Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)
Sylabus przedmiotu Pestycydy a środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agronomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pestycydy a środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej, agronomii, analizy istrumentalnej w tym metod wykorystywanych do oznaczania pestycydów w środowisku. Znajomość programów statystycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagrożeniami wynikającymi ze stosowania środków ochrony roślin. Umiejętność wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Ogólne wiadomości o pestycydach: definicja, forma użytkowa, substancja aktywa. Podział na grupy wg różnych kryteriów: praktyczne zastosowanie, strukturę chemiczną, podział na klasy toksyczności. | 2 |
T-K-2 | Ogólne wiadomości o przemianach pestycydów w środowisku, biokumulacja, źródła skażeń pestycydowych, toksyczność pestycydów, trwałość wybranych pestycydów w środowisku. | 2 |
T-K-3 | Analityczna ocena pozostałości pestycydów. Kierunki ograniczania zużycia pestycydów. Problem przeterminowanych środków ochrony roślin – mogilniki. | 2 |
T-K-4 | Zasady obliczeń, sposoby wyrażania stężeń, metody kalibracji w metodach analitycznych. Wyznaczanie parametrów degradacji pestycydów w wodzie i w glebie (TD50, TD90). Wyznaczanie współczynników biokumulacji, Wyznaczanie parametrów migracji pestycydów. | 6 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | praca zespołowa przy opracowywaniu wyników analiz pestycydów w środowisku wodnym i glebowym | 5 |
A-K-3 | Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów | 6 |
A-K-4 | opracowanie referatów na wskazane przez prowadzącego tematy | 5 |
A-K-5 | konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie referatów samodzielnie przygotowanych przez studentów na tematy związane z zagrożeniami jakie związane są ze środkami ochrony roślin |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie części wykładowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C03-2_W01 Student zdobędzie wiedzę z wpływu pestycydów na środowisko, ich przemianach w środowisku, oraz z zagrożeń jakie niosą ze sobą pestycydy dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego. | ROL_3A_W07, ROL_3A_W05, ROL_3A_W01 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-4, T-K-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C03-2_U01 wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów | ROL_3A_U05, ROL_3A_U04 | — | C-1 | T-K-3, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C03-2_K01 Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w zespole. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy. | ROL_3A_K02 | — | C-1 | T-K-3, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C03-2_W01 Student zdobędzie wiedzę z wpływu pestycydów na środowisko, ich przemianach w środowisku, oraz z zagrożeń jakie niosą ze sobą pestycydy dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | W stopnu dostatecznym opanowana wiedza z zakresu wpływu pestycydów na środowisko, ich przemianach w środowisku, oraz z zagrożeń jakie niosą ze sobą pestycydy dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C03-2_U01 wyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zdobędzie umiejętnościwyznaczania parametrów migracji pestycydów w środowisku, oszacowywania współczynników biokumulacji i czasów rozkładu pestycydów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C03-2_K01 Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w zespole. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym posiadł zdolność zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w zespole. W dostatecznym stopniu ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. Biziuk. praca zbiorowa., Pestycydy – występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku., Agra-Enviro Lab., Poznań, 1998
- Banaszkiewicz T., Chemiczne środki ochrony roślin - zagadnienia ogólne, wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, Olsztyn., Olsztyn, 2003
- S.F. Zakrzewski, Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa, 2000, 3
Literatura dodatkowa
- DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r, ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów, UE, Bruksela, 2009
- S.E. Manahan, Toksykologia środowiska, PWN, 2006