Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)
specjalność: organizacja i bezpieczeństwo w transporcie drogowym

Sylabus przedmiotu Eksploatacja techniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja techniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,20,50zaliczenie
wykładyW2 15 0,80,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane jest zaliczenie następujących przedmiotów: Matematyka, Mechanika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z procesami oddziaływania na siebie współpracujących elementów maszyn, procesami zużycia, metodyką badań eksploatacyjnych i symulacyjnych w eksploatacji. Nabycie umiejętności przeprowadzenia podstawowych pomiarów i analizy wyników tych pomiarów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary stanowiskowe zużycia wybranych elementów pojazdu3
T-L-2Ocena właściwości reologicznych olejów i smarów2
T-L-3Badanie i ocena właściwości użytkowych wybranych materiałów eksploatacyjnych3
T-L-4Ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań stanowiskowych2
T-L-5ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań drogowych3
T-L-6symulacja i ocena właściwości użytkowych pojazdu2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe procesy charakteryzujące oddziaływanie elementów maszyn2
T-W-2Wybrane charakterystyki procesów zużyciowych2
T-W-3Metody badań nieniszczących, badania defektoskopijne2
T-W-4Metody badań stanowiskowych2
T-W-5Metody badań eksploatacyjnych2
T-W-6Wpływ warunków zewnętrznych na intensywność procesów zużycia i eksploatację pojazdów i maszyn2
T-W-7Wykorzystanie sieci neuronowych w procesie eksploatacji2
T-W-8Znaczenie obsług technicznych w procesie eksploatacji1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-L-3Udział w konsultacjach6
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów10
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna5
A-W-3Zaliczenie1
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, problemowy / typowe środki audiowizualne ( tablica, rzutnik)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zastosowaniem urządzeń pomiarowych właściwych dla ocenianej wielkości, obiekt badań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów składa się z części pisemnej i części ustnej. przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest zaliczeniem ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C09-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskuje informacje dotyczące zużycia elementów maszyn, metodyki badań symulacyjnych, stanowiskowych i eksploatacujnych w odniesieniu do pojazdów,
T_2A_W02, T_2A_W05, T_2A_W06, T_2A_W10, T_2A_W09T2A_W01, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C09-1_U01
W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje umiejętność wykonywania pomiarów właściwych dla procesu eksploatacji pojazdów, posługiwania się narzędziami i przyrządami pomiarowymi, oceny otrzymanych wyników pomiarów.
T_2A_U01, T_2A_U07, T_2A_U08T2A_U01, T2A_U07, T2A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C09-1_K01
W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole pomiarów.
T_2A_K03T2A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C09-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskuje informacje dotyczące zużycia elementów maszyn, metodyki badań symulacyjnych, stanowiskowych i eksploatacujnych w odniesieniu do pojazdów,
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C09-1_U01
W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje umiejętność wykonywania pomiarów właściwych dla procesu eksploatacji pojazdów, posługiwania się narzędziami i przyrządami pomiarowymi, oceny otrzymanych wyników pomiarów.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie posługiwać się programem narzędziami i przyrządami pomiarowymi i zastosować je do wykonywania pomiarów w zakresie eksploatacji, jednak nie zawsze potrafi zinterpretować wyniki pomiarów i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C09-1_K01
W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole pomiarów.
2,0
3,0Student samodzielnie wykonujacy zadana prace. Nie wykazuje checi współpracy z innymi studentami i prowadzacym zajecia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piec P., Badania eksploatacyjne elementów i zespołów pojazdów szynowych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
  2. Gronowicz J., Eksploatacja techniczna i utrzymanie pojazdów, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
  3. Hebda M., Mazur T., Podstawy eksploatacji pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 1978
  4. Łuczak A., Mazur T., Fizyczne starzenie elementów maszyn, WNT, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Uzdowski M., Abramek K., Garczyński K., Eksploatacja techniczna i naprawa, WKiŁ, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary stanowiskowe zużycia wybranych elementów pojazdu3
T-L-2Ocena właściwości reologicznych olejów i smarów2
T-L-3Badanie i ocena właściwości użytkowych wybranych materiałów eksploatacyjnych3
T-L-4Ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań stanowiskowych2
T-L-5ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań drogowych3
T-L-6symulacja i ocena właściwości użytkowych pojazdu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe procesy charakteryzujące oddziaływanie elementów maszyn2
T-W-2Wybrane charakterystyki procesów zużyciowych2
T-W-3Metody badań nieniszczących, badania defektoskopijne2
T-W-4Metody badań stanowiskowych2
T-W-5Metody badań eksploatacyjnych2
T-W-6Wpływ warunków zewnętrznych na intensywność procesów zużycia i eksploatację pojazdów i maszyn2
T-W-7Wykorzystanie sieci neuronowych w procesie eksploatacji2
T-W-8Znaczenie obsług technicznych w procesie eksploatacji1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń5
A-L-3Udział w konsultacjach6
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów10
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna5
A-W-3Zaliczenie1
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C09-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyskuje informacje dotyczące zużycia elementów maszyn, metodyki badań symulacyjnych, stanowiskowych i eksploatacujnych w odniesieniu do pojazdów,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki, chemii i inżynierii materiałowej niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
T_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportowych i środków transportu
T_2A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej i eksploatacyjnej
T_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
T_2A_W09ma podstawową wiedzę o cyklach życia produktu (technicznym, marketingowym i środowiskowym) w odniesieniu do urządzeń i systemów o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z procesami oddziaływania na siebie współpracujących elementów maszyn, procesami zużycia, metodyką badań eksploatacyjnych i symulacyjnych w eksploatacji. Nabycie umiejętności przeprowadzenia podstawowych pomiarów i analizy wyników tych pomiarów.
