Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość i marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość i marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie zasady przedsiebiorczosci oraz umiejetnosc jej zastosowania do budowy oraz działalnosci organizacji.
C-3Dobór odpowiednich form działalnosci gospodarczej.
C-4Umiejetnosc identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzen i skutków w przedsiebiorstwie.
C-5Umiejetnosc identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzedzi marketingowych w celu komunikowania sie z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i funkcje biznes planu. Struktura biznes planu. Miejsce biznes planu w systemie planowania. Opracowanie biznes planu wybranego przedsiewziecia.1
T-A-2Charakterystyka przedsiewzięcia, analiza branży.1
T-A-3Opis produktu, analiza rynku. Analiza portfolio z wykorzystaniem macierzy BCG.1
T-A-4Plan działalnosci marketingowej. Cele marketingowe, strategie marketingowe. Promocja sprzedazy. Budzet marketingowy.1
T-A-5Techniczny plan działania. Plan finansowy wybranego przedsiewziecia. Czynniki ryzyka, mozliwosci i zagrozenia. Harmonogramy działan.1
T-A-6Prezentacje biznes planów5
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiebiorstw.Formy przedsiebiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiebiorstw,organizacyjno – prawne formy przedsiebiorstw.2
T-W-2Otoczenie przedsiebiorstwa, typy otoczenia. Metody i mierniki oceny działalnosci przedsiebiorstwa.2
T-W-3Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarzadzania strategicznego, cel strategiczny działania w biznesie.1
T-W-4Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe. Zasady marketingu. Marketing - mix „4P”2
T-W-5Pojecie i rola segmentacji rynku. Przesłanki wyboru kryteriów segmentacji. Ocena atrakcyjnosci segmentów rynku. Wybór docelowych rynków.1
T-W-6Pojecie i struktura produktu. Klasyfikacja produktów, cykl zycia produktu, wprowadzanie na rynek nowych produktów. Kształtowanie polityki cen w przedsiebiorstwie, wybór polityki cen, dostosowanie polityki cen do zmian na rynku.1
T-W-7Istota i miejsce dystrybucji w marketingu, funkcje i rodzaje kanałów dystrybucji, posrednicy w kanałach dystrybucji. Projektowanie i wybór kanałów dystrybucji. Promocja jako element marketingu – mix. Zakres i uwarunkowania decyzji promocyjnych w przedsiebiorstwie.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury zawartej w sylabusie5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona w trakcie zajeć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z czesci wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/07_W01
Efekty zajec powinny kształtowac rozumienie zasad przedsiebiorczosci w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych. Student powinien identyfikowac przyczyny zdarzen gospodarczych, objasniac ich znaczenie, rozpoznawac ich skutki oraz wskazywac metody korekcji przebiegu zdarzen.
IC_1A_W14T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
IC_1A_A/07_W02
Student powinien posiadac wiedze na temat mechanizmów celów oraz metod stosowania marketingu w działalnosci gospodarczej w tym zastosowania okreslonych narzedzi marketingu, warunków ich doboru, rozpoznawania skutecznosci.
IC_1A_W14T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W03, InzA_W04C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/07_U01
Student winien analizowac rozwiazania, dobierac na okreslonym poziomie narzedzia marketingowe, kształtowac ich wagi, opracowywac strategie marketingowa, przygotowywac i kontrolowac stopien jej realizacji.
IC_1A_U10, IC_1A_U11, IC_1A_U17T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2
IC_1A_A/07_U02
Zdobyta wiedza poszerza oraz umozliwi studentowi rozpoznanie, nastepnie uporzadkowanie przyczyn i okreslenie skutków zjawisk oraz zdarzen gospodarczych. Przedmiot zwieksza zasób wiedzy na podstawie której student bedzie dobierał formy prowadzenia przedsiebiorstwa, inicjował rozwiazania organizacyjne, okreslał zasady działalnosci. Bedzie kształtował, dobierał, nastepnie rozwijał i koordynował komunikacje z otoczeniem w tym w szczególnosci z pracownikami.
IC_1A_U11, IC_1A_U20T1A_U01, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/07_K01
Przedmiot kształtuje u studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartosci i aktywnosci poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialnosci za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiagnac ten cel niezbedne jest wyzwolenie przedsiebiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrazliwosci na stosunki społeczne.
IC_1A_K01, IC_1A_K03T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/07_W01
Efekty zajec powinny kształtowac rozumienie zasad przedsiebiorczosci w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych. Student powinien identyfikowac przyczyny zdarzen gospodarczych, objasniac ich znaczenie, rozpoznawac ich skutki oraz wskazywac metody korekcji przebiegu zdarzen.
2,0
3,0Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojeć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwosci znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo - skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_A/07_W02
Student powinien posiadac wiedze na temat mechanizmów celów oraz metod stosowania marketingu w działalnosci gospodarczej w tym zastosowania okreslonych narzedzi marketingu, warunków ich doboru, rozpoznawania skutecznosci.
2,0
3,0Ograniczona rozpoznawalnosc i rozumienie tresci, problemów i pojec marketingu. Potrafi nazwac i wyjasnic pojecia bez ich interpretacji oraz znajdowania zwiazków przyczynowo-skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/07_U01
Student winien analizowac rozwiazania, dobierac na okreslonym poziomie narzedzia marketingowe, kształtowac ich wagi, opracowywac strategie marketingowa, przygotowywac i kontrolowac stopien jej realizacji.
2,0
3,0Umiejetnosc wykorzystania wiedzy ograniczona do wykonania podstawowych czynnosci i rozumienia zaleznosci marketingowych (budowa marketingu mix, narzedzia wprowadzania produktu na rynek).
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_A/07_U02
Zdobyta wiedza poszerza oraz umozliwi studentowi rozpoznanie, nastepnie uporzadkowanie przyczyn i okreslenie skutków zjawisk oraz zdarzen gospodarczych. Przedmiot zwieksza zasób wiedzy na podstawie której student bedzie dobierał formy prowadzenia przedsiebiorstwa, inicjował rozwiazania organizacyjne, okreslał zasady działalnosci. Bedzie kształtował, dobierał, nastepnie rozwijał i koordynował komunikacje z otoczeniem w tym w szczególnosci z pracownikami.
2,0
3,0Umiejetnosc wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzen. Elementarne umiejetności uzasadniania rozwiazań, przewidywania skutków, wyjasniania zaleznosci.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/07_K01
Przedmiot kształtuje u studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartosci i aktywnosci poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialnosci za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiagnac ten cel niezbedne jest wyzwolenie przedsiebiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrazliwosci na stosunki społeczne.
2,0
3,0Percepcja i akceptacja zagadnien z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiekszania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K.Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2000
  2. Zb. pod red. S. Marka, Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
  3. Zb. pod red. P. Kotlera, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. M.E. Porter, Przewaga konkurencyjna, Helion, Gliwice, 2006
  2. Zb. pod red. J. Altkorna, Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i funkcje biznes planu. Struktura biznes planu. Miejsce biznes planu w systemie planowania. Opracowanie biznes planu wybranego przedsiewziecia.1
T-A-2Charakterystyka przedsiewzięcia, analiza branży.1
T-A-3Opis produktu, analiza rynku. Analiza portfolio z wykorzystaniem macierzy BCG.1
T-A-4Plan działalnosci marketingowej. Cele marketingowe, strategie marketingowe. Promocja sprzedazy. Budzet marketingowy.1
T-A-5Techniczny plan działania. Plan finansowy wybranego przedsiewziecia. Czynniki ryzyka, mozliwosci i zagrozenia. Harmonogramy działan.1
T-A-6Prezentacje biznes planów5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiebiorstw.Formy przedsiebiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiebiorstw,organizacyjno – prawne formy przedsiebiorstw.2
T-W-2Otoczenie przedsiebiorstwa, typy otoczenia. Metody i mierniki oceny działalnosci przedsiebiorstwa.2
T-W-3Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarzadzania strategicznego, cel strategiczny działania w biznesie.1
T-W-4Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe. Zasady marketingu. Marketing - mix „4P”2
T-W-5Pojecie i rola segmentacji rynku. Przesłanki wyboru kryteriów segmentacji. Ocena atrakcyjnosci segmentów rynku. Wybór docelowych rynków.1
T-W-6Pojecie i struktura produktu. Klasyfikacja produktów, cykl zycia produktu, wprowadzanie na rynek nowych produktów. Kształtowanie polityki cen w przedsiebiorstwie, wybór polityki cen, dostosowanie polityki cen do zmian na rynku.1
T-W-7Istota i miejsce dystrybucji w marketingu, funkcje i rodzaje kanałów dystrybucji, posrednicy w kanałach dystrybucji. Projektowanie i wybór kanałów dystrybucji. Promocja jako element marketingu – mix. Zakres i uwarunkowania decyzji promocyjnych w przedsiebiorstwie.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury zawartej w sylabusie5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_W01Efekty zajec powinny kształtowac rozumienie zasad przedsiebiorczosci w funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych. Student powinien identyfikowac przyczyny zdarzen gospodarczych, objasniac ich znaczenie, rozpoznawac ich skutki oraz wskazywac metody korekcji przebiegu zdarzen.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W14Posiada wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie zasady przedsiebiorczosci oraz umiejetnosc jej zastosowania do budowy oraz działalnosci organizacji.
C-3Dobór odpowiednich form działalnosci gospodarczej.
C-4Umiejetnosc identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzen i skutków w przedsiebiorstwie.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiebiorstw.Formy przedsiebiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiebiorstw,organizacyjno – prawne formy przedsiebiorstw.
T-W-2Otoczenie przedsiebiorstwa, typy otoczenia. Metody i mierniki oceny działalnosci przedsiebiorstwa.
T-W-3Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarzadzania strategicznego, cel strategiczny działania w biznesie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona w trakcie zajeć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z czesci wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojeć, zdarzeń gospodarczych, zasad bądź cech bez możliwosci znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo - skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_W02Student powinien posiadac wiedze na temat mechanizmów celów oraz metod stosowania marketingu w działalnosci gospodarczej w tym zastosowania okreslonych narzedzi marketingu, warunków ich doboru, rozpoznawania skutecznosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W14Posiada wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-5Umiejetnosc identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzedzi marketingowych w celu komunikowania sie z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi.
Treści programoweT-W-4Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe. Zasady marketingu. Marketing - mix „4P”
T-W-5Pojecie i rola segmentacji rynku. Przesłanki wyboru kryteriów segmentacji. Ocena atrakcyjnosci segmentów rynku. Wybór docelowych rynków.
T-W-6Pojecie i struktura produktu. Klasyfikacja produktów, cykl zycia produktu, wprowadzanie na rynek nowych produktów. Kształtowanie polityki cen w przedsiebiorstwie, wybór polityki cen, dostosowanie polityki cen do zmian na rynku.
T-W-7Istota i miejsce dystrybucji w marketingu, funkcje i rodzaje kanałów dystrybucji, posrednicy w kanałach dystrybucji. Projektowanie i wybór kanałów dystrybucji. Promocja jako element marketingu – mix. Zakres i uwarunkowania decyzji promocyjnych w przedsiebiorstwie.
T-A-1Istota i funkcje biznes planu. Struktura biznes planu. Miejsce biznes planu w systemie planowania. Opracowanie biznes planu wybranego przedsiewziecia.
T-A-3Opis produktu, analiza rynku. Analiza portfolio z wykorzystaniem macierzy BCG.
T-A-4Plan działalnosci marketingowej. Cele marketingowe, strategie marketingowe. Promocja sprzedazy. Budzet marketingowy.
T-A-6Prezentacje biznes planów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona w trakcie zajeć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z czesci wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ograniczona rozpoznawalnosc i rozumienie tresci, problemów i pojec marketingu. Potrafi nazwac i wyjasnic pojecia bez ich interpretacji oraz znajdowania zwiazków przyczynowo-skutkowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_U01Student winien analizowac rozwiazania, dobierac na okreslonym poziomie narzedzia marketingowe, kształtowac ich wagi, opracowywac strategie marketingowa, przygotowywac i kontrolowac stopien jej realizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U10Umie stosować techniki marketingowe w odniesieniu do projektów informatycznych
IC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej.
C-5Umiejetnosc identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzedzi marketingowych w celu komunikowania sie z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi.
Treści programoweT-W-4Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe. Zasady marketingu. Marketing - mix „4P”
T-W-5Pojecie i rola segmentacji rynku. Przesłanki wyboru kryteriów segmentacji. Ocena atrakcyjnosci segmentów rynku. Wybór docelowych rynków.
T-W-6Pojecie i struktura produktu. Klasyfikacja produktów, cykl zycia produktu, wprowadzanie na rynek nowych produktów. Kształtowanie polityki cen w przedsiebiorstwie, wybór polityki cen, dostosowanie polityki cen do zmian na rynku.
