Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: organizacja i bezpieczeństwo w transporcie drogowym

Sylabus przedmiotu Metody numeryczne w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody numeryczne w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku numerycznego w transporcie.
C-2Nabycie umiejętności analizowania zagadnień numerycznych w transporcie.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień numerycznych w transporcie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień numerycznych w transporcie.15
15
wykłady
T-W-1Błędy w obliczeniach numerycznych. Algorytmy numeryczne.1
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych metodami bezpośrednimi.2
T-W-3Rozwiązywanie układów równań liniowych metodami iteracyjnymi.2
T-W-4Rozwiązywanie równań nieliniowych i ich układów.1
T-W-5Interpolacja.2
T-W-6Aproksymacja.2
T-W-7Minimalizacja wartości funkcji.1
T-W-8Szybka transformacja Fouriera.2
T-W-9Całkowanie numeryczne przy użyciu kwadratur Newtona-Cotesa i kwadratur Gaussa.1
T-W-10Całkowanie numeryczne metodą Monte Carlo.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Analiza i przygotowanie zagadnień dotyczących tematu ćwiczeń.10
A-A-3Przegląd literatury.5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.15
A-W-3Samodzielne studiowane literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.25
A-W-4Konsultacje.4
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie metod numerycznych w dziedzinie transportu.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji zagadnień numerycznych w transporcie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C10-1_W01
Student ma wiedzę na temat metod numerycznych w transporcie.
T_2A_W01T2A_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C10-1_U01
Student ma umiejętność analizowania metod numerycznych w transporcie.
T_2A_U09T2A_U09C-1, C-2, C-3T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C10-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
T_2A_K03T2A_K03C-3T-A-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C10-1_W01
Student ma wiedzę na temat metod numerycznych w transporcie.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna na temat metod numerycznych w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C10-1_U01
Student ma umiejętność analizowania metod numerycznych w transporcie.
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym analizuje zadania numerycznego w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C10-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kincaid D., Cheney W., Analiza numeryczna., WNT, Warszawa, 2006
  2. Jankowscy J. M., Przegląd metod i algorytmów numerycznych. Cz 1 i cz. 2., PWE, Warszawa, 1981

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień numerycznych w transporcie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Błędy w obliczeniach numerycznych. Algorytmy numeryczne.1
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych metodami bezpośrednimi.2
T-W-3Rozwiązywanie układów równań liniowych metodami iteracyjnymi.2
T-W-4Rozwiązywanie równań nieliniowych i ich układów.1
T-W-5Interpolacja.2
T-W-6Aproksymacja.2
T-W-7Minimalizacja wartości funkcji.1
T-W-8Szybka transformacja Fouriera.2
T-W-9Całkowanie numeryczne przy użyciu kwadratur Newtona-Cotesa i kwadratur Gaussa.1
T-W-10Całkowanie numeryczne metodą Monte Carlo.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Analiza i przygotowanie zagadnień dotyczących tematu ćwiczeń.10
A-A-3Przegląd literatury.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.15
A-W-3Samodzielne studiowane literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.25
A-W-4Konsultacje.4
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C10-1_W01Student ma wiedzę na temat metod numerycznych w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku numerycznego w transporcie.
C-2Nabycie umiejętności analizowania zagadnień numerycznych w transporcie.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień numerycznych w transporcie.
Treści programoweT-W-1Błędy w obliczeniach numerycznych. Algorytmy numeryczne.
T-W-2Rozwiązywanie układów równań liniowych metodami bezpośrednimi.
T-W-3Rozwiązywanie układów równań liniowych metodami iteracyjnymi.
T-W-4Rozwiązywanie równań nieliniowych i ich układów.
T-W-5Interpolacja.
T-W-6Aproksymacja.
T-W-7Minimalizacja wartości funkcji.
T-W-8Szybka transformacja Fouriera.
T-W-9Całkowanie numeryczne przy użyciu kwadratur Newtona-Cotesa i kwadratur Gaussa.
T-W-10Całkowanie numeryczne metodą Monte Carlo.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie metod numerycznych w dziedzinie transportu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna na temat metod numerycznych w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C10-1_U01Student ma umiejętność analizowania metod numerycznych w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku numerycznego w transporcie.
C-2Nabycie umiejętności analizowania zagadnień numerycznych w transporcie.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień numerycznych w transporcie.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień numerycznych w transporcie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji zagadnień numerycznych w transporcie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym analizuje zadania numerycznego w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C10-1_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień numerycznych w transporcie.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień numerycznych w transporcie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0