Treści programoweT-L-1Pomiary stanowiskowe zużycia wybranych elementów pojazdu
T-L-2Ocena właściwości reologicznych olejów i smarów
T-L-3Badanie i ocena właściwości użytkowych wybranych materiałów eksploatacyjnych
T-L-4Ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań stanowiskowych
T-L-5ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań drogowych
T-L-6symulacja i ocena właściwości użytkowych pojazdu
T-W-1Podstawowe procesy charakteryzujące oddziaływanie elementów maszyn
T-W-2Wybrane charakterystyki procesów zużyciowych
T-W-3Metody badań nieniszczących, badania defektoskopijne
T-W-4Metody badań stanowiskowych
T-W-5Metody badań eksploatacyjnych
T-W-6Wpływ warunków zewnętrznych na intensywność procesów zużycia i eksploatację pojazdów i maszyn
T-W-7Wykorzystanie sieci neuronowych w procesie eksploatacji
T-W-8Znaczenie obsług technicznych w procesie eksploatacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, problemowy / typowe środki audiowizualne ( tablica, rzutnik)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zastosowaniem urządzeń pomiarowych właściwych dla ocenianej wielkości, obiekt badań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów składa się z części pisemnej i części ustnej. przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest zaliczeniem ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C09-1_U01W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje umiejętność wykonywania pomiarów właściwych dla procesu eksploatacji pojazdów, posługiwania się narzędziami i przyrządami pomiarowymi, oceny otrzymanych wyników pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych. Potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, również w języku obcym, dokonać ich interpretacji i krytycznej oceny, wyciągnąć wnioski, formułować wyczerpujące i uzasadnione opinie.
T_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z procesami oddziaływania na siebie współpracujących elementów maszyn, procesami zużycia, metodyką badań eksploatacyjnych i symulacyjnych w eksploatacji. Nabycie umiejętności przeprowadzenia podstawowych pomiarów i analizy wyników tych pomiarów.
Treści programoweT-L-1Pomiary stanowiskowe zużycia wybranych elementów pojazdu
T-L-2Ocena właściwości reologicznych olejów i smarów
T-L-3Badanie i ocena właściwości użytkowych wybranych materiałów eksploatacyjnych
T-L-4Ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań stanowiskowych
T-L-5ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań drogowych
T-L-6symulacja i ocena właściwości użytkowych pojazdu
T-W-1Podstawowe procesy charakteryzujące oddziaływanie elementów maszyn
T-W-2Wybrane charakterystyki procesów zużyciowych
T-W-3Metody badań nieniszczących, badania defektoskopijne
T-W-4Metody badań stanowiskowych
T-W-5Metody badań eksploatacyjnych
T-W-6Wpływ warunków zewnętrznych na intensywność procesów zużycia i eksploatację pojazdów i maszyn
T-W-7Wykorzystanie sieci neuronowych w procesie eksploatacji
T-W-8Znaczenie obsług technicznych w procesie eksploatacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, problemowy / typowe środki audiowizualne ( tablica, rzutnik)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zastosowaniem urządzeń pomiarowych właściwych dla ocenianej wielkości, obiekt badań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów składa się z części pisemnej i części ustnej. przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest zaliczeniem ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie posługiwać się programem narzędziami i przyrządami pomiarowymi i zastosować je do wykonywania pomiarów w zakresie eksploatacji, jednak nie zawsze potrafi zinterpretować wyniki pomiarów i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C09-1_K01W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z procesami oddziaływania na siebie współpracujących elementów maszyn, procesami zużycia, metodyką badań eksploatacyjnych i symulacyjnych w eksploatacji. Nabycie umiejętności przeprowadzenia podstawowych pomiarów i analizy wyników tych pomiarów.
Treści programoweT-L-1Pomiary stanowiskowe zużycia wybranych elementów pojazdu
T-L-2Ocena właściwości reologicznych olejów i smarów
T-L-3Badanie i ocena właściwości użytkowych wybranych materiałów eksploatacyjnych
T-L-4Ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań stanowiskowych
T-L-5ocena właściwości eksploatacyjnych pojazdu na podstawie badań drogowych
T-L-6symulacja i ocena właściwości użytkowych pojazdu
T-W-1Podstawowe procesy charakteryzujące oddziaływanie elementów maszyn
T-W-2Wybrane charakterystyki procesów zużyciowych
T-W-3Metody badań nieniszczących, badania defektoskopijne
T-W-4Metody badań stanowiskowych
T-W-5Metody badań eksploatacyjnych
T-W-6Wpływ warunków zewnętrznych na intensywność procesów zużycia i eksploatację pojazdów i maszyn
T-W-7Wykorzystanie sieci neuronowych w procesie eksploatacji
T-W-8Znaczenie obsług technicznych w procesie eksploatacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, problemowy / typowe środki audiowizualne ( tablica, rzutnik)
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z zastosowaniem urządzeń pomiarowych właściwych dla ocenianej wielkości, obiekt badań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów składa się z części pisemnej i części ustnej. przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest zaliczeniem ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie wykonujacy zadana prace. Nie wykazuje checi współpracy z innymi studentami i prowadzacym zajecia.
3,5
4,0
4,5
5,0