Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MBM_2A_NKS/07-2_W01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie omówić i scharakteryzować rodzaje i typy urządzeń kotłowych, opisać i omówić główne elementy konstrukcyjne, wyjaśnić zasadę działania. Powinien być w stanie zdefiniować podstawowe wielkości mające wpływ na pracę urządzeń, a także sporządzić bilans cieplny, określić straty i sprawność kotła, przeprowadzić proste obliczenia cieplno-przepływowe niektórych elementów i procesów. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MBM_2A_W04 | ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka |
---|
MBM_2A_W05 | ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności |
MBM_2A_W08 | ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T2A_W04 | ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_W05 | ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych |
Cel przedmiotu | C-1 | Omówienie podstawowych zasad budowy i eksploatacji kotłów parowych i wodnych oraz wpływu parametrów konstrukcyjnych i termodynamicznych na efektywność zachodzących w nich procesów cieplnych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Pojęcia podstawowe, parametry kotłów, wymagania UDT. Czynniki robocze (woda, para wodna), wymagania, kontrola jakości. Paliwa kotłowe i spalanie. Bilans cieplny kotła. Typowe konstrukcje kotłów i ich podstawowe elementy. Kotły wodne i parowe. Kotły odzysknicowe. Podgrzewacze wody i powietrza. Przegrzewacze pary. Metody regulacji temperatury przegrzania pary. Paleniska. Odżużlanie i odpopielanie. Odmulanie i odsalanie. Urządzenia do osuszania pary. Zasilanie wodne kotła. Rodzaje i charakterystyka obiegów wodno-parowych.
Armatura i aparatura pomiarowa. Podstawowe zagadnienia eksploatacyjne; rozruch i odstawianie. Sprawności kotłów i sposoby jej podwyższania. Zmiany w konstrukcji i eksploatacji kotłów celem wypełnienia wymogów ekologicznych.
Obliczenie bilansu cieplnego i wymiany ciepła w komorze paleniskowej. Obliczenia cieplne elementów kotłów.
Pojęcia podstawowe. Paliwa kotłowe i spalanie. Bilans cieplny kotła. Kotły wodne i parowe. Kotły odzysknicowe. Piece przemysłowe. Podgrzewacze wody i powietrza. Przegrzewacze pary. Metody regulacji temperatury przegrzewu pary. Paleniska. Odżużlanie i odpopielanie. Odmulanie i odsalanie. Urządzenia wewnątrz kotłowe do osuszania pary. Zasilanie wodne kotła – urządzenia wewnątrz walczakowe. Armatura i aparatura pomiarowa. Obsługa eksploatacyjna kotłów; rozruch i odstawianie kotła. Sprawności kotłów i sposoby ich podwyższania. Zmiany w konstrukcji i eksploatacji kotłów celem wypełnienia wymogów ekologicznych. |
---|
T-P-1 | Opracowanie wybranego problemu projektowego / obliczeniowego dotyczącego kotła (wymiennika).
Obliczenie bilansu cieplnego i wymiany ciepła w komorze paleniskowej. Obliczenia cieplne elementów kotłów. |
Metody nauczania | M-1 | Metody podające: wykład informacyjny. |
---|
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia rachunkowo-projektowe. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe - pisemne / ustne. Opracowanie zadania kontrolnego. Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,5 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
4,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
4,5 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
5,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |