Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Metody optymalizacji w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody optymalizacji w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku optymalizacyjnego w transporcie.
C-2Nabycie umiejętności analizowania zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień optymalizacyjnych w transporcie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Sztuka podejmowania decyzji.1
T-W-2Metody poszukiwania rozwiązania optymalnego i suboptymalnego (metoda algorytmiczna, heurystyczna, symulacyjna).2
T-W-3Formułowanie matematycznego modelu zadania optymalizacyjnego. Pojęcie zmiennych decyzyjnych.2
T-W-4Funkcja celu.1
T-W-5Obszar rozwiązań dopuszczalnych.2
T-W-6wprowadzenie do zagadnień programowania liniowego.2
T-W-7Algorytm simpleks.1
T-W-8Zastosowanie sieci i grafów do rozwiązania zagadnienia poszukiwania najkrótszej i najdłuższej drogi.2
T-W-9Wprowadzenie do optymalizacji dynamicznej.1
T-W-10Wprowadzenie do optymalizacji wielokryterialnej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Analiza i przygotowanie zagadnień dotyczących tematu ćwiczeń.10
A-A-3Przegląd literatury.5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.15
A-W-3Samodzielne studiowane literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.25
A-W-4Konsultacje.4
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie metod optymalizacyjnych w dziedzinie transportu.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C10-2_W01
Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji w transporcie.
T_2A_W01T2A_W01C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C10-2_U01
Student ma umiejętność analizowania metod optymalizacji w transporcie.
T_2A_U09T2A_U09C-2, C-3, C-1T-A-1M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_C10-2_K01
Student potrafi pracować w zespole.
T_2A_K03T2A_K03C-3T-A-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C10-2_W01
Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji w transporcie.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna na temat metod optymalizacji w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C10-2_U01
Student ma umiejętność analizowania metod optymalizacji w transporcie.
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym analizuje zadania optymalizacyjne w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_C10-2_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jędrzejczyk Z., Skrzypek J., Kukuła K., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach., PWN, Warszawa, 2006
  2. Wagner H. M., Badania operacyjne., PWE, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Sztuka podejmowania decyzji.1
T-W-2Metody poszukiwania rozwiązania optymalnego i suboptymalnego (metoda algorytmiczna, heurystyczna, symulacyjna).2
T-W-3Formułowanie matematycznego modelu zadania optymalizacyjnego. Pojęcie zmiennych decyzyjnych.2
T-W-4Funkcja celu.1
T-W-5Obszar rozwiązań dopuszczalnych.2
T-W-6wprowadzenie do zagadnień programowania liniowego.2
T-W-7Algorytm simpleks.1
T-W-8Zastosowanie sieci i grafów do rozwiązania zagadnienia poszukiwania najkrótszej i najdłuższej drogi.2
T-W-9Wprowadzenie do optymalizacji dynamicznej.1
T-W-10Wprowadzenie do optymalizacji wielokryterialnej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Analiza i przygotowanie zagadnień dotyczących tematu ćwiczeń.10
A-A-3Przegląd literatury.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.15
A-W-3Samodzielne studiowane literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.25
A-W-4Konsultacje.4
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C10-2_W01Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku optymalizacyjnego w transporcie.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień optymalizacyjnych w transporcie.
C-2Nabycie umiejętności analizowania zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
Treści programoweT-W-4Funkcja celu.
T-W-3Formułowanie matematycznego modelu zadania optymalizacyjnego. Pojęcie zmiennych decyzyjnych.
T-W-6wprowadzenie do zagadnień programowania liniowego.
T-W-7Algorytm simpleks.
T-W-8Zastosowanie sieci i grafów do rozwiązania zagadnienia poszukiwania najkrótszej i najdłuższej drogi.
T-W-2Metody poszukiwania rozwiązania optymalnego i suboptymalnego (metoda algorytmiczna, heurystyczna, symulacyjna).
T-W-10Wprowadzenie do optymalizacji wielokryterialnej.
T-W-5Obszar rozwiązań dopuszczalnych.
T-W-9Wprowadzenie do optymalizacji dynamicznej.
T-W-1Wprowadzenie. Sztuka podejmowania decyzji.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie metod optymalizacyjnych w dziedzinie transportu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna na temat metod optymalizacji w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C10-2_U01Student ma umiejętność analizowania metod optymalizacji w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizowania zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień optymalizacyjnych w transporcie.
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku optymalizacyjnego w transporcie.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym analizuje zadania optymalizacyjne w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_C10-2_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień optymalizacyjnych w transporcie.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0