Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Kołodziejczyk <Joanna.Kolodziejczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,10,62zaliczenie
laboratoriaL4 30 1,90,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Widza o funkcjonowaniu systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studnetów z dziedzina zarzadzania wiedza. Zaprezentowanie szerokiego spektrum systemów informatycznych, które moga byc wykorzystane w przedsiebiorstwie w ramach systemu zarzadzania weidza.
C-2Ukształtowanie umiejetnosci rozpoznawania i tworzenia prosytch systemów z wiedza, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie koncepcji systemu ekspertowego5
T-L-2Implementacja sytemu ekspertowego10
T-L-3Opracowanie systemu opartego na ontologii6
T-L-4Implementacja ontologii w systemie Protege9
30
wykłady
T-W-1Zarzadzanie wiedza - definicje, historia, korzenie dziedziny.2
T-W-2Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia sie organizacji. Procesy zarzadzania wiedza – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.2
T-W-3Bird Island (by Konoco) - praktyczna zabawa pozwalająca zrozumieć istotę zarzadzania wiedza w organizacji.2
T-W-4Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Wykrywanie własnego stylu uczenia poprzez kwestionariusz (autor D. Kolb).2
T-W-5Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji. Logiczna reprezentacja wiedzy w systemie. Rachunek zdań i predykatów I rzędu i schematy wnioskowania.3
T-W-6Systemy ekspertowe w zarzadzaniu wiedza. Budowa systemu, przykłady stosowanych systemów doradczych.2
T-W-7Reprezentacja niepewności w systemach z wiedza wyrażane probabilistycznie.2
T-W-8Ontologia oraz reprezentacja wiedzy (ze szczególnym uwzględnieniem form reprezentacji możliwych do implementacji i ich właściwości istotnych w praktyce tworzenia systemów informatycznych)4
T-W-9Inżynieria ontologii Język OWL oraz SWRL4
T-W-10Internet semantyczny, rozproszona wiedza (mechanizmy rozproszonego przechowywania i przetwarzania Apache Hadoop/Twitter Storm, semantyka dokumentów Web – RDF/RDFS/OWL)4
T-W-11Praktyczne zastosowania i problemy rozwiązywane przez oprogramowanie oparte na wiedzy (finansowe, marketingowe, zarządcze)3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2wykonanie zadan domowych - praca własna studenta25
A-L-3Udział w zaliczeniu formy zajec i konsultacjach2
57
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Konsultacje, udział w zaliczeniu2
A-W-4Studiowanie artykułów dotyczacych zadanej tematyki wykładu.11
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - wykład informacyjne z pogadanka i wyjasnieniem. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
M-2Zajecia laboratoryjne - z uzyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Wykonanie programistycznych zadan domowych i podaczas zajec.
S-3Ocena formująca: Wykonanie gier edukacyjnych w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/12_W01
Student bedzie mógł identyfikowac i scharakteryzowac budowe systemów zarzadzania wiedza. Bedzie tez potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy. Bedzie rozrózniał modele uczenia i potrafił je wykorzystac w zarzadzaniu.
IC_1A_W07, IC_1A_W12, IC_1A_W13T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/12_U01
Studnet bedzie potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz obsługiwac narzedzia do automatycznego pozyskiwania wiedzy oraz posługiwac sie shellem ekspertowym. Nabedzie tez umiejetnosc projektowania systemów zarzadzania wiedza.
IC_1A_U05, IC_1A_U26T1A_U01, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-2T-L-2, T-L-4M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/12_W01
Student bedzie mógł identyfikowac i scharakteryzowac budowe systemów zarzadzania wiedza. Bedzie tez potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy. Bedzie rozrózniał modele uczenia i potrafił je wykorzystac w zarzadzaniu.
2,0Student nie wie czym zajmuje sie dziedzina zarzadzania wiedza i nie rozpoznaje narzedzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje sie dziedzina zarzadzania wiedza i nie rozpoznaje narzedzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienic mechanizmy i procesy zwiazane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiebiorstwie. Rozumie potrzebe uczenia sie organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich role w przedsiebiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiazywac problemy zarzadzania wiedza.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiebiorstwa i potrafi wskazac narzedzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiebiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/12_U01
Studnet bedzie potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz obsługiwac narzedzia do automatycznego pozyskiwania wiedzy oraz posługiwac sie shellem ekspertowym. Nabedzie tez umiejetnosc projektowania systemów zarzadzania wiedza.
2,0Student nie potrafi wykonac zadnego przewidzianego do wykonania zadania.
3,0Potrafi napisac prosty system ekspertowy.
3,5Student potrafi zaprogramowac system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi.
4,0Student wykorzystuje narzedzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które mozna wykorzystac do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego.
4,5Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzedzie i potrafi opracowac system doradczy.
5,0Student potrafi zaprojektowac prosty system zarzadzania wiedza.

