Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ME_1A_B10_W01 | Student posiada wiedzę na temat opisu, oceny jakości i badania układów sterowania oraz doboru regulatorów do obiektów liniowych i linearyzowalnych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ME_1A_W02 | Ma wiedzę w zakresie fizyki, elektroniki, automatyki i informatyki niezbędną do opisu i rozumienia zasad działania, budowy, technologii wytwarzania i programowania maszyn. |
---|
ME_1A_W07 | Dysponuje wiedzą umożliwiającą dobór metod, technik, materiałów i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania prostych problemów i zadań inżynierskich w zakresie projektowania układów mechatronicznych, technik programowania, doboru sterowania, układów pomiarowych i szybkiego prototypowania oraz technologii wytwarzania urządzeń mechatronicznych. |
ME_1A_W03 | Ma teoretycznie podbudowaną wiedzę ogólną w zakresie mechaniki, wytrzymałości konstrukcji mechanicznych, elektroniki, elektrotechniki, informatyki, sztucznej inteligencji, układów sterowania i napędów oraz metrologii i systemów pomiarowych umożliwiających opis i rozumienie zagadnień technicznych w obszarze mechatroniki. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
---|
T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie typowych dla automatyki metod opisu obiektów liniowych, doboru regulatorów, oceny jakości regulacji. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | Przekształcenie Laplace’a. Transmitancja operatorowa i częstotliwościowa, charakterystyki logarytmiczne. odpowiedź skokowa i impulsowa. |
---|
T-W-6 | Układy o wielu wejściach i wyjściach. Zmienne stanu, przestrzeń fazowa, związek z transmitancją. Pojęcia sterowalności i obserwowalności. |
T-W-4 | Stabilność układów liniowych. Kryteria stabilności Hurwitza i Nyquista. Zapas stabilności. |
T-W-5 | Podstawowe typy regulatorów. Jakość regulacji, błędy statyczne i dynamiczne, transmitancja uchybowa, pasmo przepustowe. Wskaźniki jakości: odcinkowe, całkowe, częstotliwościowe. Położenie biegunów a jakość regulacji i stabilność. Reguły Zieglera-Nicholsa doboru nastaw regulatorów. Użycie charakterystyk logarytmicznych przy doborze regulatora. |
T-W-3 | Charakterystyki podstawowych elementów liniowych. Schematy blokowe i ich redukcja. |
T-W-1 | Układy sterowania i regulacji, sprzężenie zwrotne. Obiekty regulacji: opis matematyczny, charakterystyki statyczne, przykłady. |
T-A-1 | Opis matematyczny układów fizycznych i obiektów regulacji. |
T-L-4 | Stabilność układów liniowych. Kryteria stabilności Hurwitza i Nyquista. Zapas stabilności. |
T-A-2 | Wyznaczanie transmitancji częstotliwościowych i odpowiedzi ustalonej na sygnał harmoniczny. |
T-L-2 | Transmitancja operatorowa i częstotliwościowa, charakterystyki logarytmiczne. |
T-L-5 | Sprzężenie zwrotne |
T-A-3 | Wyznaczanie odpowiedzi impulsowej i skokowej. |
T-L-6 | Dobór nastaw regulatora PID |
T-A-5 | Wyznaczanie uchybu statycznego i transmitancji zakłóceniowej. |
T-L-3 | Odpowiedź skokowa i impulsowa. |
T-L-1 | Modelowanie liniowego systemu dynamicznego. Przekształcenie Laplace’a. |
T-A-4 | Badanie warunków stabilności. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń przedmiotowych. |
---|
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne). |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena i zliczanie ustne poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdziany pisemne. Egzamin. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. |
5,0 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |