Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Rewaloryzacja zabytkowych ogrodów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rewaloryzacja zabytkowych ogrodów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA7 40 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotu Historia sztuki ogrodowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, a także podstaw konserwacji i rewaloryzacji zabytkowych założeń ogrodowych
C-2Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
C-3Ukształtowanie świadomości ciągłości kulturowej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny wartości kulturowej krajobrazu, a w szczególności obiektów zabytkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego2
T-A-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne4
T-A-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.2
T-A-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.2
T-A-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą2
T-A-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.2
T-A-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.2
T-A-8Przegląd międzysemestralny2
T-A-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu2
T-A-10Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.2
T-A-11Opracowanie planszy - wytyczne projektowe - kierunki działań konserwatorskich2
T-A-12Opracowanie Szczegółowego projektu rewaloryzacji wybranego wnętrza krajobrazowego16
40
wykłady
T-W-1Definicje terminów i pojęć stosowanych w konserwacji zabytków. Podstawowe akty prawne.2
T-W-2Formy ochrony zabytków. Działania konserwatorskie w ogrodach i parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich.4
T-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".2
T-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.2
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.2
T-W-6Renesansowe i barokowe partery ogrodowe. Odtwarzanie parterów.4
T-W-7Rewaloryzacja układów alejowych. Rewaloryzacja żywopłotów, szpalerów i boskietów4
T-W-8Odtwarzanie form kwiatowych w parkach krajobrazowych.4
T-W-9Drogi i nawierzchnie ogrodowe, elementy wodne oraz rzeźby ogrodowe – odtwarzanie i ochrona.2
T-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.2
T-W-11Podsumowanie i prezentacje prac studenckich2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach40
A-A-2gromadzenie materiałów archiwalnych5
A-A-3Wykonanie inwetaryzacji terenu i inwntaryzacji fotograficznej10
A-A-4przygotowanie do przeglądu5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3obecność na egzaminie2
A-W-4przegląd wskazanej literatury10
A-W-5konsultacje3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe i projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C30_W01
Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
AK_1A_W16A1_W10, A1_W11, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1
AK_1A_C30_W02
Zna metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
AK_1A_W14T1A_W07InzA_W02C-2T-W-4, T-W-5, T-A-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C30_U01
Potrafi zgromadzić i dokonać selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
AK_1A_U08, AK_1A_U11R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, T1A_U01, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05C-2T-W-4, T-W-5, T-A-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-3S-2, S-3
AK_1A_C30_U02
Potrafi ocenić na poziomie podstawowym wartość kulturową obiektów zabytkowych, a w szczególności założeń ogrodowych
AK_1A_U17T1A_U08, T1A_U13InzA_U01, InzA_U05C-4T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C30_K01
Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
AK_1A_K04, AK_1A_K06A1_K02, T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-12M-1, M-2, M-3S-2, S-3
AK_1A_C30_K02
Chętnie pracuje w zespole i jest zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji i współpracy z instytucjami i osobami decydującymi o obiektach zabytkowych
AK_1A_K11A1_K03, A1_K05, R1A_K02, R1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-2T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-8, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C30_W01
Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
2,0Student nie zna podstawowych form i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, ani podstaw konserwacji elementów krajobrazu zabytkowego
3,0Student zna ogólne formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych.
3,5Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym wybranych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych.
4,0Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych, a także innych wybranych elementów krajobrazu zabytkowego
4,5Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
5,0Student zna wszystkie formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, również różnych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Bardzo dobrze zna metody konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
AK_1A_C30_W02
Zna metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
2,0Student nie zna podstawowych metod gromadzenia materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Nie zna metod przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,5Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich wstępnej selekcji. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,0Student zna metody pozyskiwania ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,5Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania szeroko zakrojonych studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
5,0Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich twórczej selekcji. Zna bardzo dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C30_U01
Potrafi zgromadzić i dokonać selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
2,0Student nie potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych. Nie potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,0Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł niektóre materiały archiwalne i współczesne. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,5Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,0Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,5Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
5,0Student potrafi samodzielnie pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi samodzielnie przeprowadzić dogłębne studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
AK_1A_C30_U02
Potrafi ocenić na poziomie podstawowym wartość kulturową obiektów zabytkowych, a w szczególności założeń ogrodowych
2,0Student nie potrafi ocenić wartości kulturowej obiektów zabytkowych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową wybranych obiektów zabytkowych.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową różnych obiektów zabytkowych.
