Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: energetyka konwencjonalna

Sylabus przedmiotu Społeczne problemy globalizacji a prawa człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne problemy globalizacji a prawa człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 13 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przygotowanie z zakresu wiedzy o społeczeństwie i podstaw socjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i dynamiką procesów globalizacyjanych. Wskazanie instrumentów umożliwiajacych identyfikację zarówno przyczyn, jak i skutków zjawisk globalizacyjnych.
C-2Przybliżenie studentom aktualneago stanu refleksji w naukach społecznych na temat globalizacji i poszczególnych globalnych procesów społecznych oraz wpływu nowowczesnych technologii informacyjnych i komuniakcyjnych na procesy globalizacyjne oraz ich społeczne konsekwencje również w odniesieniu do praw człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historyczne przesłanki procesów globalizacyjnych. Od starożytnych imperiów do współczesnych społeczeństw masowych.2
T-W-2Powstanie kultury masowej i jej wpływ na procesy globalizacji. Wspólczesne procesy integracji, wymiar, mechanizmy, przejawy i skutki.2
T-W-3Globalizacja i regionalizacja – przyczyny i skutki nierówności społecznych. Regionalna integracja gospodarcza. Globalne organizacje międzynarodowe.2
T-W-4Kulturowe, społeczne i polityczne skutki procesów migracyjnych we współczesnym świecie.2
T-W-5Wpływ globalizacji na formowanie się konsumpcyjnego modelu społeczeństwa. Język komunikacji słownej i wzorce kultury masowej w globalnym świecie.2
T-W-6Prawa człowieka oraz ich implikacje dla globalnej sprawiedliwości. Trzecia i czwarta generacja praw człowieka - kwestie rozwoju, solidarności oraz polityki międzynarodowej wobec procesu globalizacji i innych wyzwań naszych czasów. Teoria praw człowieka jako normatywnego zaplecza globalnej teorii sprawiedliwości.2
T-W-7Wpływ procesów globalizacyjnych na społeczeństwo polskie.1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i zaliczenia15
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3prezentacja multimedialna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: rozmowa zaliczeniowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A03-1_W01
Student potrafii opisać i zdefiniować pojęcie globalizacji, potrafi odpowiednio nazwać i zinterpretować zmiany zachądzace w procesie globalizacji we współczesnym świecie.
ENE_2A_W14T2A_W09, T2A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A03-1_U01
Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zajwisk globalizacji.
ENE_2A_U06T2A_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A03-1_K01
Student, poznając zmieniające się relacje w świecie, uświadamia sobie konieczność nadążania za tymi zmianami oraz potrzebę ciągłego dokształcania się. Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
ENE_2A_K04, ENE_2A_K05T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A03-1_W01
Student potrafii opisać i zdefiniować pojęcie globalizacji, potrafi odpowiednio nazwać i zinterpretować zmiany zachądzace w procesie globalizacji we współczesnym świecie.
2,0
3,0Student potrafii opisać i zdefiniować pojęcie globalizacji, potrafi odpowiednio nazwać i zinterpretować zmiany zachądzace w procesie globalizacji we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A03-1_U01
Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zajwisk globalizacji.
2,0
3,0Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zajwisk globalizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A03-1_K01
Student, poznając zmieniające się relacje w świecie, uświadamia sobie konieczność nadążania za tymi zmianami oraz potrzebę ciągłego dokształcania się. Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
2,0
3,0Student stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.E. Stiglitz, Globalizacja, PWE, Warszawa, 2005
  2. J.E. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, PWE, Warszawa, 2007
  3. Wiktor Osiatyński, przeł. S. Kowalski, Prawa człowieka i ich granice, ZNAK, Kraków, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Michael Freeman, przeł. Marcin Fronia, Prawa człowieka, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2007
  2. Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika., Warszawa, 2004
  3. Liberska B., Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania., PWN, Warszawa, 2002
  4. Polak E., Globalizacja a zróżnicowanie społeczno-ekonomiczne, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historyczne przesłanki procesów globalizacyjnych. Od starożytnych imperiów do współczesnych społeczeństw masowych.2
T-W-2Powstanie kultury masowej i jej wpływ na procesy globalizacji. Wspólczesne procesy integracji, wymiar, mechanizmy, przejawy i skutki.2
T-W-3Globalizacja i regionalizacja – przyczyny i skutki nierówności społecznych. Regionalna integracja gospodarcza. Globalne organizacje międzynarodowe.2
T-W-4Kulturowe, społeczne i polityczne skutki procesów migracyjnych we współczesnym świecie.2
T-W-5Wpływ globalizacji na formowanie się konsumpcyjnego modelu społeczeństwa. Język komunikacji słownej i wzorce kultury masowej w globalnym świecie.2
T-W-6Prawa człowieka oraz ich implikacje dla globalnej sprawiedliwości. Trzecia i czwarta generacja praw człowieka - kwestie rozwoju, solidarności oraz polityki międzynarodowej wobec procesu globalizacji i innych wyzwań naszych czasów. Teoria praw człowieka jako normatywnego zaplecza globalnej teorii sprawiedliwości.2
T-W-7Wpływ procesów globalizacyjnych na społeczeństwo polskie.1
13

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i zaliczenia15
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_A03-1_W01Student potrafii opisać i zdefiniować pojęcie globalizacji, potrafi odpowiednio nazwać i zinterpretować zmiany zachądzace w procesie globalizacji we współczesnym świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W14Ma elementarną wiedzę z zakresu zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasad tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i dynamiką procesów globalizacyjanych. Wskazanie instrumentów umożliwiajacych identyfikację zarówno przyczyn, jak i skutków zjawisk globalizacyjnych.
C-2Przybliżenie studentom aktualneago stanu refleksji w naukach społecznych na temat globalizacji i poszczególnych globalnych procesów społecznych oraz wpływu nowowczesnych technologii informacyjnych i komuniakcyjnych na procesy globalizacyjne oraz ich społeczne konsekwencje również w odniesieniu do praw człowieka.
Treści programoweT-W-1Historyczne przesłanki procesów globalizacyjnych. Od starożytnych imperiów do współczesnych społeczeństw masowych.
T-W-2Powstanie kultury masowej i jej wpływ na procesy globalizacji. Wspólczesne procesy integracji, wymiar, mechanizmy, przejawy i skutki.
T-W-3Globalizacja i regionalizacja – przyczyny i skutki nierówności społecznych. Regionalna integracja gospodarcza. Globalne organizacje międzynarodowe.
T-W-4Kulturowe, społeczne i polityczne skutki procesów migracyjnych we współczesnym świecie.
T-W-5Wpływ globalizacji na formowanie się konsumpcyjnego modelu społeczeństwa. Język komunikacji słownej i wzorce kultury masowej w globalnym świecie.
T-W-6Prawa człowieka oraz ich implikacje dla globalnej sprawiedliwości. Trzecia i czwarta generacja praw człowieka - kwestie rozwoju, solidarności oraz polityki międzynarodowej wobec procesu globalizacji i innych wyzwań naszych czasów. Teoria praw człowieka jako normatywnego zaplecza globalnej teorii sprawiedliwości.
T-W-7Wpływ procesów globalizacyjnych na społeczeństwo polskie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: rozmowa zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafii opisać i zdefiniować pojęcie globalizacji, potrafi odpowiednio nazwać i zinterpretować zmiany zachądzace w procesie globalizacji we współczesnym świecie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_A03-1_U01Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zajwisk globalizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i dynamiką procesów globalizacyjanych. Wskazanie instrumentów umożliwiajacych identyfikację zarówno przyczyn, jak i skutków zjawisk globalizacyjnych.
C-2Przybliżenie studentom aktualneago stanu refleksji w naukach społecznych na temat globalizacji i poszczególnych globalnych procesów społecznych oraz wpływu nowowczesnych technologii informacyjnych i komuniakcyjnych na procesy globalizacyjne oraz ich społeczne konsekwencje również w odniesieniu do praw człowieka.
Treści programoweT-W-1Historyczne przesłanki procesów globalizacyjnych. Od starożytnych imperiów do współczesnych społeczeństw masowych.
T-W-2Powstanie kultury masowej i jej wpływ na procesy globalizacji. Wspólczesne procesy integracji, wymiar, mechanizmy, przejawy i skutki.
T-W-3Globalizacja i regionalizacja – przyczyny i skutki nierówności społecznych. Regionalna integracja gospodarcza. Globalne organizacje międzynarodowe.
T-W-4Kulturowe, społeczne i polityczne skutki procesów migracyjnych we współczesnym świecie.
T-W-5Wpływ globalizacji na formowanie się konsumpcyjnego modelu społeczeństwa. Język komunikacji słownej i wzorce kultury masowej w globalnym świecie.
T-W-6Prawa człowieka oraz ich implikacje dla globalnej sprawiedliwości. Trzecia i czwarta generacja praw człowieka - kwestie rozwoju, solidarności oraz polityki międzynarodowej wobec procesu globalizacji i innych wyzwań naszych czasów. Teoria praw człowieka jako normatywnego zaplecza globalnej teorii sprawiedliwości.
T-W-7Wpływ procesów globalizacyjnych na społeczeństwo polskie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: rozmowa zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zajwisk globalizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_A03-1_K01Student, poznając zmieniające się relacje w świecie, uświadamia sobie konieczność nadążania za tymi zmianami oraz potrzebę ciągłego dokształcania się. Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
ENE_2A_K05Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i dynamiką procesów globalizacyjanych. Wskazanie instrumentów umożliwiajacych identyfikację zarówno przyczyn, jak i skutków zjawisk globalizacyjnych.
C-2Przybliżenie studentom aktualneago stanu refleksji w naukach społecznych na temat globalizacji i poszczególnych globalnych procesów społecznych oraz wpływu nowowczesnych technologii informacyjnych i komuniakcyjnych na procesy globalizacyjne oraz ich społeczne konsekwencje również w odniesieniu do praw człowieka.
Treści programoweT-W-1Historyczne przesłanki procesów globalizacyjnych. Od starożytnych imperiów do współczesnych społeczeństw masowych.
T-W-2Powstanie kultury masowej i jej wpływ na procesy globalizacji. Wspólczesne procesy integracji, wymiar, mechanizmy, przejawy i skutki.
T-W-3Globalizacja i regionalizacja – przyczyny i skutki nierówności społecznych. Regionalna integracja gospodarcza. Globalne organizacje międzynarodowe.
T-W-4Kulturowe, społeczne i polityczne skutki procesów migracyjnych we współczesnym świecie.
T-W-5Wpływ globalizacji na formowanie się konsumpcyjnego modelu społeczeństwa. Język komunikacji słownej i wzorce kultury masowej w globalnym świecie.
T-W-6Prawa człowieka oraz ich implikacje dla globalnej sprawiedliwości. Trzecia i czwarta generacja praw człowieka - kwestie rozwoju, solidarności oraz polityki międzynarodowej wobec procesu globalizacji i innych wyzwań naszych czasów. Teoria praw człowieka jako normatywnego zaplecza globalnej teorii sprawiedliwości.
T-W-7Wpływ procesów globalizacyjnych na społeczeństwo polskie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: rozmowa zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne.
3,5
4,0
4,5
5,0