Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Kolorymetria i zarządzanie barwą:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kolorymetria i zarządzanie barwą | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>, Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Technologie poligraficzne |
W-2 | Znajomość procesów poligraficznych, organizacji produkcji oraz zagadnień związanych z zarządzaniem cyfroywm procesem graficznym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student rozumie cele i zasady zarządzania jakoscią oraz potrafi zorganizować podstawowy system zarządzania jakością w firmie poligraficznej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności organizacji procesów produkcyjnych, zarządzania cyfrowymi procesami graficznych oraz projektowania i dystrybucji treści |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena wizualna kolorów - test Munsella | 2 |
T-L-2 | Pomiary densytometryczne | 4 |
T-L-3 | Pomiary spektrofotometeryczne | 4 |
T-L-4 | Profilowanie monitorów | 2 |
T-L-5 | Profilowanie skanarów | 2 |
T-L-6 | Profilowanie aparatów fotograficznych | 2 |
T-L-7 | Linearyzacja urządzeń drukujących - Epson ColorPoint | 2 |
T-L-8 | Lineraryzacja urządzeń drukujących - EFI Fiery XF | 2 |
T-L-9 | Profilowanie urządzeń drukujących - EFI Fiery XF | 4 |
T-L-10 | Optymalziacja profili ICC | 2 |
T-L-11 | Weryfikacja zgodności wydruków z normą ISO 12647 | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Barwa, widzenie barw | 4 |
T-W-2 | Systemy opisu barw: XYZ, xyY, RGB, CMYK, LAB, LUV, LCH | 2 |
T-W-3 | Densytometria | 2 |
T-W-4 | Spektrofotometria | 2 |
T-W-5 | System zarządzania barwą | 2 |
T-W-6 | Budowa profili ICC | 2 |
T-W-7 | Profilowanie monitorów | 2 |
T-W-8 | Profilowanie skanerów i aparatów fotograficznych | 2 |
T-W-9 | Linearyzacja urządzeń drukujących | 2 |
T-W-10 | Profilowanie urządzeń drukujących | 2 |
T-W-11 | Jakość wydruków wg normy ISO 12647 | 2 |
T-W-12 | Jakość wydruków wg G7 | 2 |
T-W-13 | Jakość wydruków wg systemu Brunner | 2 |
T-W-14 | Standardowe warunki obserwacji i pomiarów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 30 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metody praktyczne: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test uzupełnień |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O2/05_W01 Zna podstawowe systemy opisu barw oraz metody pomiaru barw. | IC_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
IC_1A_O2/05_W02 Zna narzędzia i metody wykorzystywane w informatyzacji procesów poligraficznych. | IC_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | — | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O2/05_U01 Ma umiejętność zarządzania barwą. | IC_1A_U05 | T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08 | C-1 | T-L-1, T-W-14, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2 | S-1 |
IC_1A_O2/05_U02 Ma umiejętność prowadzenia działań projakościowych z zakresie zarządzania barwą wg odpowiednich norm ISO i standardów branżowych. | IC_1A_U12 | T1A_U11, T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-L-10, T-L-11, T-W-14 | M-2 | S-1 |
IC_1A_O2/05_U03 Ma umiejętność w zakresie automatyzacji i optymalizacji poligraficznych procesów produkcyjnych | IC_1A_U02 | T1A_U08, T1A_U13 | — | C-2 | — | M-3, M-4 | S-2 |
IC_1A_O2/05_U04 Ma umiętność w zakresie opracowania dokumentacji związanej z cyfrowym procesem graficznym oraz integrowania procesów poligraficznych | IC_1A_U03 | T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08 | C-2 | — | M-3, M-4 | S-2 |
IC_1A_O2/05_U05 Ma umiejętność samodzielnie rozwiązywania zadań projektowych | IC_1A_U07 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U10 | InzA_U03 | C-2 | — | M-3, M-4 | S-2 |
IC_1A_O2/05_U06 Ma umiejętność w zakresie przeprowadzania analiz jakości procesów poligraficznych | IC_1A_U17 | T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | — | M-3, M-4 | S-2 |
IC_1A_O2/05_U07 Ma umiejętość pozyskiwania i syntezy wiedzy w odniesieniu do konkretnych problemów projektowych | IC_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U09, T1A_U13 | InzA_U02, InzA_U05 | C-2 | — | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O2/05_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania projektowe oraz ich konsekwencji na poszczególne etapy procesu poligraficznego. | IC_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-2 | — | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O2/05_W01 Zna podstawowe systemy opisu barw oraz metody pomiaru barw. | 2,0 | Student nie zna systemów opisu barw. |
