Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Procesy i techniki wytwarzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy i techniki wytwarzania | ||
Specjalność | inżynieria jakości i zarządzanie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Kwaczyński <Wojciech.Kwaczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Grzesiak <Dariusz.Grzesiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka, chemia oraz wychowanie techniczne poziom podstawowy |
W-2 | Język polski - umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem oraz umiejętność czytelnego pisania (KONIECZNE!!!) |
W-3 | Znajomość podstaw rysunku technicznego |
W-4 | Standardowy poziom kultury i higieny osobistej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie i umożliwienie opanowania podstaw technik obróbki ubytkowej stosowanych w procesach wytwarzania typowych części maszyn i urządzeń |
C-2 | Zapoznanie praktyczne z elementami układu OUPN biorącym bezpośredni udział w procesach wytwarzania opartych o techniki ubytkowe |
C-3 | Przedstawienie spektrum kryteriów stosowanych przy doborze poszczególnych - nauczanych technik wytwarzania |
C-4 | Przygotowanie do komunikowanie się z technologami, konstruktorami oraz metrologami w obszarze przenikania faz wytwarzania, projektowania, kontroli na tle zarządzania produkcją |
C-5 | Wpojenie znaczenia PiTW we współczesnym zarządzaniu i inżynierii produkcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | [Zajęcia organizacyjne & BHP] | 2 |
T-L-2 | Obróbka części obrotowych (toczenie, wiercenie) | 2 |
T-L-3 | Obróbka części pryzmatycznych (frezowanie, struganie) | 2 |
T-L-4 | Wykończeniowe techniki obróbki (szlifowanie, erodowanie) | 2 |
T-L-5 | Techniki obróbki części specjalnych (obróbka gwintów, obróbka kół zębatych) | 2 |
T-L-6 | Automatyzacja procesów wytwarzania (obrabiarki sterowane numerycznie, manipulatory i roboty) | 2 |
T-L-7 | [Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych (bez sprawdzianów oraz termin rezerwowy)] | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do Procesów i Technik Wytwarzania (oraz sprawy organizacyjne) | 2 |
T-W-2 | Ubytkowa obróbka ręczna i ręczno-maszynowa | 2 |
T-W-3 | Ubytkowa obróbka toczeniem (i techniki pokrewne) | 2 |
T-W-4 | Ubytkowa obróbka frezowaniem (i techniki pokrewne) | 2 |
T-W-5 | Ubytkowa obróbka wierceniem (i techniki pokrewne) | 2 |
T-W-6 | Ubytkowa obróbka struganiem (i techniki pokrewne) | 2 |
T-W-7 | Ubytkowa obróbka przeciąganiem (i techniki pokrewne) | 2 |
T-W-8 | Ubytkowa obróbka szlifowaniem (i techniki pokrewne) | 2 |
T-W-9 | Ubytkowa obróbka erozyjna (i techniki pokrewne) | 2 |
T-W-10 | Obróbka ubytkowa części specjalnych | 2 |
T-W-11 | Elementy automatyzacji obróbki ubytkowej | 2 |
T-W-12 | Obróbka ubytkowa a gospodarka narzędziowa | 2 |
T-W-13 | Obróbka ubytkowa w montażu i demontażu maszyn | 2 |
T-W-14 | Obróbka ubytkowa w warunkach ZUT (wykład „bonusowy”) | 2 |
T-W-15 | [Zaliczenie wykładów (pisemne)] | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 5 |
A-L-5 | Zaliczenie zajęć | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zajęć | 16 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 12 |
A-W-5 | Zaliczenie zajęć | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | WYKŁAD: Wykłady informacyjno-konwersatoryjne z elementami wykładu problemowego prowadzone w oparciu o przygotowane prezentacje multimedialne poszczególnych tematów zagadnień. |
M-2 | LABORATORIUM: Ćwiczenia laboratoryjne oparte o demonstracje oraz pokazy nauczanych, poszczególnych zagadnień wraz omówieniami analizowanych przykładów je obrazujących. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: WYKŁAD: Przygotowanie oraz aktywność na poszczególnych wykładach - [OCENA FORMUJĄCA] - konwersacja. |
S-2 | Ocena podsumowująca: WYKŁAD: Zaliczenie końcowe cyklu wykładów - [OCENA PODSUMOWUJĄCA] – zaliczenie pisemne. |
S-3 | Ocena formująca: LABORATORIUM: Przygotowanie oraz aktywność na poszczególnych laboratoriach - [OCENA FORMUJĄCA] – sprawdzian/konwersacja. |
S-4 | Ocena formująca: LABORATORIUM: Zaliczenie poszczególnych laboratoriów - [OCENA FORMUJĄCA] - kolokwium. |
S-5 | Ocena podsumowująca: LABORATORIUM: Zaliczenie końcowe cyklu laboratoriów - [OCENA PODSUMOWUJĄCA] – ze „średniej formującej”. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/01_W01 (WIE) Ma podstawową wiedzę z zakresu metod obróbki ubytkowej wymaganą na specjalności: zarządzanie i inżynieria produkcji | ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-2 | M-1 | S-5, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/01_W02 (WIE) Ma podstawową wiedzę z zakresu roli poszczególnych elementów układu OUPN stosowanych w poszczególnych metodach obróbki ubytkowej | ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6 | M-2, M-1 | S-4, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/01_W03 (WIE) Rozumie spektrum kryteriów stosowanych przy doborze poszczególnych metod obróbki ubytkowej | ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-W-14, T-W-10, T-W-13, T-W-12, T-W-11 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/01_U01 (UMIE) Jest w stanie pozyskiwać podstawową wiedzę ze wskazanych źródeł odniesioną do przedmiotu PiTW wymaganą na specjalności zarządzanie i inżynieria produkcji | ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U20 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/01_U02 (UMIE) Jest w stanie wykorzystywać pozyskaną wiedzę z obszaru przedmiotu PiTW oraz dostrzegać jej aspekty systemowe i pozatechniczne | ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-W-12, T-W-11 | M-2, M-1 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/01_U03 (UMIE) Potrafi identyfikować oraz oceniać przydatność poszczególnych technik wytwarzania w odniesieniu do przypadków prostszych | ZIIP_1A_U02, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U16 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-4, S-3, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/01_U04 (UMIE) Ma praktyczne podstawy w zakresie budowy oraz przeznaczenia poszczególnych elementów układu OUPN oraz powiązanej z nimi technologii | ZIIP_1A_U17, ZIIP_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6 | M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/01_K01 (ZDOLNY DO) Jest w stanie komunikować się z personelem bezpośrednio odpowiedzialny za wytwarzanie, projektowanie oraz kontrolę maszyn i innych urządzeń technicznych | ZIIP_1A_K02 | T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-L-7, T-W-15 | M-2, M-1 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/01_K02 (ZDOLNY DO) Pojmuje rolę i znaczenie personelu bezpośrednio odpowiedzialnego za wytwarzanie, projektowanie oraz kontrolę maszyn i innych urządzeń technicznych | ZIIP_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-4 | T-L-7, T-W-15 | M-2, M-1 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/01_K03 (ZDOLNY DO) Dostrzega potrzebę ciągłego śledzenia trendów w obszarze ubytkowych metod wytwarzania wynikającą z ich stałego postępu | ZIIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-3, C-5 | T-L-7, T-W-15 | M-2, M-1 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/01_W01 (WIE) Ma podstawową wiedzę z zakresu metod obróbki ubytkowej wymaganą na specjalności: zarządzanie i inżynieria produkcji | 2,0 | Nie wie… |
3,0 | Wie... dostatecznie… | |
3,5 | Wie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Wie… dobrze… | |
4,5 | Wie… dobrze na plus… | |
5,0 | Wie… bardzo dobrze… | |
ZIIP_1A_IJZ/01_W02 (WIE) Ma podstawową wiedzę z zakresu roli poszczególnych elementów układu OUPN stosowanych w poszczególnych metodach obróbki ubytkowej | 2,0 | Nie wie… |
3,0 | Wie... dostatecznie… | |
3,5 | Wie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Wie… dobrze… | |
