Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie usług informatycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie usług informatycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania projektami |
W-2 | Podstawy grafiki komputerowej |
W-3 | Podstawy z zakresu przedsiębiorczości i marketingu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zopoznanie studenów z typywymi etapami i podejściami stosowanymi w procesie projektowania usługi |
C-2 | Poznanie wpływu systemu identyfikacji wizualnej na postrzeganie usługi informatycznej |
C-3 | Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dla tworzonej usługi informatycznej |
C-4 | Poznanie zasad doboru technologii informatycznej wykorzystywanej w projektowanej usłudze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Realizacja projektu zespołowego w grupach 3-5 osobowych. Celem projektu będzie zaprojektowanie usługi bazującej na technologii informatycznej. W zakres przedsięwzięcia powinno wchodzić: zaplanowanie koncepcji technologii informatycznej w oparciu o którą rozwijana będzie usługa, określenie grupy docelowej dla usługi i dobór metod badań marketingowych, zaplanowanie modelu biznesowego dla usługi, zaplanowanie systemu identyfikacji wizualnej usługi, realizacja prototypu usługi. W założeniu przedsięwzięcie powinno być przygotowane jako innowacyjna usługa o wysokiej jakości. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie biznesów usługowych - podejście holistyczne usługowe produkty i rynki, tożsamość/samoświadomość korporacyjna i jej kultura (zachowania oraz postawy), komunikacja marketingowa, organizacja przestrzeni usługowej, model biznesowy, klienci (oczekiwania, kontakty i doświadczenia), proces DDI - dizajn, doskonalenie i implementacja | 1 |
T-W-2 | Metodyka projektowania usług; metody wizualizacji projektu usług; jak testować projekt usługi, nauka na porażkach projektantów usługowych - analiza kazusów | 1 |
T-W-3 | Partnerstwo a dizajn w usługach kim są potencjalni partnerzy projektowi? Dostawcy, pracownicy (angażowanie w DDI), konsumenci, grupy interesów. Uczenie się od konkurentów - benchmarking, obserwacja, badania marketingowe. | 1 |
T-W-4 | Projektowanie interakcji klienta z usługą, badanie funkcjonalności i modelowanie funkcjonalności | 1 |
T-W-5 | Podstawy tworzenia modeli biznesowych w przedsięwzięciach IT | 1 |
T-W-6 | Źródła i modele finansowania nowych przedsięwzięć informatycznych: aniołowie biznesu, ventures capital, crowd founding | 1 |
T-W-7 | Metody prototypowania usługi | 1 |
T-W-8 | Dizajn interakcji projektowanie jednolitych odczuć fizycznych, wrażeń wirtualnych i doświadczeń on-line. Projektowanie wrażeń i odczuć klienta, odczucia firmowe (markowe) - konkurowanie poprzez dizajn, system identyfikacji wizualnej usługi. | 1 |
T-W-9 | Renoma a zarządzanie przepływem informacji (wiedzy) komunikowanie usługowego konceptu (idei) i wizualizacja usługowego doświadczenia | 1 |
T-W-10 | Zarządzanie procesem projektowania i upowszechniania (wdrażania) projektu. Badanie jakości wdrożenia i doskonalenie projektu | 1 |
T-W-11 | Projektowanie funkcjonalnych serwisów usług internetowych; definicje użyteczności i funkcjonalności | 1 |
T-W-12 | Wymagania funkcjonalne i poza funkcjonalne; specyfika i użyteczność struktur przeglądarek w budowie efektywnych usług informatycznych; struktury B2B, B2P oraz P2P w usługach informatycznych | 1 |
T-W-13 | Aspekt ryzyka wdrażania efektywnych usług informatycznych oraz ich ograniczenia | 1 |
T-W-14 | Narzędzia wspierające wdrożenia oraz kontrola realizacji projektów | 1 |
T-W-15 | Portal usług internetowych - komunikacja i helpdesk | 1 |
T-W-16 | Przedsięwzięcia wdrożeniowe (cele, zakres) oraz analiza potrzeb użytkowników | 1 |
T-W-17 | Składowe społecznościowe w szkoleniu użytkownika końcowego oraz obserwacji zmiennych potrzeb | 1 |
T-W-18 | Budowa zespołu wdrożeniowego i zarządzanie nim | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | Praca samodzielna w zespołach projektowych | 54 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji nt. zrealizowanego projektu | 12 |
84 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie i uczestnictwo w zaliczeniu | 36 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
55 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Zajęcia warsztatowe mające na celu poznanie i doskonalenie metod pracy grupowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Weryfikacja wyników zrealizowanego zadania projektowego |
S-2 | Ocena formująca: Weryfikacja prowidłowości realizacji harmonogramu projektu ze szczególnym uwzględnieniem terminowości realizowanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/10_W01 Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych | IC_1A_W10 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/10_U01 Potrafi potrafi realizować i wdrażać wyniki prac badawczo-rozwojowych w celu stworzenia nowej usługi bazującej na technologii informatycznej | IC_1A_U02 | T1A_U08, T1A_U13 | — | C-1 | T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IC_1A_C/10_U02 Potrafi zaprojektować usługę rynkową oraz model biznesowy dla rozwiązań i technologii informatycznych | IC_1A_U05 | T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08 | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IC_1A_C/10_U03 Potrafi zastosować