Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)

Sylabus przedmiotu Planowanie w energetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie w energetyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania środowiskiem i energią

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami prognozowania zapotrzebowania na energię i ich znaczenia dla gospodarki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólna koncepcja planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego, Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Metody prognozowania zapotrzebowania na energię, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego,15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C06_W01
W wyniku przeprowadzony zajęć student powinien objaśnić sposób wykonania prognozy w systemach elektroenergetycznych, opisać stosowane metody, wytłumaczyć sens ich istnienia oraz scharakteryzować gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego.
ENE_2A_W11, ENE_2A_W09T2A_W05, T2A_W08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oceniać trafność sosowanych metod planowania oraz dobierać najwłaściwsze z nich
ENE_2A_U12, ENE_2A_U10T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U18C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość wagi planowania w energetyce dla rozwoju gospodarki
ENE_2A_K02T2A_K05, T2A_K07C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C06_W01
W wyniku przeprowadzony zajęć student powinien objaśnić sposób wykonania prognozy w systemach elektroenergetycznych, opisać stosowane metody, wytłumaczyć sens ich istnienia oraz scharakteryzować gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego.
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oceniać trafność sosowanych metod planowania oraz dobierać najwłaściwsze z nich
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość wagi planowania w energetyce dla rozwoju gospodarki
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. The Tellus Institute Boston, Massachusetts, Best Practices Guide: Integrated Resource Planning For Electricity, US Agency for International Development Global Center for Environment Office of Energy, Environment, and Technology 1300 Pennsylvania Ave, NW Washington, DC 20523-3800 USA
  2. Swisher J.N., Jannuzzi R.M., Redlinger R.Y., Tools and Methods for Integrated Resource Planning, Roskilde, RisoNational Laboratory, 1997
  3. Chochowski A., Krawiec F., Zarządzanie w energetyce, Difin, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ziębik A., Szargut J., Podstawy gospodarki energetycznej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna koncepcja planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego, Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Metody prognozowania zapotrzebowania na energię, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego,15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C06_W01W wyniku przeprowadzony zajęć student powinien objaśnić sposób wykonania prognozy w systemach elektroenergetycznych, opisać stosowane metody, wytłumaczyć sens ich istnienia oraz scharakteryzować gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
ENE_2A_W09Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie: zarządzania dostawą i poborem energii zasilającej procesy i obiekty oraz prawa energetycznego, a także efektywności energetycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami prognozowania zapotrzebowania na energię i ich znaczenia dla gospodarki
Treści programoweT-W-1Ogólna koncepcja planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego, Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Metody prognozowania zapotrzebowania na energię, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego,
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oceniać trafność sosowanych metod planowania oraz dobierać najwłaściwsze z nich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U12Potrafi wykonać analizę ekonomiczną związaną z inwestycjami w energetyce
ENE_2A_U10Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi wykorzystywanych w pomiarach, diagnostyce i wspomaganiu decyzji związanych z procesami energetycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami prognozowania zapotrzebowania na energię i ich znaczenia dla gospodarki
Treści programoweT-W-1Ogólna koncepcja planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego, Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Metody prognozowania zapotrzebowania na energię, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego,
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość wagi planowania w energetyce dla rozwoju gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K02Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z bezpieczeństwem energetycznym państwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami prognozowania zapotrzebowania na energię i ich znaczenia dla gospodarki
Treści programoweT-W-1Ogólna koncepcja planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego, Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Metody prognozowania zapotrzebowania na energię, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego,
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0