Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Inżynierski projekt zespołowy - FDP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynierski projekt zespołowy - FDP
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 50 10,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zasad projektowania systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Metodologia projektowania systemów informatycznych.1
T-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.1
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.2
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.1
T-P-5Realizacja projektu.25
T-P-6Testowanie systemu16
T-P-7Wdrażanie systemu.4
50

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach (praca zespołowa).50
A-P-2Wykonywanie powierzonych zadań i kierowanie zespołem lub podzespołem - praca własna studenta.250
300

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy. Pogadanka. Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/10_U01
Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformacyjnego.
IC_1A_U08T1A_U09, T1A_U16InzA_U02, InzA_U08C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7M-2S-2
IC_1A_O5/10_U02
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w projektowaniu systemów geoinformacyjnych.
IC_1A_U11T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U05, InzA_U08C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7M-2S-2, S-1
IC_1A_O5/10_U03
Student potrafi analizować postawione problemu z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
IC_1A_U17T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-1M-2, M-1S-2
IC_1A_O5/10_U04
Student potrafi zorganizować proces przetwarzania geodanych oraz zarządzania informacją i wiedzą geoinformacyjną.
IC_1A_U26T1A_U01, T1A_U11, T1A_U13InzA_U04, InzA_U05C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/10_K01
Uświadomienie wpływu współdziałania członków zespołu na wynik końcowy realizowanego zadania.
IC_1A_K03T1A_K03, T1A_K04C-1T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/10_U01
Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformacyjnego.
2,0
3,0Student wykorzystuje wskazane, podstawowe narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformatycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O5/10_U02
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w projektowaniu systemów geoinformacyjnych.
2,0
3,0Student był aktywny na poziomie akceptowalnym we wszystkich etapach realizacji projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O5/10_U03
Student potrafi analizować postawione problemu z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
2,0
3,0Student potrafi analizować podstawowe zagadnienia geoinformacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O5/10_U04
Student potrafi zorganizować proces przetwarzania geodanych oraz zarządzania informacją i wiedzą geoinformacyjną.
2,0
3,0Student potrafi zorganizować proces przetwarzania podstawowych geodanych oraz w minimalnym stopniu zarządzać informacją i wiedzą geoinformacyjną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/10_K01
Uświadomienie wpływu współdziałania członków zespołu na wynik końcowy realizowanego zadania.
2,0
3,0Student wykazał się akceptowalnym wkładem pracy do realizacji projektu geoinformacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davis P., Inżynieria systemów informacyjnych., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
  2. Flasiński M., Zarządzanie projektami informatycznymi., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Brooks F.P., Mityczny osobomiesiąc. Eseje o inżynierii oprogramowania., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metodologia projektowania systemów informatycznych.1
T-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.1
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.2
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.1
T-P-5Realizacja projektu.25
T-P-6Testowanie systemu16
T-P-7Wdrażanie systemu.4
50

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach (praca zespołowa).50
A-P-2Wykonywanie powierzonych zadań i kierowanie zespołem lub podzespołem - praca własna studenta.250
300
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_U01Potrafi wykorzystywać istniejące narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U08Umie stosować narzędzia do szybkiego prototypowania systemów informatycznych przeznaczonych na różne platformy sprzętowe z wykorzystaniem zaawansowanej wiedzy algorytmicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-5Realizacja projektu.
T-P-6Testowanie systemu
T-P-7Wdrażanie systemu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje wskazane, podstawowe narzędzia informatyczne do realizacji projektu geoinformatycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_U02Student potrafi aktywnie uczestniczyć w projektowaniu systemów geoinformacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-5Realizacja projektu.
T-P-6Testowanie systemu
T-P-7Wdrażanie systemu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
S-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student był aktywny na poziomie akceptowalnym we wszystkich etapach realizacji projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_U03Student potrafi analizować postawione problemu z zakresu zagadnień geoinformacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-5Realizacja projektu.
T-P-6Testowanie systemu
T-P-7Wdrażanie systemu.
T-P-1Metodologia projektowania systemów informatycznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
M-1Wykład problemowy. Pogadanka. Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować podstawowe zagadnienia geoinformacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_U04Student potrafi zorganizować proces przetwarzania geodanych oraz zarządzania informacją i wiedzą geoinformacyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U26Potrafi organizować proces przetwarzania danych, zarządzania informacją i wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-2Identyfikacja problemu geoinformacyjnego, jego formalizacja, określenie celu i funkcji. Opracowanie tematu projektu.
T-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-5Realizacja projektu.
T-P-6Testowanie systemu
T-P-7Wdrażanie systemu.
T-P-1Metodologia projektowania systemów informatycznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
M-1Wykład problemowy. Pogadanka. Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
S-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zorganizować proces przetwarzania podstawowych geodanych oraz w minimalnym stopniu zarządzać informacją i wiedzą geoinformacyjną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/10_K01Uświadomienie wpływu współdziałania członków zespołu na wynik końcowy realizowanego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności realizowania zagadnień cząstkowych w projekcie informatycznym oraz kierowania projektem.
Treści programoweT-P-3Opracowanie wstępnej koncepcji systemu, określenie zasobów materialnych, finansowych o osobowych - studium wykonalności. Modyfikacja koncepcji.
T-P-4Przyjęcie koncpecji systemu, harmonogram prac.
T-P-5Realizacja projektu.
T-P-6Testowanie systemu
T-P-7Wdrażanie systemu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena indywidualna na podstawie wykonanego projektu, wkładu w jego wykonanie oraz jakości kierowania projektem.
S-1Ocena formująca: Ocena ciagła na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazał się akceptowalnym wkładem pracy do realizacji projektu geoinformacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0