Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: energetyka odnawialnych źródeł energii
Sylabus przedmiotu Społeczne problemy globalizacji a prawa człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczne problemy globalizacji a prawa człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przygotowanie z zakresu wiedzy o społeczeństwie i podstaw socjologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką i dynamiką procesów globalizacyjanych. Wskazanie instrumentów umożliwiajacych identyfikację zarówno przyczyn, jak i skutków zjawisk globalizacyjnych. |
C-2 | Przybliżenie studentom aktualneago stanu refleksji w naukach społecznych na temat globalizacji i poszczególnych globalnych procesów społecznych oraz wpływu nowowczesnych technologii informacyjnych i komuniakcyjnych na procesy globalizacyjne oraz ich społeczne konsekwencje również w odniesieniu do praw człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historyczne przesłanki procesów globalizacyjnych. Od starożytnych imperiów do współczesnych społeczeństw masowych. | 2 |
T-W-2 | Powstanie kultury masowej i jej wpływ na procesy globalizacji. Wspólczesne procesy integracji, wymiar, mechanizmy, przejawy i skutki. | 2 |
T-W-3 | Globalizacja i regionalizacja – przyczyny i skutki nierówności społecznych. Regionalna integracja gospodarcza. Globalne organizacje międzynarodowe. | 2 |
T-W-4 | Kulturowe, społeczne i polityczne skutki procesów migracyjnych we współczesnym świecie. | 2 |
T-W-5 | Wpływ globalizacji na formowanie się konsumpcyjnego modelu społeczeństwa. Język komunikacji słownej i wzorce kultury masowej w globalnym świecie. | 2 |
T-W-6 | Prawa człowieka oraz ich implikacje dla globalnej sprawiedliwości. Trzecia i czwarta generacja praw człowieka - kwestie rozwoju, solidarności oraz polityki międzynarodowej wobec procesu globalizacji i innych wyzwań naszych czasów. Teoria praw człowieka jako normatywnego zaplecza globalnej teorii sprawiedliwości. | 2 |
T-W-7 | Wpływ procesów globalizacyjnych na społeczeństwo polskie. | 1 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-W-2 | Przygotowanie merytoryczne do wykładu konwersatoryjnego i zaliczenia | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena merytorycznej aktywności podczas wykładu konwersatoryjnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: rozmowa zaliczeniowa |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_A03-1_W01 Student potrafii opisać i zdefiniować pojęcie globalizacji, potrafi odpowiednio nazwać i zinterpretować zmiany zachądzace w procesie globalizacji we współczesnym świecie. | ENE_2A_W14 | T2A_W09, T2A_W11 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_A03-1_U01 Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zajwisk globalizacji. | ENE_2A_U06 | T2A_U05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_A03-1_K01 Student, poznając zmieniające się relacje w świecie, uświadamia sobie konieczność nadążania za tymi zmianami oraz potrzebę ciągłego dokształcania się. Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne. | ENE_2A_K04, ENE_2A_K05 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_A03-1_W01 Student potrafii opisać i zdefiniować pojęcie globalizacji, potrafi odpowiednio nazwać i zinterpretować zmiany zachądzace w procesie globalizacji we współczesnym świecie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafii opisać i zdefiniować pojęcie globalizacji, potrafi odpowiednio nazwać i zinterpretować zmiany zachądzace w procesie globalizacji we współczesnym świecie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_A03-1_U01 Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zajwisk globalizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejetność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zajwisk globalizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_A03-1_K01 Student, poznając zmieniające się relacje w świecie, uświadamia sobie konieczność nadążania za tymi zmianami oraz potrzebę ciągłego dokształcania się. Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne. | 2,0 | |
3,0 | Student stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.E. Stiglitz, Globalizacja, PWE, Warszawa, 2005
- J.E. Stiglitz, Wizja sprawiedliwej globalizacji, PWE, Warszawa, 2007
- Wiktor Osiatyński, przeł. S. Kowalski, Prawa człowieka i ich granice, ZNAK, Kraków, 2011
Literatura dodatkowa
- Michael Freeman, przeł. Marcin Fronia, Prawa człowieka, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, 2007
- Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika., Warszawa, 2004
- Liberska B., Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania., PWN, Warszawa, 2002
- Polak E., Globalizacja a zróżnicowanie społeczno-ekonomiczne, Warszawa, 2009