3,0 | Student zna systemy opisu barw i wiek jak mierzyć barwy. | |
3,5 | Student potrafi porównać systemy opisu barw. | |
4,0 | Student potrafi dobrać system opisu barw i sposób pomiaru do potrzeb rozwiązania postawionego zadania. | |
4,5 | Student potrafi wywnioskować jaki jest związek pomiędzy postrzeganiem barw, a percepcją barw przez człowieka. | |
5,0 | Student potrafi ocenić, czy system zarządzania barwą jest poprawnie skonstruowany dla zadanego problemu. | |
IC_1A_O2/05_W02 Zna narzędzia i metody wykorzystywane w informatyzacji procesów poligraficznych. | 2,0 | |
3,0 | Zna procesy i technologie poligraficzne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O2/05_U01 Ma umiejętność zarządzania barwą. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować systemu zarządznia jakością typowych procesów poligraficznych. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować systemy zarządzania jakością typowych procesów poligraficznych. | |
3,5 | Student umie wytłumaczyć zasady stojące za systemem zarządzania jakością w branży poligraficznej. | |
4,0 | Student umie zorganizować system zarządzania jakością dla typowej firmy poligraficznej. | |
4,5 | Student potrafi przeanalizować istniejący system zarządzania jakością dla typowej firmy poligraficznej i zaproponować jego udoskonalenie. | |
5,0 | Student potrafi przeanalizować istniejący system zarządzania jakością dla nietypowej i dysponującej wieloma różnymi technologiami firmy poligraficznej i zaproponować jego udoskonalenie. | |
IC_1A_O2/05_U02 Ma umiejętność prowadzenia działań projakościowych z zakresie zarządzania barwą wg odpowiednich norm ISO i standardów branżowych. | 2,0 | Student nie zna norm jakości i standardów branżowych dotyczących jakości w przemyśle poligraficznym. |
3,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować normy i standardy branżowe dotyczące jakości w przemyśle poligraficznym. | |
3,5 | Student potrafi zinterpretować zapisy norm i standardów branżowych. | |
4,0 | Student potrafi wybrać zbiór norm i standardów niezbędnych do wdrożenia systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie poligraficznym. | |
4,5 | Student potrafi wyjaśnić i uzasadnić jaki wpływ na jakość wyrobów poligraficznym ma wykorzystanie określonych norm i standardów. | |
5,0 | Student umie ocenić system zarządzania jakością przedsiębiorstwa poligraficznego w kontekście obowiązujących norm i standardów branżowych. | |
IC_1A_O2/05_U03 Ma umiejętność w zakresie automatyzacji i optymalizacji poligraficznych procesów produkcyjnych | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność doboru technologii drukowania do realizacji konkretnego procesu poligraficznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O2/05_U04 Ma umiętność w zakresie opracowania dokumentacji związanej z cyfrowym procesem graficznym oraz integrowania procesów poligraficznych | 2,0 | |
3,0 | Ma umiętość przygotowania karty produkcyjnej zlecenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O2/05_U05 Ma umiejętność samodzielnie rozwiązywania zadań projektowych | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność oceny kosztów wykonania zlecenia produkcyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O2/05_U06 Ma umiejętność w zakresie przeprowadzania analiz jakości procesów poligraficznych | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność przeprowadzenia kontroli jakości dowolnego procesu poligraficznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O2/05_U07 Ma umiejętość pozyskiwania i syntezy wiedzy w odniesieniu do konkretnych problemów projektowych | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność wydobywania wiedzy od klienta | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O2/05_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania projektowe oraz ich konsekwencji na poszczególne etapy procesu poligraficznego. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość kolejności wykonywania prac przygotowawczych do druku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sharma, Zrozumieć Color Management, Ergo BTL, Warszawa, 2006
- Kipphan H., Handbook of print media, Springer, 2009
- Fraser, Murphy, Bunting, Profesjonalne zarządzanie barwą, Helion, Gliwice, 2006, 2
- Fraser, Murphy, Bunting, Profesjonalne zarządzanie barwą, Helion, Gliwice, 2006, 2