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy.
T-W-9Metodyki zwinne w zarzadzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum). Metodyki wytwórcze w zarzadzaniu projektami informatycznymi (RUP, MSF).
T-L-10Prezentacje koncowe przygotowanych projektów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacja multimedialna. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Cwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona po kazdych zajeciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest zdolny do wykorzystania mniejszej czesci zdobytej wiedzy i umiejetnosci w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0