T-W-7Istota i miejsce dystrybucji w marketingu, funkcje i rodzaje kanałów dystrybucji, posrednicy w kanałach dystrybucji. Projektowanie i wybór kanałów dystrybucji. Promocja jako element marketingu – mix. Zakres i uwarunkowania decyzji promocyjnych w przedsiebiorstwie.
T-A-2Charakterystyka przedsiewzięcia, analiza branży.
T-A-3Opis produktu, analiza rynku. Analiza portfolio z wykorzystaniem macierzy BCG.
T-A-4Plan działalnosci marketingowej. Cele marketingowe, strategie marketingowe. Promocja sprzedazy. Budzet marketingowy.
T-A-6Prezentacje biznes planów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona w trakcie zajeć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z czesci wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejetnosc wykorzystania wiedzy ograniczona do wykonania podstawowych czynnosci i rozumienia zaleznosci marketingowych (budowa marketingu mix, narzedzia wprowadzania produktu na rynek).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_U02Zdobyta wiedza poszerza oraz umozliwi studentowi rozpoznanie, nastepnie uporzadkowanie przyczyn i okreslenie skutków zjawisk oraz zdarzen gospodarczych. Przedmiot zwieksza zasób wiedzy na podstawie której student bedzie dobierał formy prowadzenia przedsiebiorstwa, inicjował rozwiazania organizacyjne, okreslał zasady działalnosci. Bedzie kształtował, dobierał, nastepnie rozwijał i koordynował komunikacje z otoczeniem w tym w szczególnosci z pracownikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U20Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Rozumienie zasady przedsiebiorczosci oraz umiejetnosc jej zastosowania do budowy oraz działalnosci organizacji.
C-3Dobór odpowiednich form działalnosci gospodarczej.
C-4Umiejetnosc identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzen i skutków w przedsiebiorstwie.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiebiorstw.Formy przedsiebiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiebiorstw,organizacyjno – prawne formy przedsiebiorstw.
T-W-2Otoczenie przedsiebiorstwa, typy otoczenia. Metody i mierniki oceny działalnosci przedsiebiorstwa.
T-W-3Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarzadzania strategicznego, cel strategiczny działania w biznesie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona w trakcie zajeć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z czesci wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejetnosc wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzen. Elementarne umiejetności uzasadniania rozwiazań, przewidywania skutków, wyjasniania zaleznosci.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/07_K01Przedmiot kształtuje u studentów dostrzeganie synergii układów społecznych, otwartosci i aktywnosci poszukiwania sukcesu zbiorowego, odpowiedzialnosci za pracowników, grupy zawodowe oraz organizacje. By osiagnac ten cel niezbedne jest wyzwolenie przedsiebiorczosci, dostrzeganie okazji gospodarczych, wrazliwosci na stosunki społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
IC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych w warunkach gospodarki rynkowej.
C-2Rozumienie zasady przedsiebiorczosci oraz umiejetnosc jej zastosowania do budowy oraz działalnosci organizacji.
C-3Dobór odpowiednich form działalnosci gospodarczej.
C-4Umiejetnosc identyfikacji, kwantyfikacji oraz hierarchizacji przyczyn zdarzen i skutków w przedsiebiorstwie.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podstawowe zasady funkcjonowania przedsiebiorstw.Formy przedsiebiorstw oraz ich przekształcenia. Wybrane kryteria klasyfikacji przedsiebiorstw,organizacyjno – prawne formy przedsiebiorstw.
T-W-2Otoczenie przedsiebiorstwa, typy otoczenia. Metody i mierniki oceny działalnosci przedsiebiorstwa.
T-W-3Planowanie i budowanie strategii : definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarzadzania strategicznego, cel strategiczny działania w biznesie.
T-W-4Geneza marketingu, współczesne aspekty marketingu. Ewolucja i orientacje marketingowe. Zasady marketingu. Marketing - mix „4P”
T-A-1Istota i funkcje biznes planu. Struktura biznes planu. Miejsce biznes planu w systemie planowania. Opracowanie biznes planu wybranego przedsiewziecia.
T-A-2Charakterystyka przedsiewzięcia, analiza branży.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji.
M-2Metoda projektów połączona z dyskusją, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona w trakcie zajeć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów. Ocena z przedmiotu = 0,5*ocena z czesci wykładowej + 0,5*ocena z części ćwiczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Percepcja i akceptacja zagadnien z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiekszania. Postawa nie w pełni kreatywna.
3,5
4,0
4,5
5,0