Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Sterowanie i automatyzacja systemów wytwarzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowanie i automatyzacja systemów wytwarzania | ||
Specjalność | automatyzacja procesów wytwarzania | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Sosnowski <Mariusz.Sosnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy automatyki. |
W-2 | Podstawy elektrotechniki i elektroniki. |
W-3 | Programowanie w językach wyższego poziomu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z pojęciami sterowania i automatyki systemów wytwarzania. |
C-2 | Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach sterowania i automatyki w systemach wytwarzania. |
C-3 | Ogólna wiedza na temat automatyki i robotyzacji złożonych systemów produkcyjnych z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych. |
C-4 | Zapoznanie z budową i działaniem elastycznych systemów wytwarzania oraz opanowanie podstaw ich konstruowania, sterowania i programowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza układów sterowani i regulacji z obiektem – opis zmiennych, identyfikacja i badanie stabilności układów w programie symulacyjnym Matlab/Simulink. | 4 |
T-L-2 | Analiza połączeń i funkcjonowania elementów przekaźnikowych w automatyce w programie MultiSim 11.0 | 2 |
T-L-3 | Synteza układów cyfrowych – analiza przykładowych układów sterowania w oprogramowaniu symulacyjnym. | 2 |
T-L-4 | Sterowanie robotów Robix I. | 2 |
T-L-5 | Sterowanie robotów Robix II przy udziale języka wyższego poziomu. | 2 |
T-L-6 | Programowanie Robota Bioloid | 2 |
T-L-7 | Sterowanie i automatyka pracy silników prądu stałego. | 2 |
T-L-8 | Sterowanie i programowanie cyfrowych układów napędowych. | 4 |
T-L-9 | Programowanie układarką regałową i wózkiem transportowym w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania. | 4 |
T-L-10 | Sterowanie i automatyka sterowników nowej generacji typu ACOPOS. | 2 |
T-L-11 | Układ sterowania i oprogramowanie zrobotyzowanego stanowiska o złożonej kinematyce | 2 |
T-L-12 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia automatyki i sterowania w systemach wytwarzania. Pojęcie sterowania otwartego i zamkniętego, adaptacyjne, CNCplus oraz DNC. | 2 |
T-W-2 | Wprowadzenie i struktura funkcjonalna układów sterowania numerycznego. | 2 |
T-W-3 | Rodzaje, zasada działania interpolatorów przemieszczeń. | 2 |
T-W-4 | Układy napędowe – wymagania dla napędów, charakterystyka nowoczesnych napędów, zastosowanie. | 3 |
T-W-5 | Cyfrowe układy sterowania i automatyki. | 3 |
T-W-6 | Wykorzystanie sterowników programowalnych do sterowania i regulacji systemów wytwarzania. | 3 |
T-W-7 | Układy pomiarowe, sensoryczne i układy kodowania. | 3 |
T-W-8 | Architektury sterowania w przemyśle oraz topologie i technologie transmisji danych w sieciach przemysłowych. | 2 |
T-W-9 | Elastyczne systemy wytwarzania – podsystemy transportu, magazynowania, manipulacji. | 3 |
T-W-10 | Rozproszone systemy automatyki. Przepływ przedmiotów obrabianych i narzędzi w systemach wytwarzania. | 3 |
T-W-11 | Zadania układów i podsystemów nadzorowania i diagnostyki. | 2 |
T-W-12 | Sztuczna inteligencja w automatyzacji. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań. | 11 |
A-L-4 | Konsultacje. | 2 |
A-L-5 | Zaliczenia. | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe. | 25 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładów... | 3 |
A-W-4 | Egzamin. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi. |
M-2 | Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego. |
M-3 | W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny. |
S-2 | Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_APW/03_W01 Student powinien znać podstawowe pojęcia związane ze sterowaniem i automatyką w zrobotyzowanych systemach wytwarzania, scharakteryzować budowę i działanie układu sterowania i regulacji automatycznej. Powinien posiadać wiedze na temat sposobów sterowania elastycznymi systemami wytwarzania z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych. | MBM_2A_W10, MBM_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W07 | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_APW/03_U01 Student posiada umiejętność dokonywania analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu sterowania i automatyki, potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty układ sterowania jak również opracować algorytmy sterowania wybranym urządzeniem. Umiejętnie porusza się w tematyce automatyki i sterowania zrobotyzowanymi systemami produkcyjnymi z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych. | MBM_2A_U05, MBM_2A_U10, MBM_2A_U12 | T2A_U05, T2A_U10, T2A_U12 | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_APW/03_K01 Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy. | MBM_2A_K01 | T2A_K01 | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_APW/03_W01 Student powinien znać podstawowe pojęcia związane ze sterowaniem i automatyką w zrobotyzowanych systemach wytwarzania, scharakteryzować budowę i działanie układu sterowania i regulacji automatycznej. Powinien posiadać wiedze na temat sposobów sterowania elastycznymi systemami wytwarzania z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_APW/03_U01 Student posiada umiejętność dokonywania analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu sterowania i automatyki, potrafi zaprojektować i zaimplementować prosty układ sterowania jak również opracować algorytmy sterowania wybranym urządzeniem. Umiejętnie porusza się w tematyce automatyki i sterowania zrobotyzowanymi systemami produkcyjnymi z uwzględnieniem ich elementów składowych i podsystemów technologicznych. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_APW/03_K01 Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy. | 2,0 | Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych. |
Literatura podstawowa
- Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania obrabiarki i systemy obróbkowe, WNT, Warszawa, 2000
- Honczarenko J., Roboty przemysłowe, WNT, Warszawa, 2010
- A. Piegat, Wprowadzenie do automatyki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995
- J. Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1983
- S. Węgrzyn, Podstawy automatyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1980
Literatura dodatkowa
- A. Markowski, J. Kostro, A. Lewandowski, Automatyka w pytaniach i odpowiedziach, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 1985
- W. Findeisen, Poradnik inżyniera automatyka, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1973