Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie

Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikro i makroekonomia I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 16 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkołach średnich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granicą, umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne1
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy2
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż2
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)1
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)2
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)2
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału1
T-A-8Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza1
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)2
T-W-3Podstawy teorii przedsiębiorstwa2
T-W-4Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)1
T-W-5Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy1
T-W-7Bank centralny. Polityka pieniężna1
T-W-8Inflacja i deflacja2
T-W-9Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-10Handel międzynarodowy i zagraniczny3
T-W-11Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)2
T-W-12Rola państwa w gospodarce3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-A-3Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań)10
A-A-4Przygotowanie do kolokwium10
A-A-5Konsultacje2
45
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem24
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)19
A-W-3Przygotowanie się do zajęć16
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-5Konsultacje do wykladu7
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
S-2Ocena formująca: Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena formująca: Oceniana będzie również aktywność studenta podczas ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B06_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-6, T-W-1, T-W-5M-1S-1
ZIIP_1A_B06_W02
Student ma uzyskać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii, a także umiejętnie rozpoznawać prawidlowości ekonomiczne
ZIIP_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B06_U01
W zakresie umiejętności student ocenia prawidłowo podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne, potrafi rozróżniać mechanizmy rynkowe i określone sytuacje gospodarcze
ZIIP_1A_U14T1A_U01, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2M-1S-1
ZIIP_1A_B06_U02
Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką
ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-6, T-A-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B06_K01
Student posiadł odpowiednie kompetencje w zakresie przedmiotu
ZIIP_1A_K07T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-2, T-A-9, T-A-6M-1S-1
ZIIP_1A_B06_K02
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K06, ZIIP_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-4, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B06_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
2,0Student nie zna podstawowych definicji w zakresie przedmiotu
3,0Student w minimalnym stopniu posiada wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie defniniuję większość pojęć i prawidlowości w zakresie przedmiotu
4,0Student dobrze definiuje, opisuje zależności wynikające z zakresu przedmiotu
4,5Student posiada rozległa wiedzę w podstawowych kategoriach, prawach ekonomicznych w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada rozległa wiedzę w szerokim zakresie przedmiotu mikro- i makroekonomia
ZIIP_1A_B06_W02
Student ma uzyskać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii, a także umiejętnie rozpoznawać prawidlowości ekonomiczne
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu mikro - makroekonomii
3,5Student potrafi rozróżniać prawidłowości ekonomiczne z rzeczywistością gospodarczą
4,0Studnet umiejętnie analizuje teorię ekonomiczną z praktyką
4,5Stuudent potrafi wyciągać wnioski z otaczającej go rzeczyiwstości gospodarczej
5,0Student zna bardzo dobrze podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B06_U01
W zakresie umiejętności student ocenia prawidłowo podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne, potrafi rozróżniać mechanizmy rynkowe i określone sytuacje gospodarcze
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym
3,5Stduent posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie mikro- i makroekonomii
4,5Umiejętności studenta nie sąjeszcze pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
ZIIP_1A_B06_U02
Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu umiejętności związane z zakresem przedmiotu
3,5Student posiada znaczne umiejeności polegające na prawidłowej ocenie otoczenia mikro- i makroekonomicznego
4,0Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, przejawiające się prawidłowej ocenie otaczającej rzeczywistości z teorią ekonomiczną
4,5Student potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikro- i makroekonomii
5,0Student umie bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości mikro- i makroekonomicznej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B06_K01
Student posiadł odpowiednie kompetencje w zakresie przedmiotu
2,0Student nie rozumie i nie posiada kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Kompetencje studenta są na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada podstawowe kompetencje i ich zakres
4,0Student nie w pełni posiada kompetencje, ale dobrze orientuje się w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta są na dobrym poziomie, lecz nie w pełni ukształtowane
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu
ZIIP_1A_B06_K02
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
2,0Student nie posiada żadnych kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada kompetencje w dostatecznym stopniu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł informacji i wyciąganie wniosków
4,0Student posiada dobre kompetencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikro- i makroekonomicznych
4,5Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie przedmiotu
5,0Student zdobył bardzo dobre komptencje w zakresie mikro- i makroekonomii polegające na zdolności stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I – II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. S. Marciniak, Makro- i mikroekonomia, Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Dębniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
  2. Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
  3. Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne1
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy2
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż2
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)1
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)2
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)2
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału1
T-A-8Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza1
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)2
T-W-3Podstawy teorii przedsiębiorstwa2
T-W-4Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)1
T-W-5Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy1
T-W-7Bank centralny. Polityka pieniężna1
T-W-8Inflacja i deflacja2
T-W-9Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-10Handel międzynarodowy i zagraniczny3
T-W-11Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)2
T-W-12Rola państwa w gospodarce3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-A-3Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań)10
A-A-4Przygotowanie do kolokwium10
A-A-5Konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem24
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)19
A-W-3Przygotowanie się do zajęć16
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-5Konsultacje do wykladu7
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B06_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
T-W-5Główne kategorie i pojęcia makroekonomii
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych definicji w zakresie przedmiotu
3,0Student w minimalnym stopniu posiada wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie defniniuję większość pojęć i prawidlowości w zakresie przedmiotu
4,0Student dobrze definiuje, opisuje zależności wynikające z zakresu przedmiotu
4,5Student posiada rozległa wiedzę w podstawowych kategoriach, prawach ekonomicznych w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada rozległa wiedzę w szerokim zakresie przedmiotu mikro- i makroekonomia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B06_W02Student ma uzyskać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii, a także umiejętnie rozpoznawać prawidlowości ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
T-W-11Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu mikro - makroekonomii
3,5Student potrafi rozróżniać prawidłowości ekonomiczne z rzeczywistością gospodarczą
4,0Studnet umiejętnie analizuje teorię ekonomiczną z praktyką
4,5Stuudent potrafi wyciągać wnioski z otaczającej go rzeczyiwstości gospodarczej
5,0Student zna bardzo dobrze podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B06_U01W zakresie umiejętności student ocenia prawidłowo podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne, potrafi rozróżniać mechanizmy rynkowe i określone sytuacje gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
T-W-2Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym
3,5Stduent posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie mikro- i makroekonomii
4,5Umiejętności studenta nie sąjeszcze pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B06_U02Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U23ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż
T-W-4Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu umiejętności związane z zakresem przedmiotu
3,5Student posiada znaczne umiejeności polegające na prawidłowej ocenie otoczenia mikro- i makroekonomicznego
4,0Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, przejawiające się prawidłowej ocenie otaczającej rzeczywistości z teorią ekonomiczną
4,5Student potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikro- i makroekonomii
5,0Student umie bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości mikro- i makroekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B06_K01Student posiadł odpowiednie kompetencje w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie i nie posiada kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Kompetencje studenta są na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada podstawowe kompetencje i ich zakres
4,0Student nie w pełni posiada kompetencje, ale dobrze orientuje się w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta są na dobrym poziomie, lecz nie w pełni ukształtowane
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_1A_B06_K02W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)
T-W-8Inflacja i deflacja
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada kompetencje w dostatecznym stopniu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł informacji i wyciąganie wniosków
4,0Student posiada dobre kompetencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikro- i makroekonomicznych
4,5Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie przedmiotu
5,0Student zdobył bardzo dobre komptencje w zakresie mikro- i makroekonomii polegające na zdolności stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce