Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IM_1A_C02_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować zapis krystalograficzny i obliczać podstawowe parametry komórki elementarnej. Powinien umieć analizować i korzystać z układów równowagi fazowej. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IM_1A_U01 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
IM_1A_U19 | Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
Cel przedmiotu | C-3 | Nabycie umiejętności posługiwania się opisem krystalograficznym struktury wewnętrznej materiału |
---|
C-4 | Wykształcenie umiejętnosci opisu budowy fazowej i strukturalnej stopów metalicznych |
Treści programowe | T-L-5 | Analiza mikrostruktury równowagowej na zgładzie metalograficznym. Identyfikacja składników fazowych i strukturalnych z układu Fe-Fe3C. |
---|
T-W-11 | Reguła dźwigni. Reguła faz. Przemiany fazowe. |
T-A-12 | Opis wybranego układu równowagi fazowej stopów. |
T-L-2 | Identyfikacja przemian fazowych na układach równowagi fazowej stopów podwójnych |
T-A-1 | Stan energetyczny elektronów |
T-A-13 | Potrójny układ równowagi fazowej. Eutektyka potrójna. Przekrój izotermiczny |
T-W-7 | Dyfrakcja promieniowania rentgenowskiego. Geometria dyfrakcji. Równania Lauego, Bragga. Równanie kwadratowe sieci. |
T-A-9 | Podwójny układ równowagi fazowej stopów. Roztwory nieograniczone, brak rozpuszczalności w stanie stałym, ograniczona rozpuszczalność w stanie stałym, fazy międzymetalicze, roztwory wtórne. |
T-A-10 | Przemiany fazowe. Monotektyka, eutektyka, eutektoid, perytektyka, perytektoid |
T-A-11 | Krzywe krzepnięcia. Wzynaczanie składu i udziału masowego fazy ciekłej i stałej. Reguła dźwigni. Reguła faz Gibbsa |
T-W-6 | Sieć odwrotna. Sfera Ewalda. Projekcja stereograficzna, sferyczna. Rzut stereograficzny, sferyczny |
T-W-15 | Dyfuzja. Szkła metaliczne |
T-L-1 | Opis i analiza wykresów równowagi fazowej podwójnych układów rzeczywistych |
T-W-1 | Historia rozwoju i podział materiałów. Budowa materiałów. Atom. Oktet elektronowy. Wiązania między atomami. Liczba koordynacyjna. Cechy kryształów. |
T-W-12 | Układy wieloskładnikowe: trójskładnikowy, czteroskładnikowy. Przekrój izotermiczny, stężeniowy. Eutektyka potrójna. |
T-W-14 | Krystalizacja z fazy ciekłej. Zarodkowanie. Wzrost kryształu. Krystalizacja dendrytyczna |
T-W-8 | Struktura metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej: punktowe, liniowe, powierzchniowe. |
T-W-3 | Połozenia sieciowe. Oznaczenia: punkt, prosta, płaszczyzna. Baza komórki. |
T-A-4 | Obliczanie objętości komórki, stopnia wypełnienia przestrzeni, odległości między atomami w płaszczyznach. |
T-A-5 | Elementy symetrii. Wyznaczanie osi symetrii, płaszczyzny, środka symetrii. Osie inwersyjne |
T-W-9 | Fazy stopowe: roztwory, fazy międzymetaliczne. Nadstruktury. |
T-A-7 | Projekcje stereograficzna i sferyczna |
T-W-10 | Układy dwuskładnikowe równowagi faz. Roztwór stały, mieszanina składników, mieszanina roztworów stałych z eutektyką, perytektyką, z fazami międzymetalicznymi, roztwory wtórne. |
T-W-5 | Elementy symetrii punktowej, przestrzennej. Kwazikryształy. |
T-W-4 | Prawo pasowe. Rodzina płaszczyzn. Odległości międzypłaszczyznowe. Luki oktaedryczne, tetraedryczne. |
T-W-2 | Kryształ. Prawa krystalografii. Struktura krystaliczna. Sieć przestrzenna. Komórka elementarna. Układy krystalograficzne. |
T-A-8 | Wskaźnikowanie elektronogramów |
T-A-2 | Komórka elementarna. Wskaźnikowanie węzłów, kierunków, płaszczyzn |
T-A-6 | Grupy punktowe. Klasy symetrii. Grupy przestrzenne. Zapis |
T-L-4 | Określanie struktury równowagowej stopów z układu Fe-C, Cu-Al, Cu-Zn, Al-Si, Cu-Pb |
T-L-3 | Analiza krzywych krzepnięcia i przemian w stanie stałym wybranych stopów |
T-W-13 | Warunki równowagi układu. Energia swobodna Gibbsa. |
T-A-3 | Odległości międzypłaszczyznowe. Pas płaszczyzn. Zadania złożone (prosta, płaszczyzna, pas) |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny / prezentacja multimedialna, tablica |
---|
M-2 | ćwiczenia audytoryjne / tablica |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne / tablica, mikroskop, komputer |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia partii materiału oraz egzamin końcowy |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie umie formułować ze zrozumieniem podstawowych pojęć i interpretować praw z zakresu budowy wewętrznej ciała stałego. |
3,0 | Student potrafi formułować ze zrozumieniem pojęcia i interpretować prawa z zakresu budowy wewnętrznej ciała stałego. Potrafi posłużyć się nabytą wiedzą do zaprezentowania prostych układów krystalograficznych i układów równowagi fazowej |
3,5 | Student umie poprawnie interpretować pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej. Potrafi rozwiązywać proste zadania dotyczące budowy komórki elementarnej i równowagi fazowej stopów. |
4,0 | Student potrafi wykorzystać pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej. Potrafi kreślić i wskaźnikować płaszczyzny i kierunki krystalograficzne. Umie korzystać z wykresu równowagi fazowej. |
4,5 | Student potrafi wykorzystać pojęcia i prawa z zakresu budowy wewętrznej. Posługuje się zapisem krystalograficznym płaszczyzn i prostych sieciowych. Potrafi analizować budowę fazową stopu. |
5,0 | Student potrafi wykorzystać pojęcia i prawa z zakresu budowy wewnętrznej. Posługuje się zapisem krystalograficznym prostych i płaszczyzn sieciowych. Potrafi analizować budowę fazową stopu, przeprowadzać obliczenia ilościowe. |