Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania jakością | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności stosowania metod i narzędzi budowy, utrzymywania i zarządzania jakością. |
C-2 | Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa. |
C-3 | Poznanie koncepcji zarządzania jakością. |
C-4 | Budowa systemu zarządzania jakością według norm serii ISO 9000, 14001, 18001. |
C-5 | Budowa zintegrowanego systemu zarządzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie do projektu "System zarządzania jakością..." | 2 |
T-L-2 | Przygotowanie projektu | 6 |
T-L-3 | Prezentacja projektu | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problematyka jakości - ujęcie filozoficzne, produktowe, utylitarne. | 2 |
T-W-2 | System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością. | 2 |
T-W-3 | Koncepcje zarządzania jakością. | 2 |
T-W-4 | Normy zarządzania jakością serii ISO 9000, 14001, 18001. | 2 |
T-W-5 | Budowa zintegrowanego systemu zarządzania. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu | 10 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładów | 2 |
A-W-3 | Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Obecność na egzaminie | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego |
M-2 | Laboratorium - prezentacja wybranych systemów zarządzania jakością połączona z dyskusją panelową. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Laboratorium - ocena prezentacji wybranego systemu zarządzania jakością. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest sprawdzeniem poziomu wiedzy oraz jakości prezentacji. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z części laboratoryjnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/10_W01 Dostarczany zasób wiedzy (oraz informacji) dotyczącej zarządzania jakością poszerza poziom wiedzy ogólnej, kształtowanej przez ekonomię, nauki organizacji i zarządzania oraz wiedzę techniczną. Student zapozna się z narzędziami stosowanymi w różnych fazach cyklu PDCA, mających zastosowanie w zintegrowanych systemach zarządzania jakością. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą wybór adekwatnego systemu zarządzania jakością w zależności od rozpoznanego przypadku, zdefiniować jego zakres oraz zaproponować rozwiązanie | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/10_U01 Zajęcia umożliwiają uzyskanie umiejętności dobierania narzędzi zarządzania jakością najbardziej odpowiednch dla danej sytuacji gospodarczej. W tym celu student będzie wykorzystywał umiejętność analizy sytuacji, opracowywania założeń, wnioskowania i decydowania o doborze narzędzi i technik zarządzania jakością. Student w oparciu o osiągniętą wiedzę winien przygotowywać, podejmować i weryfikować działania naprawcze bądź korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/10_K01 Postawa studenta winna uwzględniać oprócz rozwiniętego poczucia znaczenia jakości w wymiarze ponadczasowym, obszarowym oraz kulturowym także świadomość aspektów i skutków działalności człowieka oraz znaczenia postaw humanizmu wobec różnorodnych środowisk. Osiągane kompetencje zawierają postawę uznania i tolerancji wobec odmiennych sposobów uzyskiwania celów z rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Postawa rozbudowywana będzie stale docenianiem znaczenia roli społecznej absolwenta studiów technicznych i wzmacniana potrzebami dokształcania, w szczególności samokształcenia. | — | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/10_W01 Dostarczany zasób wiedzy (oraz informacji) dotyczącej zarządzania jakością poszerza poziom wiedzy ogólnej, kształtowanej przez ekonomię, nauki organizacji i zarządzania oraz wiedzę techniczną. Student zapozna się z narzędziami stosowanymi w różnych fazach cyklu PDCA, mających zastosowanie w zintegrowanych systemach zarządzania jakością. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą wybór adekwatnego systemu zarządzania jakością w zależności od rozpoznanego przypadku, zdefiniować jego zakres oraz zaproponować rozwiązanie | 2,0 | Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień problematyki jakości. |
3,0 | Ograniczone rozpoznanie i rozumienie treści oraz zagadnień jakości i zarządzania jakościa. Pozwala na nazwanie i wyjaśnianie pojęć bez ich interpretacji oraz poszikiwania związków przyczynowo-skutkowych. | |
3,5 | Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać podstawowe zagadnienia i zadania w zakresie jakości i zarządzania jakością. Dotyczy to doboru instrumentów zarządzania jakością, planowania i budowy systemu zintegrowanego. | |
