Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Metody optymalizacji w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody optymalizacji w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku optymalizacyjnego w transporcie. |
C-2 | Nabycie umiejętności analizowania zagadnień optymalizacyjnych w transporcie. |
C-3 | Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień optymalizacyjnych w transporcie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Sztuka podejmowania decyzji. | 1 |
T-W-2 | Metody poszukiwania rozwiązania optymalnego i suboptymalnego (metoda algorytmiczna, heurystyczna, symulacyjna). | 2 |
T-W-3 | Formułowanie matematycznego modelu zadania optymalizacyjnego. Pojęcie zmiennych decyzyjnych. | 2 |
T-W-4 | Funkcja celu. | 1 |
T-W-5 | Obszar rozwiązań dopuszczalnych. | 2 |
T-W-6 | wprowadzenie do zagadnień programowania liniowego. | 2 |
T-W-7 | Algorytm simpleks. | 1 |
T-W-8 | Zastosowanie sieci i grafów do rozwiązania zagadnienia poszukiwania najkrótszej i najdłuższej drogi. | 2 |
T-W-9 | Wprowadzenie do optymalizacji dynamicznej. | 1 |
T-W-10 | Wprowadzenie do optymalizacji wielokryterialnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Analiza i przygotowanie zagadnień dotyczących tematu ćwiczeń. | 10 |
A-A-3 | Przegląd literatury. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 15 |
A-W-3 | Samodzielne studiowane literatury dotyczącej tematyki przedmiotu. | 25 |
A-W-4 | Konsultacje. | 4 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie metod optymalizacyjnych w dziedzinie transportu. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji zagadnień optymalizacyjnych w transporcie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_C10-2_W01 Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji w transporcie. | T_2A_W01 | T2A_W01 | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_C10-2_U01 Student ma umiejętność analizowania metod optymalizacji w transporcie. | T_2A_U09 | T2A_U09 | C-2, C-3, C-1 | T-A-1 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
T_2A_C10-2_K01 Student potrafi pracować w zespole. | T_2A_K03 | T2A_K03 | C-3 | T-A-1 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_C10-2_W01 Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji w transporcie. | 2,0 | |
3,0 | Ugruntowana wiedza analityczna na temat metod optymalizacji w transporcie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_C10-2_U01 Student ma umiejętność analizowania metod optymalizacji w transporcie. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu minimalnym analizuje zadania optymalizacyjne w transporcie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_2A_C10-2_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jędrzejczyk Z., Skrzypek J., Kukuła K., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach., PWN, Warszawa, 2006
- Wagner H. M., Badania operacyjne., PWE, Warszawa, 1980