Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Poligrafia i Media Cyfrowe

Sylabus przedmiotu Technologie webowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Poligrafia i Media Cyfrowe
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Technologie webowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 26 6,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw algorytmiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw działania stron internetowych, zasad funkcjonowania serwerów WWW, języka znacznikowego opisu stron HTML, arkuszy stylów CSS, podstaw stosowania dynamicznych skryptów na stronach internetowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa prostego dokumentu HTML: budowa właściwej struktury dokumentu, stosowanie znaczników do określania nagłówków treści, akapitów, nowego wiersza.2
T-L-2Stosowanie znaczników do umieszczania linków oraz wstawiania grafiki.2
T-L-3Budowa tabel w HTML.2
T-L-4Budowa formularzy w HTML.2
T-L-5Style CSS: określanie podstawowych parametrów tekstu, formatowania akapitów i określania tła.2
T-L-6Style CSS: określanie szerokości i wysokości elementów strony, elementy typu block i inline.2
T-L-7Style CSS: stosowanie elementów „pływających”.2
T-L-8Style CSS: pozycjonowanie elementów strony (absolutne, względne i zakotwiczone).4
T-L-9jQuery: podstawowy umieszczania skryptów w dokumentach HTML oraz modyfikowanie właściwości elementów strony.2
T-L-10jQuery: obsługa zdarzeń, ukrywanie i pokazywanie elementów strony.3
T-L-11jQuery: umieszczanie i wykorzystywanie komponentów interfejsu użytkownika z biblioteki jQuery UI.3
26
wykłady
T-W-1Podstawy działania stron internetowych, podstawy protokołów internetowych, zasady funkcjonowania serwerów WWW, statyczne i dynamiczne strony internetowe, aplikacje internetowe strony klienta i serwera.2
T-W-2Język znacznikowy opisu strony HTML, istniejące wersje formatu, struktura dokumentu HTML, opis treści przy pomocy meta znaczników, podstawowe znaczniki do budowy strony, zasady konstruowania tabel, zasady konstruowania formularzy.2
T-W-3Technologie określania wygląd stron internetowych, kaskadowe arkusze stylów CSS, model „pudełkowy” w css, określanie właściwości elementów strony, podstawowe parametry formatujące tekst, zasady formatowania tła, pozycjonowanie elementów na stronie.2
T-W-4Podstawy stosowania dynamicznych skryptów na stronach internetowych na przykładzie biblioteki jQuery, dynamiczne modyfikowanie właściwości elementów strony, obsługa zdarzeń, wykorzystanie gotowych komponentów do budowy interfejsu użytkownika na stronie internetowej: kalendarz, zakładki, suwaki itp.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.26
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.70
A-L-3Opracowanie zadań laboratoryjnych.50
A-L-4Konkusltacje.15
A-L-5Studiowanie literatury.20
181
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-3Konsultacje.4
A-W-4Zaliczenie wykładów.2
A-W-5Studiowanie literatury.20
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenie laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład: na podstawie pisemnego egzaminu.
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PiMC_10A_TW_W07
Student zna technologie służące do określania struktury i wyglądu stron internetowych, zna podstawowe zasady funkcjonowania serwerów WWW i aplikacji internetowych, zna podstawy technologii skryptowych służących do dynamicznej manipulacji treści na stronach internetowych.
PiMC_10A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PiMC_10A_TW_U06
Student potrafi utworzyć samodzielnie dokument strony internetowej, zaprojektować strukturę jej treści i sposób prezentacji, potrafi umieścić na stronie internetowej i wykorzystać w swoim projekcie dynamiczne skrypty, potrafi samodzielnie umieścić stronę lub aplikację internetową na serwerze hostingowym.
PiMC_10A_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PiMC_10A_TW_W07
Student zna technologie służące do określania struktury i wyglądu stron internetowych, zna podstawowe zasady funkcjonowania serwerów WWW i aplikacji internetowych, zna podstawy technologii skryptowych służących do dynamicznej manipulacji treści na stronach internetowych.
2,0Student nie zna zasad i podstaw technicznych funkcjonowania stron internetowych, nie zna technologii określania struktury i wyglądu stron internetowych, nie zna technik dynamicznego manipulowania treściami na stronach internetowych.
3,0Student zna podstawy funkcjonowania stron internetowych, rozumie ideę hiperłączy, potrafi wymienić nazwy podstawowych technologii służących do określania treści stron internetowych.
3,5Student zna strukturę dokumentów HTML, rozumie ideę języków znacznikowych służących do określania struktury dokumentu, rozumie cel stosowania technologii kaskadowych arkuszów stylów.
4,0Student zna zasady budowy tabel i formularzy w HTML, zna podstawowe zasady formatowania elementów strony z użyciem CSS.
4,5Student zna i rozumie zasady pozycjonowania elementów strony z użyciem CSS.
5,0Student zna podstawy umieszczania i typowe zastosowanie dynamicznych skryptów umieszczanych w stronach internetowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PiMC_10A_TW_U06
Student potrafi utworzyć samodzielnie dokument strony internetowej, zaprojektować strukturę jej treści i sposób prezentacji, potrafi umieścić na stronie internetowej i wykorzystać w swoim projekcie dynamiczne skrypty, potrafi samodzielnie umieścić stronę lub aplikację internetową na serwerze hostingowym.
2,0Student nie potrafi skonstruować prostego dokumentu HTML.
3,0Student potrafi samodzielnie utworzyć prosty dokument HTML, określić jego wewnętrzną strukturę i umieścić w nim proste treści tekstowe.
3,5Student potrafi umieszczać hiperłącza, zdjęcia, tabele i formularze w dokumentach HTML.
4,0Student potrafi zastosować technologię CSS do określenia podstawowych parametrów elementów strony internetowej (wymiary, tło, styl tekstu itd.).
4,5Student potrafi posługiwać się różnymi technikami pozycjonowania elementów strony internetowej, potrafi samodzielnie zaprojektować szablon dla strony internetowej.
5,0Student potrafi umieścić i zastosować gotowe skrypty na stronie internetowej.

Literatura podstawowa

  1. Steven M. Schafer, HTML, XHTML i CSS. Biblia, Wydanie V, Helion
  2. Jason Cranford Teague, CSS3. Szybki start, Wydanie V, Helion
  3. Bartosz Danowski, Wstęp do HTML5 i CSS3, Helion
  4. Witold Wrotek, CSS3. Kaskadowe arkusze stylów. Ćwiczenia praktyczne, Helion
  5. Eric Meyer, Podręcznik CSS. Eric Meyer o tworzeniu nowoczesnych układów stron WWW, Smashing Magazine, Helion
  6. Ryan Benedetti, Ronan Cranley, jQuery, Rusz głową!, Helion

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa prostego dokumentu HTML: budowa właściwej struktury dokumentu, stosowanie znaczników do określania nagłówków treści, akapitów, nowego wiersza.2
T-L-2Stosowanie znaczników do umieszczania linków oraz wstawiania grafiki.2
T-L-3Budowa tabel w HTML.2
T-L-4Budowa formularzy w HTML.2
T-L-5Style CSS: określanie podstawowych parametrów tekstu, formatowania akapitów i określania tła.2
T-L-6Style CSS: określanie szerokości i wysokości elementów strony, elementy typu block i inline.2
T-L-7Style CSS: stosowanie elementów „pływających”.2
T-L-8Style CSS: pozycjonowanie elementów strony (absolutne, względne i zakotwiczone).4
T-L-9jQuery: podstawowy umieszczania skryptów w dokumentach HTML oraz modyfikowanie właściwości elementów strony.2
T-L-10jQuery: obsługa zdarzeń, ukrywanie i pokazywanie elementów strony.3
T-L-11jQuery: umieszczanie i wykorzystywanie komponentów interfejsu użytkownika z biblioteki jQuery UI.3
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy działania stron internetowych, podstawy protokołów internetowych, zasady funkcjonowania serwerów WWW, statyczne i dynamiczne strony internetowe, aplikacje internetowe strony klienta i serwera.2
T-W-2Język znacznikowy opisu strony HTML, istniejące wersje formatu, struktura dokumentu HTML, opis treści przy pomocy meta znaczników, podstawowe znaczniki do budowy strony, zasady konstruowania tabel, zasady konstruowania formularzy.2
T-W-3Technologie określania wygląd stron internetowych, kaskadowe arkusze stylów CSS, model „pudełkowy” w css, określanie właściwości elementów strony, podstawowe parametry formatujące tekst, zasady formatowania tła, pozycjonowanie elementów na stronie.2
T-W-4Podstawy stosowania dynamicznych skryptów na stronach internetowych na przykładzie biblioteki jQuery, dynamiczne modyfikowanie właściwości elementów strony, obsługa zdarzeń, wykorzystanie gotowych komponentów do budowy interfejsu użytkownika na stronie internetowej: kalendarz, zakładki, suwaki itp.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.26
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.70
A-L-3Opracowanie zadań laboratoryjnych.50
A-L-4Konkusltacje.15
A-L-5Studiowanie literatury.20
181
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-3Konsultacje.4
A-W-4Zaliczenie wykładów.2
A-W-5Studiowanie literatury.20
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPiMC_10A_TW_W07Student zna technologie służące do określania struktury i wyglądu stron internetowych, zna podstawowe zasady funkcjonowania serwerów WWW i aplikacji internetowych, zna podstawy technologii skryptowych służących do dynamicznej manipulacji treści na stronach internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPiMC_10A_W07Student zna technologie służące do określania struktury i wyglądu stron internetowych, zna podstawowe zasady funkcjonowania serwerów WWW i aplikacji internetowych, zna podstawy technologii skryptowych służących do dynamicznej manipulacji treści na stronach internetowych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw działania stron internetowych, zasad funkcjonowania serwerów WWW, języka znacznikowego opisu stron HTML, arkuszy stylów CSS, podstaw stosowania dynamicznych skryptów na stronach internetowych.
Treści programoweT-W-1Podstawy działania stron internetowych, podstawy protokołów internetowych, zasady funkcjonowania serwerów WWW, statyczne i dynamiczne strony internetowe, aplikacje internetowe strony klienta i serwera.
T-W-2Język znacznikowy opisu strony HTML, istniejące wersje formatu, struktura dokumentu HTML, opis treści przy pomocy meta znaczników, podstawowe znaczniki do budowy strony, zasady konstruowania tabel, zasady konstruowania formularzy.
T-W-3Technologie określania wygląd stron internetowych, kaskadowe arkusze stylów CSS, model „pudełkowy” w css, określanie właściwości elementów strony, podstawowe parametry formatujące tekst, zasady formatowania tła, pozycjonowanie elementów na stronie.
T-W-4Podstawy stosowania dynamicznych skryptów na stronach internetowych na przykładzie biblioteki jQuery, dynamiczne modyfikowanie właściwości elementów strony, obsługa zdarzeń, wykorzystanie gotowych komponentów do budowy interfejsu użytkownika na stronie internetowej: kalendarz, zakładki, suwaki itp.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenie laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych problemów i dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład: na podstawie pisemnego egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad i podstaw technicznych funkcjonowania stron internetowych, nie zna technologii określania struktury i wyglądu stron internetowych, nie zna technik dynamicznego manipulowania treściami na stronach internetowych.
3,0Student zna podstawy funkcjonowania stron internetowych, rozumie ideę hiperłączy, potrafi wymienić nazwy podstawowych technologii służących do określania treści stron internetowych.
3,5Student zna strukturę dokumentów HTML, rozumie ideę języków znacznikowych służących do określania struktury dokumentu, rozumie cel stosowania technologii kaskadowych arkuszów stylów.
4,0Student zna zasady budowy tabel i formularzy w HTML, zna podstawowe zasady formatowania elementów strony z użyciem CSS.
4,5Student zna i rozumie zasady pozycjonowania elementów strony z użyciem CSS.
5,0Student zna podstawy umieszczania i typowe zastosowanie dynamicznych skryptów umieszczanych w stronach internetowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPiMC_10A_TW_U06Student potrafi utworzyć samodzielnie dokument strony internetowej, zaprojektować strukturę jej treści i sposób prezentacji, potrafi umieścić na stronie internetowej i wykorzystać w swoim projekcie dynamiczne skrypty, potrafi samodzielnie umieścić stronę lub aplikację internetową na serwerze hostingowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPiMC_10A_U06Student potrafi utworzyć samodzielnie dokument strony internetowej, zaprojektować strukturę jej treści i sposób prezentacji, potrafi umieścić na stronie internetowej i wykorzystać w swoim projekcie dynamiczne skrypty, potrafi samodzielnie umieścić stronę lub aplikację internetową na serwerze hostingowym.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw działania stron internetowych, zasad funkcjonowania serwerów WWW, języka znacznikowego opisu stron HTML, arkuszy stylów CSS, podstaw stosowania dynamicznych skryptów na stronach internetowych.
Treści programoweT-L-1Budowa prostego dokumentu HTML: budowa właściwej struktury dokumentu, stosowanie znaczników do określania nagłówków treści, akapitów, nowego wiersza.
T-L-2Stosowanie znaczników do umieszczania linków oraz wstawiania grafiki.
T-L-3Budowa tabel w HTML.
T-L-4Budowa formularzy w HTML.
T-L-5Style CSS: określanie podstawowych parametrów tekstu, formatowania akapitów i określania tła.
T-L-6Style CSS: określanie szerokości i wysokości elementów strony, elementy typu block i inline.
T-L-7Style CSS: stosowanie elementów „pływających”.
T-L-8Style CSS: pozycjonowanie elementów strony (absolutne, względne i zakotwiczone).
T-L-9jQuery: podstawowy umieszczania skryptów w dokumentach HTML oraz modyfikowanie właściwości elementów strony.
T-L-10jQuery: obsługa zdarzeń, ukrywanie i pokazywanie elementów strony.
T-L-11jQuery: umieszczanie i wykorzystywanie komponentów interfejsu użytkownika z biblioteki jQuery UI.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenie laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: na podstawie indywidualnego rozwiązywania zadań i problemów.
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skonstruować prostego dokumentu HTML.
3,0Student potrafi samodzielnie utworzyć prosty dokument HTML, określić jego wewnętrzną strukturę i umieścić w nim proste treści tekstowe.
3,5Student potrafi umieszczać hiperłącza, zdjęcia, tabele i formularze w dokumentach HTML.
4,0Student potrafi zastosować technologię CSS do określenia podstawowych parametrów elementów strony internetowej (wymiary, tło, styl tekstu itd.).
4,5Student potrafi posługiwać się różnymi technikami pozycjonowania elementów strony internetowej, potrafi samodzielnie zaprojektować szablon dla strony internetowej.
5,0Student potrafi umieścić i zastosować gotowe skrypty na stronie internetowej.