Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)
Sylabus przedmiotu Obszary przyrodnicze dla turystyki i rekreacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agronomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obszary przyrodnicze dla turystyki i rekreacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z ekologii, agronomii i ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie możliwości, zasad i ograniczeń wykorzystania obszarów przyrodniczych i rolniczych dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych, w tym szczególnie turystyki i rekreacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Uwarunkowania formalno-prawne rekreacyjnego wykorzystania obszarów przyrodniczych. | 2 |
T-K-2 | Działalności turystyczno-rekreacyjna jako dział gospodarki i jej skutki dla środowiska. | 2 |
T-K-3 | Cechy ekologiczne krajobraz rolniczego i jego walory dla realizacji funkcji pozaprodukcyjnych. | 2 |
T-K-4 | Turystyka i rekreacja w lasach. | 2 |
T-K-5 | Turystyka i rekreacja w parkach narodowych i krajobrazowych - możliwości i zagrożenia. | 2 |
T-K-6 | Specjalistyczna turystyka przyrodnicza - możliwości wykorzystania ekosystemów szczególnie wrażliwych na degradację. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-K-2 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
A-K-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-K-4 | Konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Relerat na zadany temat |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena referatu na zadany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C04-1_W01 Ma wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną związaną z pozaprodukcyjnym wykorzystaniem obszarów rolniczych dla turystyki i rekreacji i skutkami tej działalności dla środowiska. | ROL_3A_W02 | — | C-1 | T-K-1, T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-6, T-K-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C04-1_U01 Potrafi krytycznie i w sposób syntetyczny określić uwarunkowania i możliwości realizowania turystyki i rekracji na obszarach przyrodniczych i rolniczych i ocenić ich wpływ na środowisko. | ROL_3A_U04 | — | C-1 | T-K-4, T-K-3, T-K-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_3A_C04-1_K01 Potrafi inspirować i organizować proces edukacji w zakresie wdrożenia nowych dziedzin działaności gospodarczej przy poszanowaniu wymogów ochrony przyrody i środowiska. | ROL_3A_K01 | — | C-1 | T-K-2, T-K-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C04-1_W01 Ma wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną związaną z pozaprodukcyjnym wykorzystaniem obszarów rolniczych dla turystyki i rekreacji i skutkami tej działalności dla środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie wykorzystania obszarów rolniczych i przyrodniczych dla turystyki i rekreacji oraz ich skutków dla środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C04-1_U01 Potrafi krytycznie i w sposób syntetyczny określić uwarunkowania i możliwości realizowania turystyki i rekracji na obszarach przyrodniczych i rolniczych i ocenić ich wpływ na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny oceniającą uwarunkowania i możliwości wykorzystania obszarów rolniczych i przyrodniczych dla turystyki i rekreacji oraz ich skutków dla środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_3A_C04-1_K01 Potrafi inspirować i organizować proces edukacji w zakresie wdrożenia nowych dziedzin działaności gospodarczej przy poszanowaniu wymogów ochrony przyrody i środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie metod wdrażania nowych dziedzin działalności pozarolniczej na obszarach rolniczych i przyrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
- Olaczek R., Warcholińska A.U. (red.), Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody., Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
Literatura dodatkowa
- Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ, Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie, Szczecin, 2010