Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)

Sylabus przedmiotu Metody numeryczne w energetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody numeryczne w energetyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki i wymiany ciepła.
W-2Podstawy mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodyką numerycznej mechaniki płynów (CFD) i możliwościami jej wykorzystania do projektowania w energetyce
C-2Zapoznanie studenta z metodyką i możliwościami wykorzystania symulatorów procesowych do modelowania systemów energetycznych
C-3Celem zajęć laboratoryjnych jest ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania komercyjnie dostepnego oprogramowania CFD oraz symulatorów procesowych w praktycznych zastosowaniach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody numerycznej mechaniki płynów – zastosowanie metody do analizy zjawisk transportu pędu, masy i energii w energetyce na wybranych przykładach. Praktyczne wykorzystanie możliwości programów symulacyjnych w obliczeniach termodynamicznych oraz do obliczeń projektowych systemów energetycznych – zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów i systemów.45
45
wykłady
T-W-1Metody numerycznej mechaniki płynów (CFD): analiza zjawisk przenoszenia pędu, masy i energii w urządzeniach wykorzystywanych w energetyce. Modele szczegółowe CFD: przepływy burzliwe, płynów nieniutonowskich, mediów porowatych, płynów dwufazowych, reakcji spalania. Rola metod CFD w energetyce i analiza wybranych przykładów. Modelowanie systemów energetycznych za pomocą komercyjnych symulatorów procesowych: omówienie wybranych modeli elementów instalacji, analiza czułości, definiowanie wymagań projektowych, obliczenia projektowe i optymalizacyjne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zajecia praktyczne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.45
A-L-2Praca własna studenta10
A-L-3Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Multimedialny wykład informacyjny15
A-W-2Praca własna studenta10
A-W-3Konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny - przeprowadzenie modelowania na wybranym przykładzie
S-3Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnic zasady i definicje numerycznej mechaniki płynów i teorii systemów w odniesieniu do zagadnień wystepujących w energetyce
ENE_2A_W08T2A_W07C-1, C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C05_U01
W wyniku odbytych zajęć student ma umiejetność wykonania symulacji numerycznych podstawowych urzadzeń energetycznych oraz prostych systemów energetycznych z wykorzystaniem komercyjnie dostepnego oprogramowania
ENE_2A_U09T2A_U09, T2A_U17C-3T-L-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C05_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych
ENE_2A_K04T2A_K01C-3T-L-1, T-W-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnic zasady i definicje numerycznej mechaniki płynów i teorii systemów w odniesieniu do zagadnień wystepujących w energetyce
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie ani na ćwiczeniach laboratoryjnych
3,0Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych
3,5Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ja zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym
4,0Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ja zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym
4,5Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ja zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu
5,0Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ja zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C05_U01
W wyniku odbytych zajęć student ma umiejetność wykonania symulacji numerycznych podstawowych urzadzeń energetycznych oraz prostych systemów energetycznych z wykorzystaniem komercyjnie dostepnego oprogramowania
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego sformułowania modelu obliczeniowego. Nie potrafi zastosować żadnej z metod obliczeniowych podanych na wykładzie i ćwiczeniach laboratoryjnych
3,0Student poprawienie dobiera metody numeryczne oraz potrafi je zastosować w sposób odtwórczy do rozwiązania wybranych problemów
3,5
4,0Student poprawienie dobiera metody numeryczne oraz potrafi je zastosować do rozwiązania wybranych problemów
4,5
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zastosować poznane metody numeryczne do symulacji i analizy zadanego problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C05_K01
Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się i doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaworski Zdzisław, Numeryczna mechanika płynów w inżynierii chemicznej i procesowej, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2005
  2. Prosnak W.J., Równania klasycznej mechaniki płynów, PWN, Warszawa, 2006
  3. Kazimierski Z, Podstawy mechaniki płynów i metod komputerowej symulacji przepływów, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2004
  4. Praca zbiorowa pod redakcją J. Szarguta, Modelowanie numeryczne pól temperatury, WNT, Warszawa, 1992
  5. J. Jeżowski, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej, Część 1. Teoria, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
  6. J. Jeżowski, A. Jeżowska, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej, Część 2. Przykłady obliczeń, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Ziębik, Systemy energetyczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1989
  2. Andrzej Ziębik, Przykłady obliczeniowe z systemów energetycznych, Politechnika Śląska, Gliwice, 1990
