Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ochrony Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę o anatomii, fizjologii i taksonomii roślin |
W-2 | Student posiada umiejętność rozpoznawania gatunków roślin |
W-3 | Student posiada podstawową wiedzę z morfologii i taksonomii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych oraz poznanie ich etiologii. |
C-2 | Wskazanie i dobranie metod zwalczania sprawców chorób i uszkodzeń przez fitofagi roślin ogrodniczych. |
C-3 | Podejmowanie decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych i wybieranie środków chemicznych bezpiecznych, a zarazem skutecznych w walce z chorobą i fitofagami. |
C-4 | Poznanie i diagnozowanie najważniejszych grup szkodników roślin ozdobnych z uwzględnieniem ich biologii i ekologii. |
C-5 | Diagnozowanie szkodników roślin ogrodniczych na podstawie różnych typów uszkodzeń roślin powodowanych przez szkodliwe fitofagi. |
C-6 | Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Choroba – jej istota, przebieg procesu chorobowego | 1 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na proces chorobowy. | 2 |
T-W-3 | Epidemia – składowe epidemii, jej przebieg. | 1 |
T-W-4 | Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota, grzybów z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych). | 4 |
T-W-6 | Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów. | 3 |
T-W-7 | Entomologia stosowana – definicja i zakres badań. Przegląd systematyki szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych (Nematoda, Mollusca, Arthropoda). | 4 |
T-W-8 | Klasyfikacja uszkodzeń powodowanych przez fitofagi. | 1 |
T-W-9 | Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed szkodnikami. Ekologiczne aspekty pojawu fitofagów. Przyczyny masowych gradacji owadów. | 2 |
T-W-10 | Integrowana metoda ochrony roślin sadowniczych i ogrodniczych przed szkodnikami (profilaktyczne i zapobiegawcze metody ochrony roślin). | 4 |
T-W-11 | Biologiczne metody ochrony roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami. | 1 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia i udział w nim | 26 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 9 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Prezentacje multimedialne w użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie w postaci sprawdzianu pisemnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C29_W01 posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby, epidemii i gradacji szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników. | AK_1A_W12 | R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02 | — | C-5, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
AK_1A_C29_W02 Ma wiedzę o wpływie szkodników i grzybów na stan zdrowotny roślin i zagrożeniach związanych z zastosowaniem poszczególnych metod zwalczania szkodników i chorób roślin, a zwłaszcza z wprowadzaniem do środowiska pestycydów. Zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania | AK_1A_W20 | R1A_W07, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
AK_1A_C29_W03 ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników | AK_1A_W21 | R1A_W06 | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C29_U01 umie praktycznie zastosować metody i środki ochrony roślin w stosunku do poszczególnych grup grzybów i szkodników | AK_1A_U20 | R1A_U05, R1A_U06 | — | C-2, C-3, C-5, C-4, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C29_K01 ma świadomość wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni | AK_1A_K09 | R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-5, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
AK_1A_C29_K02 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, ma świadomośc ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów | AK_1A_K12 | A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01 | — | C-6 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C29_W01 posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby, epidemii i gradacji szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników. | 2,0 | nie posiada znajomość podstawowych praw naturalnych związanych z wystąpieniem szkodników i chorób na roślinach |
3,0 | posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_C29_W02 Ma wiedzę o wpływie szkodników i grzybów na stan zdrowotny roślin i zagrożeniach związanych z zastosowaniem poszczególnych metod zwalczania szkodników i chorób roślin, a zwłaszcza z wprowadzaniem do środowiska pestycydów. Zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania | 2,0 | Nie posiada wiedzy o wpływie szkodników i chorób na stan zdrowotny roślin. Nie zna zagrożeń związanych z niewłaściwym zastosowaniem metod ochrony roślin. |
3,0 | Zna typy objawów chorobowych powodowanych przez patogeny i uszkodzeń roślin wywołanych przez szkodniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_C29_W03 ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników | 2,0 | nie wie gdzie szukać informacji o metodach i środkach zwalczania chorób i szkodników roślinnych |
3,0 | zna podstawowe metody zwalczania chorób i szkodników roślinnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C29_U01 umie praktycznie zastosować metody i środki ochrony roślin w stosunku do poszczególnych grup grzybów i szkodników | 2,0 | nie umie zastosować żadnej metody ani środka ochrony roślin |
3,0 | umie stosować podstawowe metody ochrony roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C29_K01 ma świadomość wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni | 2,0 | nie ma świadomości wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni |
3,0 | ma świadomość wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AK_1A_C29_K02 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, ma świadomośc ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów | 2,0 | nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, nie ma świadomości ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów |
3,0 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, ma świadomośc ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
- Miętkiewski R., Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II)., WSRP, Siedlce, 1994
- Kochman J., Węgorek., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
- Boczek J., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001
- Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo)., 1984
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin., PWRiL, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Borecki Z., Choroby drzew owocowych i roślin jagodowych, Wyd. SGGW-AR, Warszawa, 1990
- Grabowski M., Choroby drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
- Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998
- Achremowicz J., Chemiczne środki do zwalczania do zwalczania chorób i szkodników roślin., 1987
- Boczek J., Brzeski M., Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
- Wiech K., Szkodniki drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
- Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw, Plantpress, Kraków, 1998