Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Obróbka ubytkowa części maszyn 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obróbka ubytkowa części maszyn 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | grafika inżynierska, mechanika, materiałoznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami procesów wytwarzania, sposobami wytwarzania części, narzędzi lub urządzeń w przemyśle maszynowym w zakresie obróbki ubytkowej. Ukształtowanie umiejętności wstępnego wyboru i kształtowania procesu wytwarzania wybranych części, zespołów w przemyśle maszynowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie zużycia narzędzi skrawających. Ocena skrawalności materiałów. Kształtowanie SGP w procesach skrawania | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ciepło i temperatura w procesie skrawania. Ciecze obróbkowe i zasady ich stosowania. Czynniki wpływające na chropowatość powierzchni obrobionej dla wybranych sposobów obróbki (toczenie, frezowanie, rozwiercanie szlifowanie). Zużycie i trwałość ostrza; okres trwałości narzędzia, okres pracy ostrza, żywotność narzędzia. Wzory statystyczno doświadczalne na okres trwałości (Taylora i Gilberta).Możliwości nadzorowania stanu ostrza.Zależności na trwałość największej wydajności i trwałość ekonomiczną. Skrawalność materiałów; kryteria i wskaźniki skrawalności; ocena i kwalifikacja materiałów ze względu na skrawalność | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach, | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń | 9 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studia literatury | 27 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Obecność na wykładach nieobowiązkowa. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach. Składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Na zaliczeniu ustnym obowiązuje znajomość zagadnień z wykładów i podstawowa z ćwiczeń laboratoryjnych. Przykładowe zagadnienia: dla dowolnej części samochodowej np. korpusu, wałka, koła zębatego omówić: sposoby, metody wytwarzania, przebieg procesu, parametry procesu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C15_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | MBM_1A_W07 | T1A_W04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C15_W02 Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych części samochodowych | MBM_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W02 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C15_W03 Rozróżnia zasadnicze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | MBM_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W02 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C15_W04 Przedstawia warunki realizacji i efekty technologiczne podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | MBM_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W02 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C15_W05 Charakteryzuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | MBM_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W02 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C15_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania typowych części samochodowych np. wałek, koło zębate, korpus skrzyni biegów. | MBM_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1 | — | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C15_U02 Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w podstawowych sposobach wytwarzania | MBM_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C15_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych podstawowych spsobach obróbki | MBM_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C15_U04 Zastosuje metody obróbki, warunki jej realizacji w przypadku typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | MBM_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C15_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | MBM_1A_K04 | T1A_K04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C15_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnej części typowych wyrobów; wąłek, koło zębate, korpus, tarcza. | MBM_1A_K04 | T1A_K04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C15_K03 zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia dowolnych, typowych elementów maszyn i urządzeń | MBM_1A_K04 | T1A_K04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C15_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | 2,0 | Student nie umie definiować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie definiować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie efektywnie definiować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie definiować wybrane podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_1A_C15_W02 Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych części samochodowych | 2,0 | Student nie umie opisywać żadnych elementów procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie bardzo lapidarnie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem pojedyńczych przykładów | |
3,5 | Student umie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,0 | Student umie opisać najważniejsze elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,5 | Student umie opisać wszystkie elementy procesu wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
5,0 | Student umie szeroko opisać wszystkie elementy procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_1A_C15_W03 Rozróżnia zasadnicze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | 2,0 | Student nie rozróżnia żadnych zasadniczych sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem |
3,0 | Student rozróżnia tylko wybrane najważniejsze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
3,5 | Student rozróżnia większość sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,0 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,5 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając uzasadnienie. | |
5,0 | Student biegle rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając szerokie uzasadnienie. | |
MBM_1A_C15_W04 Przedstawia warunki realizacji i efekty technologiczne podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | 2,0 | Student nie umie przedstawia warunków realizacji i efektów technologicznych żadnego podstawowego sposobu obróbki skrawaniem i erodowania |
3,0 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji i efekty technologiczne tylko wybranych podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
3,5 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji i efekty technologiczne większości podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
4,0 | Student umie przedstawić warunki realizacji i efekty technologiczne większości podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
4,5 | Student umie przedstawić warunki realizacji i efekty technologiczne wszystkich podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
5,0 | Student umie przedstawić wyczerpująco warunki realizacji i efekty technologiczne wszystkich podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
MBM_1A_C15_W05 Charakteryzuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | 2,0 | Student nie umie charakteryzować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie charakteryzować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie charakteryzować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C15_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania typowych części samochodowych np. wałek, koło zębate, korpus skrzyni biegów. | 2,0 | Student nie umie zaprojektować ogólnej postać procesu wytwarzania żadnej typowej części samochodowych np. wałeka, koło zębatego, korpus skrzyni biegów. |