  3. Jan Szargut, Analiza termodynamiczna i ekonomiczna w energetyce przemyslowej, WNT, Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody numerycznej mechaniki płynów – zastosowanie metody do analizy zjawisk transportu pędu, masy i energii w energetyce na wybranych przykładach. Praktyczne wykorzystanie możliwości programów symulacyjnych w obliczeniach termodynamicznych oraz do obliczeń projektowych systemów energetycznych – zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów i systemów.45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody numerycznej mechaniki płynów (CFD): analiza zjawisk przenoszenia pędu, masy i energii w urządzeniach wykorzystywanych w energetyce. Modele szczegółowe CFD: przepływy burzliwe, płynów nieniutonowskich, mediów porowatych, płynów dwufazowych, reakcji spalania. Rola metod CFD w energetyce i analiza wybranych przykładów. Modelowanie systemów energetycznych za pomocą komercyjnych symulatorów procesowych: omówienie wybranych modeli elementów instalacji, analiza czułości, definiowanie wymagań projektowych, obliczenia projektowe i optymalizacyjne.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zajecia praktyczne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.45
A-L-2Praca własna studenta10
A-L-3Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Multimedialny wykład informacyjny15
A-W-2Praca własna studenta10
A-W-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśnic zasady i definicje numerycznej mechaniki płynów i teorii systemów w odniesieniu do zagadnień wystepujących w energetyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W08Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie komputerowego wspomagania obliczeń i podejmowania decyzji w energetyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodyką numerycznej mechaniki płynów (CFD) i możliwościami jej wykorzystania do projektowania w energetyce
C-2Zapoznanie studenta z metodyką i możliwościami wykorzystania symulatorów procesowych do modelowania systemów energetycznych
Treści programoweT-W-1Metody numerycznej mechaniki płynów (CFD): analiza zjawisk przenoszenia pędu, masy i energii w urządzeniach wykorzystywanych w energetyce. Modele szczegółowe CFD: przepływy burzliwe, płynów nieniutonowskich, mediów porowatych, płynów dwufazowych, reakcji spalania. Rola metod CFD w energetyce i analiza wybranych przykładów. Modelowanie systemów energetycznych za pomocą komercyjnych symulatorów procesowych: omówienie wybranych modeli elementów instalacji, analiza czułości, definiowanie wymagań projektowych, obliczenia projektowe i optymalizacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie ani na ćwiczeniach laboratoryjnych
3,0Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych
3,5Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ja zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym
4,0Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ja zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym
4,5Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ja zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu
5,0Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ja zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C05_U01W wyniku odbytych zajęć student ma umiejetność wykonania symulacji numerycznych podstawowych urzadzeń energetycznych oraz prostych systemów energetycznych z wykorzystaniem komercyjnie dostepnego oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U09Potrafi dobrać metodę obliczeniową, wykorzystać odpowiednie oprogramowanie właściwe do rozwiązania określonego zagadnienia z uwzględnieniem nowych osiągnięć techniki i technologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Celem zajęć laboratoryjnych jest ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania komercyjnie dostepnego oprogramowania CFD oraz symulatorów procesowych w praktycznych zastosowaniach
Treści programoweT-L-1Metody numerycznej mechaniki płynów – zastosowanie metody do analizy zjawisk transportu pędu, masy i energii w energetyce na wybranych przykładach. Praktyczne wykorzystanie możliwości programów symulacyjnych w obliczeniach termodynamicznych oraz do obliczeń projektowych systemów energetycznych – zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów i systemów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny - przeprowadzenie modelowania na wybranym przykładzie
S-3Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego sformułowania modelu obliczeniowego. Nie potrafi zastosować żadnej z metod obliczeniowych podanych na wykładzie i ćwiczeniach laboratoryjnych
3,0Student poprawienie dobiera metody numeryczne oraz potrafi je zastosować w sposób odtwórczy do rozwiązania wybranych problemów
3,5
4,0Student poprawienie dobiera metody numeryczne oraz potrafi je zastosować do rozwiązania wybranych problemów
4,5
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zastosować poznane metody numeryczne do symulacji i analizy zadanego problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C05_K01Student ma świadomość potrzeby dokształcania się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Celem zajęć laboratoryjnych jest ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania komercyjnie dostepnego oprogramowania CFD oraz symulatorów procesowych w praktycznych zastosowaniach
Treści programoweT-L-1Metody numerycznej mechaniki płynów – zastosowanie metody do analizy zjawisk transportu pędu, masy i energii w energetyce na wybranych przykładach. Praktyczne wykorzystanie możliwości programów symulacyjnych w obliczeniach termodynamicznych oraz do obliczeń projektowych systemów energetycznych – zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów i systemów.
T-W-1Metody numerycznej mechaniki płynów (CFD): analiza zjawisk przenoszenia pędu, masy i energii w urządzeniach wykorzystywanych w energetyce. Modele szczegółowe CFD: przepływy burzliwe, płynów nieniutonowskich, mediów porowatych, płynów dwufazowych, reakcji spalania. Rola metod CFD w energetyce i analiza wybranych przykładów. Modelowanie systemów energetycznych za pomocą komercyjnych symulatorów procesowych: omówienie wybranych modeli elementów instalacji, analiza czułości, definiowanie wymagań projektowych, obliczenia projektowe i optymalizacyjne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się i doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0