4,0 | Nabyta wiedza umożliwia analizę składowych systemu zarządzania jakością, kategoryzowanie związków pomiędzy poszczególnymi systemami oraz rozumienie i powiązanie struktury organizacyjnej w zintegrowany system. | |
4,5 | Posiadana wiedza pozwala kompilować poznane standardy i koncepcje dostosowując je do realiów gospodarczych, umożliwia uzasadnienie dokonanego wyboru, budowę syntea na poziomie systemu zarządzania jakością. | |
5,0 | Wiedza jest podstawą prezentacji własnych ocen wartościujących w zakresie metod, narzędzi, proponowanych systemów, obrony proponowanych rozwiązań oraz oceny skutków ich wdrożenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/10_U01 Zajęcia umożliwiają uzyskanie umiejętności dobierania narzędzi zarządzania jakością najbardziej odpowiednch dla danej sytuacji gospodarczej. W tym celu student będzie wykorzystywał umiejętność analizy sytuacji, opracowywania założeń, wnioskowania i decydowania o doborze narzędzi i technik zarządzania jakością. Student w oparciu o osiągniętą wiedzę winien przygotowywać, podejmować i weryfikować działania naprawcze bądź korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową | 2,0 | Brak umiejętności przywołania pojęć, kategorii, systemów, koncepcji i rozwiązań w zakresie jakości i zarządzania jakościa. |
3,0 | Umiejętnośćwykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowych kategorii, narzędzi zarządzania. Umiejętność przewidywania skutków rozwiązań niewielka. | |
3,5 | Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania podstawowych zagadnień jakości, w tym umiejętność zastosowania narzędzi zarządzania w określonej sytuacji. | |
4,0 | Umiejętność analizy składowych problemu, znajdowania związków pomiędzy koncepcjami. Dobór systemu zarządzania jakością do określonej sytuacji i podmiotu gospodarczego. | |
4,5 | Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń, koncepcji oraz uwarunkowań ich zastosowania. | |
5,0 | Budowa ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, doboru koncepcji do sytuacji, uwzględniania celu i warunków budowy systemu zarządzania jakością. Umiejętność argumentacji i obrony proponowanej koncepcji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/10_K01 Postawa studenta winna uwzględniać oprócz rozwiniętego poczucia znaczenia jakości w wymiarze ponadczasowym, obszarowym oraz kulturowym także świadomość aspektów i skutków działalności człowieka oraz znaczenia postaw humanizmu wobec różnorodnych środowisk. Osiągane kompetencje zawierają postawę uznania i tolerancji wobec odmiennych sposobów uzyskiwania celów z rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Postawa rozbudowywana będzie stale docenianiem znaczenia roli społecznej absolwenta studiów technicznych i wzmacniana potrzebami dokształcania, w szczególności samokształcenia. | 2,0 | Niska ocena oraz świadomość przydatności problematyki jakości w posiadanych kompetencjach. |
3,0 | Akceptacja przydatności i percepcja problematyki jakości niewielka. Ograniczone powiązania wiedzy i kompetencji. | |
3,5 | Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyrażana chęć pogłębiania wiedzy, akceptacja poszukiwań rozwiązań. | |
4,0 | Świadomość nabytych i posiadanych kompetencji towarzyszy konieczność ich powiększania. Postawa w pełni kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywnych elementów stanu oraz budowy jakości. | |
4,5 | Determinacja i zdolność kreowania postawy akceptującej, kreatywnej, otwartej wobec problemów, w tym problematyki zarządzania jakością. Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej. | |
5,0 | Zorganizowany, świadomy celu. Akceptacja odmienności, rozwinięta wrażliwość i odpowiedzialność za wynik i przyjęte rozwiązania. Kreatywność w działaniu oraz myśleniu. |
Literatura podstawowa
- J. Łunarski, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
- J. Łańcucki, Znormalizowane systemy zarządzania, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2010
- J. Kowalczyk, Doskonalenie zarządzania organizacją w praktyce, CeDeWu. Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2011
- S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- J. Łuczak, A. Matusiak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością, Quality Progress, Poznań, 2007
- A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
- M. Żemigała, Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Placet, Warszawa, 2004