4,5 | Wie… dobrze na plus… | |
5,0 | Wie… bardzo dobrze… | |
ZIIP_1A_IJZ/01_W03 (WIE) Rozumie spektrum kryteriów stosowanych przy doborze poszczególnych metod obróbki ubytkowej | 2,0 | Nie wie… |
3,0 | Wie... dostatecznie… | |
3,5 | Wie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Wie… dobrze… | |
4,5 | Wie… dobrze na plus… | |
5,0 | Wie… bardzo dobrze… |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/01_U01 (UMIE) Jest w stanie pozyskiwać podstawową wiedzę ze wskazanych źródeł odniesioną do przedmiotu PiTW wymaganą na specjalności zarządzanie i inżynieria produkcji | 2,0 | Nie umie... |
3,0 | Umie... dostatecznie… | |
3,5 | Umie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Umie... dobrze… | |
4,5 | Umie... dobrze na plus… | |
5,0 | Umie... bardzo dobrze… | |
ZIIP_1A_IJZ/01_U02 (UMIE) Jest w stanie wykorzystywać pozyskaną wiedzę z obszaru przedmiotu PiTW oraz dostrzegać jej aspekty systemowe i pozatechniczne | 2,0 | Nie umie... |
3,0 | Umie... dostatecznie… | |
3,5 | Umie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Umie... dobrze… | |
4,5 | Umie... dobrze na plus… | |
5,0 | Umie... bardzo dobrze… | |
ZIIP_1A_IJZ/01_U03 (UMIE) Potrafi identyfikować oraz oceniać przydatność poszczególnych technik wytwarzania w odniesieniu do przypadków prostszych | 2,0 | Nie umie... |
3,0 | Umie... dostatecznie… | |
3,5 | Umie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Umie... dobrze… | |
4,5 | Umie... dobrze na plus… | |
5,0 | Umie... bardzo dobrze… | |
ZIIP_1A_IJZ/01_U04 (UMIE) Ma praktyczne podstawy w zakresie budowy oraz przeznaczenia poszczególnych elementów układu OUPN oraz powiązanej z nimi technologii | 2,0 | Nie umie... |
3,0 | Umie... dostatecznie… | |
3,5 | Umie... dostatecznie na plus… | |
4,0 | Umie... dobrze… | |
4,5 | Umie... dobrze na plus… | |
5,0 | Umie... bardzo dobrze… |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/01_K01 (ZDOLNY DO) Jest w stanie komunikować się z personelem bezpośrednio odpowiedzialny za wytwarzanie, projektowanie oraz kontrolę maszyn i innych urządzeń technicznych | 2,0 | Nie będzie w stanie… |
3,0 | Będzie w stanie… dostatecznie… | |
3,5 | Będzie w stanie… dostatecznie na plus… | |
4,0 | Będzie w stanie… dobrze… | |
4,5 | Będzie w stanie… dobrze na plus… | |
5,0 | Będzie w stanie… bardzo dobrze… | |
ZIIP_1A_IJZ/01_K02 (ZDOLNY DO) Pojmuje rolę i znaczenie personelu bezpośrednio odpowiedzialnego za wytwarzanie, projektowanie oraz kontrolę maszyn i innych urządzeń technicznych | 2,0 | Nie będzie w stanie… |
3,0 | Będzie w stanie… dostatecznie… | |
3,5 | Będzie w stanie… dostatecznie na plus… | |
4,0 | Będzie w stanie… dobrze… | |
4,5 | Będzie w stanie… dobrze na plus… | |
5,0 | Będzie w stanie… bardzo dobrze… | |
ZIIP_1A_IJZ/01_K03 (ZDOLNY DO) Dostrzega potrzebę ciągłego śledzenia trendów w obszarze ubytkowych metod wytwarzania wynikającą z ich stałego postępu | 2,0 | Nie będzie w stanie… |
3,0 | Będzie w stanie… dostatecznie… | |
3,5 | Będzie w stanie… dostatecznie na plus… | |
4,0 | Będzie w stanie… dobrze… | |
4,5 | Będzie w stanie… dobrze na plus… | |
5,0 | Będzie w stanie… bardzo dobrze… |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Karpiński, Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004, * Fragmenty wskazane na wykładach
- Praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Erbla, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle, tom II, obróbka skrawaniem, montaż, OWPW, Warszawa, 2001, * Fragmenty wskazane na wykładach
Literatura dodatkowa
- Stefan Okoniewski, Technologia maszyn, WSiP, Warszawa, 1998, * Fragmenty wskazane na wykładach
- Helena Solis, Tadeusz Lenart, Technologia i eksploatacja maszyn, WSiP, Warszawa, 1996, * Fragmenty wskazane na wykładach
- Kazimierz Oczoś - Redaktor naczelny, MECHANIK [Miesięcznik Naukowo-Techniczny], SIMP, Warszawa, 2012, ** Artykuły z tematyki zajęć, z ostatniej dekady (dla zainteresowanych)