3,0 | Student umie zaprojektować ogólną postać procesu wytwarzania tylko wybranych części samochodowych np. wałeka, koło zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
3,5 | Student umie zaprojektować cząstkwą formę ogólnej postać procesu wytwarzania typowych części samochodowych np. wałka, koła zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
4,0 | Student umie zaprojektować z drobnymi brakami ogólną postać procesu wytwarzania typowych części samochodowych np. wałka, koła zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
4,5 | Student umie zaprojektować pełną formę ogólnej postać procesu wytwarzania typowych części samochodowych np. wałka, koła zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
5,0 | Student umie zaprojektować pełną formę ogólnej postać procesu wytwarzania dowolnych części samochodowych np. wałka, koła zębatego, korpus skrzyni biegów. | |
MBM_1A_C15_U02 Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w podstawowych sposobach wytwarzania | 2,0 | Student nie dobierze żadnego wariantu elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla żadnej typowej operacji w żadnym sposobie obróbki |
3,0 | Student dobierze tylko wybrane elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla pojedyńczych operacji realizowanych elementarnymi sposobami wytwarzania | |
3,5 | Student dobierze tylko najwazniejsze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w niektórych sposobach wytwarzania | |
4,0 | Student dobierze elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w głównych sposobach wytwarzania | |
4,5 | Student dobierze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w różnych sposobach wytwarzania | |
5,0 | Student dobierze kilka wariantów elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w róznych sposobach wytwarzania | |
MBM_1A_C15_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych podstawowych spsobach obróbki | 2,0 | Student nie oszacuje wpływ żadnych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w żadnym spsobie obróbki ubytkowej |
3,0 | Student oszacuje wybiórczo wpływ elementarnych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w tylko wybranych sposobach obróbki ubytkowej | |
3,5 | Student oszacuje wpływ wybranych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w niektórych sposobach obróbki ubytkowej | |
4,0 | Student oszacuje wpływ najważniejszych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w głównych sposobach obróbki ubytkowej | |
4,5 | Student oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych sposobach obróbki ubytkowej | |
5,0 | Student wyczerpująco oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych sposobach obróbki ubytkowej | |
MBM_1A_C15_U04 Zastosuje metody obróbki, warunki jej realizacji w przypadku typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | 2,0 | Student nie umie zastosować żadnej metody obróbki, warunków jej realizacji w przypadku nawet typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) |
3,0 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, w przypadku pojedyńczych typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | |
3,5 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku pojedyńczych typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | |
4,0 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | |
4,5 | Student umie zastosować wszystkie metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) | |
5,0 | Student umie zastosować wszystkie metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku dowolnych typowych elementów samochodowych (korpusy, koła zębate, wałki, śruby itp.) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C15_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | 2,0 | Nie oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. |
3,0 | W kilku aspektach oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | |
3,5 | Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. Nie poda szerszych wyjasnien | |
4,0 | Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. Wyjasnia | |
4,5 | W sposob poglebiony oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. Nie poda syersyzch wyjasnien | |
5,0 | Szeroko oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | |
MBM_1A_C15_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnej części typowych wyrobów; wąłek, koło zębate, korpus, tarcza. | 2,0 | Nie rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnej części typowych wyrobów; wąłek, koło zębate, korpus, tarcza. |
3,0 | W wybranych aspektach wykazuje rozumienie wagi i uwarunkowan technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnej części typowych wyrobów; wąłek, koło zębate, korpus, tarcza. | |
3,5 | Rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnej części typowych wyrobów; wąłek, koło zębate, korpus, tarcza. | |
4,0 | W pelni rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnej części typowych wyrobów; wąłek, koło zębate, korpus, tarcza. | |
4,5 | W pelni rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnej części typowych wyrobów; wąłek, koło zębate, korpus, tarcza. Podaje wyjasnienia | |
5,0 | W pelni rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnej części typowych wyrobów; wąłek, koło zębate, korpus, tarcza. Podaje liczne wyczerpujace wyjasnienia | |
MBM_1A_C15_K03 zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia dowolnych, typowych elementów maszyn i urządzeń | 2,0 | Nie zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia dowolnych, typowych elementów maszyn i urządzeń |
3,0 | W elementarnym zakresie potafi zastosowac i ocenic wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia dowolnych, typowych elementów maszyn i urządzeń | |
3,5 | W kilku aspektach zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia dowolnych, typowych elementów maszyn i urządzeń | |
4,0 | Zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia dowolnych, typowych elementów maszyn i urządzeń | |
4,5 | zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia dowolnych, typowych elementów maszyn i urządzeń. uzasadni | |
5,0 | zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia dowolnych, typowych elementów maszyn i urządzeń. Szeroko uzasadni |
Literatura podstawowa
- Filipowski R., Marciniak M., Techniki obróbki mechanicznej i erozyjnej, Oficyna wydwanicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000, 1
- Filipowski R., Marciniak M., Techniki obróbki mechanicznej i erozyjnej, Oficyna wydwanicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000, 1
- Jemielniak Krzysztof., Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
- Jemielniak Krzysztof., Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
- Erbla J, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle maszynowym, t. II, Obróbka skrawaniem, montaż, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Erbla J, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle maszynowym, t. II, Obróbka skrawaniem, montaż, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- SECO, Materiały firm narzędziowych: SECO, Sandvik, Iskar, Pafana, strony WWW, 2011
- SECO, Materiały firm narzędziowych: SECO, Sandvik, Iskar, Pafana, strony WWW, 2011