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Goczyła, Ontologie w Systemach Informatycznych, Exit, Warszawa, 2011
  2. A. Jashapara, Zarzadzanie wiedza: zintegrowane podejscie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  3. K. Perechuda, Zarzadzanie wiedza w przedsiebiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie koncepcji systemu ekspertowego5
T-L-2Implementacja sytemu ekspertowego10
T-L-3Opracowanie systemu opartego na ontologii6
T-L-4Implementacja ontologii w systemie Protege9
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarzadzanie wiedza - definicje, historia, korzenie dziedziny.2
T-W-2Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia sie organizacji. Procesy zarzadzania wiedza – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.2
T-W-3Bird Island (by Konoco) - praktyczna zabawa pozwalająca zrozumieć istotę zarzadzania wiedza w organizacji.2
T-W-4Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Wykrywanie własnego stylu uczenia poprzez kwestionariusz (autor D. Kolb).2
T-W-5Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji. Logiczna reprezentacja wiedzy w systemie. Rachunek zdań i predykatów I rzędu i schematy wnioskowania.3
T-W-6Systemy ekspertowe w zarzadzaniu wiedza. Budowa systemu, przykłady stosowanych systemów doradczych.2
T-W-7Reprezentacja niepewności w systemach z wiedza wyrażane probabilistycznie.2
T-W-8Ontologia oraz reprezentacja wiedzy (ze szczególnym uwzględnieniem form reprezentacji możliwych do implementacji i ich właściwości istotnych w praktyce tworzenia systemów informatycznych)4
T-W-9Inżynieria ontologii Język OWL oraz SWRL4
T-W-10Internet semantyczny, rozproszona wiedza (mechanizmy rozproszonego przechowywania i przetwarzania Apache Hadoop/Twitter Storm, semantyka dokumentów Web – RDF/RDFS/OWL)4
T-W-11Praktyczne zastosowania i problemy rozwiązywane przez oprogramowanie oparte na wiedzy (finansowe, marketingowe, zarządcze)3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2wykonanie zadan domowych - praca własna studenta25
A-L-3Udział w zaliczeniu formy zajec i konsultacjach2
57
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-3Konsultacje, udział w zaliczeniu2
A-W-4Studiowanie artykułów dotyczacych zadanej tematyki wykładu.11
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/12_W01Student bedzie mógł identyfikowac i scharakteryzowac budowe systemów zarzadzania wiedza. Bedzie tez potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy. Bedzie rozrózniał modele uczenia i potrafił je wykorzystac w zarzadzaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
IC_1A_W12Posiada wiedzę z zakresu technik oraz metodologii zarządzania projektami i przedsięwzięciami informatycznymi
IC_1A_W13Posiada wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych aspektów informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studnetów z dziedzina zarzadzania wiedza. Zaprezentowanie szerokiego spektrum systemów informatycznych, które moga byc wykorzystane w przedsiebiorstwie w ramach systemu zarzadzania weidza.
Treści programoweT-W-1Zarzadzanie wiedza - definicje, historia, korzenie dziedziny.
T-W-2Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia sie organizacji. Procesy zarzadzania wiedza – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.
T-W-5Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji. Logiczna reprezentacja wiedzy w systemie. Rachunek zdań i predykatów I rzędu i schematy wnioskowania.
T-W-8Ontologia oraz reprezentacja wiedzy (ze szczególnym uwzględnieniem form reprezentacji możliwych do implementacji i ich właściwości istotnych w praktyce tworzenia systemów informatycznych)
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjne z pogadanka i wyjasnieniem. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym zajmuje sie dziedzina zarzadzania wiedza i nie rozpoznaje narzedzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje sie dziedzina zarzadzania wiedza i nie rozpoznaje narzedzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienic mechanizmy i procesy zwiazane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiebiorstwie. Rozumie potrzebe uczenia sie organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich role w przedsiebiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiazywac problemy zarzadzania wiedza.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiebiorstwa i potrafi wskazac narzedzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiebiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/12_U01Studnet bedzie potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz obsługiwac narzedzia do automatycznego pozyskiwania wiedzy oraz posługiwac sie shellem ekspertowym. Nabedzie tez umiejetnosc projektowania systemów zarzadzania wiedza.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U05Umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
IC_1A_U26Potrafi organizować proces przetwarzania danych, zarządzania informacją i wiedzą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetnosci rozpoznawania i tworzenia prosytch systemów z wiedza, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
Treści programoweT-L-2Implementacja sytemu ekspertowego
T-L-4Implementacja ontologii w systemie Protege
Metody nauczaniaM-2Zajecia laboratoryjne - z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Wykonanie programistycznych zadan domowych i podaczas zajec.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonac zadnego przewidzianego do wykonania zadania.
3,0Potrafi napisac prosty system ekspertowy.
3,5Student potrafi zaprogramowac system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi.
4,0Student wykorzystuje narzedzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które mozna wykorzystac do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego.
4,5Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzedzie i potrafi opracowac system doradczy.
5,0Student potrafi zaprojektowac prosty system zarzadzania wiedza.