techniki marketingowe i podstawy badań marketingowych na potrzeby projektu informatycznego | IC_1A_U10 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12 | InzA_U03, InzA_U04 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IC_1A_C/10_U04 Potrafi aktywnie uczestniczych w projektach zespołowych związanych z projektowaniem usługi informatycznej | IC_1A_U11 | T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-14, T-W-18 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IC_1A_C/10_U05 Potrafi dobrać technologię informatyczną do nowoprojektowanej usługi rynkowej | IC_1A_U25 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-4 | T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/10_W01 Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych | 2,0 | Student nie zna metod wykorzystywanych podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych |
3,0 | Student potrafi wymienić metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych | |
3,5 | Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych | |
4,0 | Student potrafi wymienić i dokładnie scharakteryzować metody wykorzystywane podczas projektowania, prototypowania i wdrażania usług opartych na technologiach informatycznych | |
4,5 | Student potrafi dobrać metody do zaprojektowania usługi informatycznej o określonym charakterze | |
5,0 | Student potrafi dobrać i wyczerpująco uzasadnić zasadność wykorzystania metody do zaprojektowania usługi informatycznej o określonym charakterze |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/10_U01 Potrafi potrafi realizować i wdrażać wyniki prac badawczo-rozwojowych w celu stworzenia nowej usługi bazującej na technologii informatycznej | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności realizacowania i wdrażania wyników prac BR |
3,0 | Student potrafi określić ogólne cele prac BR wymaganych do uruchomienia nowej usługi informatycznej | |
3,5 | Student potrafi określić ogólne cele i zakres prac BR wymaganych do uruchomienia nowej usługi informatycznej | |
4,0 | Student potrafi zaplanować harmonogram realizacji prac BR wymaganych do uruchomienia nowej usługi informatycznej | |
4,5 | Student potrafi ocenić przydatność wyników prac BR do uruchomienia nowej usługi informatycznej | |
5,0 | Student potrafi wdrożyć wyniki prac BR w projektowanej usłudze informatycznej | |
IC_1A_C/10_U02 Potrafi zaprojektować usługę rynkową oraz model biznesowy dla rozwiązań i technologii informatycznych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi okreslić grupę docelową dla usługi | |
3,5 | student potrafi w sposób ogólny przedstawić korzyści usługi dla odbiorców | |
4,0 | student potrafi scharakteryzować sposób w jaki dostarczane będą określone korzyści odbiorcom usługi | |
4,5 | student potrafi dobrać rodzaj modelu biznesowego do typu projektowanej usługi informatycznej | |
5,0 | student potrafi dobrać i szczegółowo uzasadnić rodzaj modelu biznesowego do typu projektowanej usługi informatycznej | |
IC_1A_C/10_U03 Potrafi zastosować techniki marketingowe i podstawy badań marketingowych na potrzeby projektu informatycznego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe techniki marketingowe stosowane w usługach informatycznych | |
3,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki marketingowe stosowane w usługach informatycznych | |
4,0 | Student potrafi dobrać i wykorzystać technikę marketingową do promowania okreslonej usługi informatycznej | |
4,5 | Student potrafi wymienić podstawowe metody badań marketingowych | |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować jedną z podstawowych metodę badań marketingowych w procesie projektowania okreslonej usługi informatycznej | |
IC_1A_C/10_U04 Potrafi aktywnie uczestniczych w projektach zespołowych związanych z projektowaniem usługi informatycznej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi uczestniczyć w realizacji zadań zespołowych | |
3,5 | Student potrafi określić swoją rolę w zespole realizującym projekt usługi informatycznej | |
4,0 | Student potrafi określić zakres i podział prac w projekcie usługi informatycznej | |
4,5 | Student potrafi zaplanować harmonogram realizacji projektu usługi informatycznej | |
5,0 | Student potrafi okreslić ryzyko mogęce pojawić się w fazie realizacji projektu usługi informatycznej | |
IC_1A_C/10_U05 Potrafi dobrać technologię informatyczną do nowoprojektowanej usługi rynkowej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić podstawowe techniki i modele tworzenia aplikacji komputerowych | |
3,5 | Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe techniki i modele tworzenia aplikacji komputerowych | |
4,0 | Potrafi stosować techniki określania wymagań dla usługi informatycznej | |
4,5 | Potrafi dobrać typ aplikacji komputerowej na podstawie wymagań określonych dla usługi informatycznej | |
5,0 | Potrafi dobrać technologię wykonania aplikacji komputerowej na podstawie wymagań określonych dla usługi informatycznej |
Literatura podstawowa
- Schneider Jakob, Stickdorn Mark, Schneider Jacob, Stickdorn Marc, This is Service Design Thinking, Bis Publishers Bv, Bis B.V. Uitgeverij, 2012
- HOLLINS B., SHINKINS S., Zarządzanie usługami: projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- C. Shaw, J. Ivens, Building Great Customer Experiences, Palgrave MacMillan, Nowy Jork, 2002