4,0Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych i różnych typów założeń ogrodowych
4,5Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, w tym jego składowych - obiektów zabytkowych, a w szczególności różnych typów założeń ogrodowych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, a także różnorodnych obiektów zabytkowych i wszystkich typów założeń ogrodowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C30_K01
Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
2,0Student nie nabył świadomości ciągłości historycznej krajobrazu
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu
3,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i dostrzega potrzebę zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
4,0Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
4,5Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu. Podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest zainteresowany tematyką przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania tożsamości miejsca. Samodzielnie podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu, wykazuje dużą kreatywność
AK_1A_C30_K02
Chętnie pracuje w zespole i jest zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji i współpracy z instytucjami i osobami decydującymi o obiektach zabytkowych
2,0Student nie uczestniczy w pracy zespołu
3,0Student wykazuje bierną postawę podczas pracy zespołowej
3,5Student uczestniczy aktywnie w pracy zespołowej, ale tylko na niektórych etapach analiz i powstawania projektu
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu
4,5Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu i potrafi pozyskiwać informacje z instytucji i od osób decydujących o obiektach zabytkowych
5,0Student chętnie i aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu, jest również zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji od instytucji i osób decydujących o obiektach zabytkowych, przejmuje także rolę lidera zespołu

Literatura podstawowa

  1. Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 1993
  2. Mitkowska A., Fabijanowska K., Uruska-Suszek D., Zachariasz A., Tor K., Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych przejmowanych przez AWRSP, OOZK, Warszawa, 1994
  3. Patoczka P., Studium systemu pojęć stosowanych w rewaloryzacji krajobrazu, PK, Kraków, 1987
  4. Bogdanowski J., Style, kompozycja i rewaloryzacja w polskiej sztuce ogrodowej, PK, Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Siewniak M., Mitkowska A., Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 1998
  2. Majdecki L., Historia ogrodów, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego2
T-A-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne4
T-A-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.2
T-A-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.2
T-A-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą2
T-A-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.2
T-A-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.2
T-A-8Przegląd międzysemestralny2
T-A-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu2
T-A-10Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.2
T-A-11Opracowanie planszy - wytyczne projektowe - kierunki działań konserwatorskich2
T-A-12Opracowanie Szczegółowego projektu rewaloryzacji wybranego wnętrza krajobrazowego16
40

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje terminów i pojęć stosowanych w konserwacji zabytków. Podstawowe akty prawne.2
T-W-2Formy ochrony zabytków. Działania konserwatorskie w ogrodach i parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich.4
T-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".2
T-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.2
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.2
T-W-6Renesansowe i barokowe partery ogrodowe. Odtwarzanie parterów.4
T-W-7Rewaloryzacja układów alejowych. Rewaloryzacja żywopłotów, szpalerów i boskietów4
T-W-8Odtwarzanie form kwiatowych w parkach krajobrazowych.4
T-W-9Drogi i nawierzchnie ogrodowe, elementy wodne oraz rzeźby ogrodowe – odtwarzanie i ochrona.2
T-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.2
T-W-11Podsumowanie i prezentacje prac studenckich2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach40
A-A-2gromadzenie materiałów archiwalnych5
A-A-3Wykonanie inwetaryzacji terenu i inwntaryzacji fotograficznej10
A-A-4przygotowanie do przeglądu5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3obecność na egzaminie2
A-W-4przegląd wskazanej literatury10
A-W-5konsultacje3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C30_W01Zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W16zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
A1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, a także podstaw konserwacji i rewaloryzacji zabytkowych założeń ogrodowych
Treści programoweT-W-1Definicje terminów i pojęć stosowanych w konserwacji zabytków. Podstawowe akty prawne.
T-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".
T-W-6Renesansowe i barokowe partery ogrodowe. Odtwarzanie parterów.
T-W-2Formy ochrony zabytków. Działania konserwatorskie w ogrodach i parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich.
T-W-7Rewaloryzacja układów alejowych. Rewaloryzacja żywopłotów, szpalerów i boskietów
T-W-9Drogi i nawierzchnie ogrodowe, elementy wodne oraz rzeźby ogrodowe – odtwarzanie i ochrona.
T-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.
T-W-8Odtwarzanie form kwiatowych w parkach krajobrazowych.
T-W-11Podsumowanie i prezentacje prac studenckich
T-A-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych form i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego, ani podstaw konserwacji elementów krajobrazu zabytkowego
3,0Student zna ogólne formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych.
3,5Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym wybranych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych.
4,0Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych, a także innych wybranych elementów krajobrazu zabytkowego
4,5Student zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń ogrodowych. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
5,0Student zna wszystkie formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, również różnych typów zabytkowych założeń ogrodowych. Bardzo dobrze zna metody konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych i innych elementów krajobrazu zabytkowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C30_W02Zna metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W14zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Treści programoweT-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.
T-A-8Przegląd międzysemestralny
T-A-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-A-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-A-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.
T-A-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą
T-A-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.
T-A-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.
T-A-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu
T-A-10Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod gromadzenia materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Nie zna metod przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,5Student zna w stopniu podstawowym metody gromadzenia ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich wstępnej selekcji. Zna metody przeprowadzania podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,0Student zna metody pozyskiwania ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,5Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich selekcji. Zna dobrze metody przeprowadzania szeroko zakrojonych studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
5,0Student zna metody pozyskiwania z różnych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także ich twórczej selekcji. Zna bardzo dobrze metody przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C30_U01Potrafi zgromadzić i dokonać selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
AK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Treści programoweT-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.
T-A-8Przegląd międzysemestralny
T-A-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-A-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-A-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.
T-A-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą
T-A-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.
T-A-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.
T-A-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu
T-A-10Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.
T-A-11Opracowanie planszy - wytyczne projektowe - kierunki działań konserwatorskich
T-A-12Opracowanie Szczegółowego projektu rewaloryzacji wybranego wnętrza krajobrazowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiałów archiwalnych i współczesnych. Nie potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowych studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,0Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł niektóre materiały archiwalne i współczesne. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
3,5Student potrafi zgromadzić ze wskazanych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe. Potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,0Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
4,5Student potrafi pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi przeprowadzić studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
5,0Student potrafi samodzielnie pozyskiwać z różnych źródeł materiały archiwalne i współczesne, w tym źródła kartograficzne, ikonograficzne i opisowe, a także dokonać ich twórczej selekcji. Potrafi samodzielnie przeprowadzić dogłębne studia i analizy niezbędne do opracowania szczegółowych wytycznych konserwatorskich oraz szczegółowego projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C30_U02Potrafi ocenić na poziomie podstawowym wartość kulturową obiektów zabytkowych, a w szczególności założeń ogrodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności oceny wartości kulturowej krajobrazu, a w szczególności obiektów zabytkowych
Treści programoweT-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".
T-A-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
T-A-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-A-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-A-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.
T-A-5Opracowanie planszy - analiza kompozycyjna - szkic określenia wnętrz parkowych wraz z tabelą
T-A-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wartości kulturowej obiektów zabytkowych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową wybranych obiektów zabytkowych.
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość kulturową różnych obiektów zabytkowych.
4,0Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych i różnych typów założeń ogrodowych
4,5Student potrafi dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, w tym jego składowych - obiektów zabytkowych, a w szczególności różnych typów założeń ogrodowych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić wartość kulturową krajobrazu złożonego, a także różnorodnych obiektów zabytkowych i wszystkich typów założeń ogrodowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C30_K01Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K04ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci
AK_1A_K06wykorzystuje znajomość procesu kształtowana się sztuki ogrodowej i jego podłoża w budowaniu własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości ciągłości kulturowej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
Treści programoweT-W-3Strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych obszarów i obiektów. Strefy ochrony stanowisk archeologicznych - "W".
T-W-4Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych.
T-W-5Metody badań ogrodów zabytkowych.
T-W-2Formy ochrony zabytków. Działania konserwatorskie w ogrodach i parkach zabytkowych. Główne rodzaje prac konserwatorskich.
T-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.
T-A-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
T-A-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-A-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-A-4Opracowanie planszy - stan istniejący - uaktualniona inwentaryzacja konserwatorska, dokumentacja fotograficzna.
T-A-12Opracowanie Szczegółowego projektu rewaloryzacji wybranego wnętrza krajobrazowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył świadomości ciągłości historycznej krajobrazu
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu
3,5Student ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i dostrzega potrzebę zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
4,0Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych, w tym założeń ogrodowych dla obecnych i przyszłych pokoleń
4,5Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu. Podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest zainteresowany tematyką przedmiotu
5,0Student ma pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i potrzeby zachowania tożsamości miejsca. Samodzielnie podejmuje aktywne próby działań na rzecz zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu, wykazuje dużą kreatywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C30_K02Chętnie pracuje w zespole i jest zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji i współpracy z instytucjami i osobami decydującymi o obiektach zabytkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
A1_K05posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w szczególności: pracy zespołowej w ramach wspólnych projektów i działań; negocjowania i organizowania; integracji z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych; prezentowania zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
Treści programoweT-W-10Międzynarodowe organizacje oraz dokumenty i uchwały na rzecz ochrony i konserwacji zabytkowych ogrodów.
T-W-11Podsumowanie i prezentacje prac studenckich
T-A-1Etapy i metodyka powstawania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia ogrodowego
T-A-8Przegląd międzysemestralny
T-A-2Analiza stanu istniejącego i charakterystyka kompozycyjna wybranego parku: położenie, dane administracyjne, własnościowe, obecny stan użytkowania, dane historyczne, kalendarium historyczne
T-A-3Analiza stanu zachowania – opis obiektu i dokumentacja fotograficzna.
T-A-6Hipotetyczny szkic faz rozwoju układu kompozycyjnego; określenie domniemanych cech stylowych.
T-A-7Szkic waloryzacji parku: elementy wartościowe, elementy destrukcji nieodwracalnej, elementy destrukcji odwracalnej.
T-A-9Opracowanie wytycznych do rewaloryzacji obiektu
T-A-10Opracowanie programu obiektu (propozycje funkcjonalne); propozycje rozwiązań kompozycyjnych, propozycje planistyczne, wskazania panoramiczne, rewaloryzacja wnętrz parkowych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe i projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa)
S-3Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w pracy zespołu
3,0Student wykazuje bierną postawę podczas pracy zespołowej
3,5Student uczestniczy aktywnie w pracy zespołowej, ale tylko na niektórych etapach analiz i powstawania projektu
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu
4,5Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu i potrafi pozyskiwać informacje z instytucji i od osób decydujących o obiektach zabytkowych
5,0Student chętnie i aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej na wszystkich etapach analiz i powstawania projektu, jest również zdeterminowany w pozyskiwaniu informacji od instytucji i osób decydujących o obiektach zabytkowych, przejmuje także rolę lidera zespołu