Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Maszyny technologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny technologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Szwengier <Grzegorz.Szwengier@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl>, Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>, Marcin Hoffmann <Marcin.Hoffmann@zut.edu.pl>, Paweł Majda <Pawel.Majda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 10 1,30,38zaliczenie
wykładyW6 20 2,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest ogólna wiedza techniczna z zakresu podstaw konstrukcji maszyn, elektrotechniki i elektroniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych.
C-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk użytkowych maszyn technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sprawdzanie dokładności geometrycznej obrabiarkii.2
T-L-2Kinematyka tokarki.2
T-L-3Badanie bilansu mocy tokarki.2
T-L-4Kinematyka frezarki obwiedniowej.2
T-L-5Sterowanie numeryczne obrabiarek.2
10
wykłady
T-W-1Rola maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych.2
T-W-2Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki.4
T-W-3Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek.4
T-W-4Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego.5
T-W-5Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Przegląd konstrukcji wybranych maszyn technologicznych.5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Analiza literatury.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń - opracowanie sprawozdań.10
A-L-4Konsultacje.3
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury36
A-W-3Przygotowanie do egzaminu .20
A-W-4Konsultacje.4
80

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał przekazany na wykładach i w ramach laboratorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C26_W01
Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek.
MBM_1A_W04T1A_W02, T1A_W03InzA_W02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C26_U01
Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań tych maszyn.
MBM_1A_U14, MBM_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-2T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C26_K01
Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
C-1T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C26_W01
Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C26_U01
Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań tych maszyn.
2,0Student nie potrafi określić roli i przydatności maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać budowy i działania maszyn.
3,0Student potrafi określić rolę maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn.
3,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4.
4,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych.
4,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5.
5,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C26_K01
Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
2,0Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady.
3,0Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych.
3,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych.
4,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Kosmol J., Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, Warszawa, 1995
  2. Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania, WNT, Warszawa, 2000
  3. Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Wrotny L. T., Obrabiarki skrawające do metali, WNT, Warszawa, 1979
  2. Wrotny L. T., Projektowanie obrabiarek, WNT, Warszawa, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sprawdzanie dokładności geometrycznej obrabiarkii.2
T-L-2Kinematyka tokarki.2
T-L-3Badanie bilansu mocy tokarki.2
T-L-4Kinematyka frezarki obwiedniowej.2
T-L-5Sterowanie numeryczne obrabiarek.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych.2
T-W-2Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki.4
T-W-3Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek.4
T-W-4Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego.5
T-W-5Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Przegląd konstrukcji wybranych maszyn technologicznych.5
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Analiza literatury.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń - opracowanie sprawozdań.10
A-L-4Konsultacje.3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Analiza treści wykładów i studiowanie literatury36
A-W-3Przygotowanie do egzaminu .20
A-W-4Konsultacje.4
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C26_W01Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych.
Treści programoweT-W-4Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego.
T-W-5Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Przegląd konstrukcji wybranych maszyn technologicznych.
T-W-2Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał przekazany na wykładach i w ramach laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C26_U01Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań tych maszyn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U14potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i urządzeń oraz formułować wymagania jakie muszą spełnić projektowane elementy
MBM_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w zakresie inżynierii mechanicznej istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk użytkowych maszyn technologicznych.
Treści programoweT-W-4Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego.
T-W-5Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Przegląd konstrukcji wybranych maszyn technologicznych.
T-W-2Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki.
T-L-2Kinematyka tokarki.
T-L-5Sterowanie numeryczne obrabiarek.
T-L-4Kinematyka frezarki obwiedniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał przekazany na wykładach i w ramach laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić roli i przydatności maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać budowy i działania maszyn.
3,0Student potrafi określić rolę maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn.
3,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4.
4,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych.
4,5Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5.
5,0Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C26_K01Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie.
Cel przedmiotuC-1Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych.
Treści programoweT-W-1Rola maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący materiał przekazany na wykładach i w ramach laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady.
3,0Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych.
3,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0.
4,0Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych.
4,5Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń.