Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Florystyka

Sylabus przedmiotu Asortyment roślin ozdobnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Florystyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Asortyment roślin ozdobnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 7,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza na temat budowy roślin i systematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchacza z asortymentem roslin ozdobnych stosowanych we florystyce
C-2Zapozanie słuchacza z wartością dekoracyjną gatunków i odmian roślin ozdobnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podział roślin ozdobnych.5
T-W-2Rośliny ozdobne uprawiane na kwiat cięty – przegląd gatunków i odmian.5
T-W-3Rodzaje i gatunki uprawiane na zieleń ciętą – przegląd gatunków i odmian.4
T-W-4Rodzaje i gatunki roślin stosowanych jako dodatki.4
T-W-5Rośliny doniczkowe ozdobne z liści, kwiatów, owoców – przegląd gatunków i odmian.4
T-W-6Rośliny na balkony i tarasy – przegląd gatunków i odmian.4
T-W-7Rośliny ozdobne nadające się do suszenia i utrwalania.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział słuchacza w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów70
A-W-3Rozpoznawanie roślin60
A-W-4Przygotowanie do egzaminu50
210

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
F_10A_01_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie omówić poszczególne grupy uprawowe roślin ozdobnych. Potrafi scharakteryzować kwiaty cięte, zieleń ciętą, rośliny doniczkowe i rabatowe, gatunki produkowane na susz. Słuchacz posiada wiedzę na temat nazewnictwa i pochodzenia roślin ozdobnych, ich budowy, walorów ozdobnych, pory dostępności na rynku, zastosowania.
F_10A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
F_10A_01_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych Słuchacz rozpoznaje rośliny ozdobne, dobiera rośliny do wykonania określonych kompozycji florystycznych. Słuchacz określa dekoracyjną i użytkową wartość roślin ozdobnych, rozpoznaje rośliny cięte, rabatowe, doniczkowe, stosowane we florystyce, posługuje się nazewnictwem roślin polskim i łacińskim.
F_10A_U01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
F_10A_01_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresu asortymentu roślin ozdobnych. Wie o konieczności stałego analizowania oferty kwiatów i zieleni ciętej pojawiających się na rynku florystycznym. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
F_10A_K01, F_10A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
F_10A_01_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych umie omówić poszczególne grupy uprawowe roślin ozdobnych. Potrafi scharakteryzować kwiaty cięte, zieleń ciętą, rośliny doniczkowe i rabatowe, gatunki produkowane na susz. Słuchacz posiada wiedzę na temat nazewnictwa i pochodzenia roślin ozdobnych, ich budowy, walorów ozdobnych, pory dostępności na rynku, zastosowania.
2,0
3,0student rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo rodzaje i gatunki roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
F_10A_01_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych Słuchacz rozpoznaje rośliny ozdobne, dobiera rośliny do wykonania określonych kompozycji florystycznych. Słuchacz określa dekoracyjną i użytkową wartość roślin ozdobnych, rozpoznaje rośliny cięte, rabatowe, doniczkowe, stosowane we florystyce, posługuje się nazewnictwem roślin polskim i łacińskim.
2,0
3,0student dobiera prosty materiał roślinny do wykonania określonych kompozycji florystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
F_10A_01_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresu asortymentu roślin ozdobnych. Wie o konieczności stałego analizowania oferty kwiatów i zieleni ciętej pojawiających się na rynku florystycznym. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0
3,0student ma potrzebę w stopniu podstawowym dokształcania i samodoskonalenia w zakresie informacji na temat nowych gatunków i odmian roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czekalski M., Rośliny uprawiane na zieleń ciętą, PWRiL, Poznań, 2006
  2. Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, PWRiL, Poznań, 2006
  3. Krauze J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
  4. Krzymińska A., Siwulski M., Piękno suchych roślin, Wydawnictwo KURPISZ, Poznań, 2007
  5. Nowak J., Rośliny na suche bukiety: uprawa, suszenie, farbowanie, preparowanie., Hortpress Sp. z .o.o., Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Armitage A.M., Laushman J.M., Specialty cut flowers, Timber Press, Portland, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział roślin ozdobnych.5
T-W-2Rośliny ozdobne uprawiane na kwiat cięty – przegląd gatunków i odmian.5
T-W-3Rodzaje i gatunki uprawiane na zieleń ciętą – przegląd gatunków i odmian.4
T-W-4Rodzaje i gatunki roślin stosowanych jako dodatki.4
T-W-5Rośliny doniczkowe ozdobne z liści, kwiatów, owoców – przegląd gatunków i odmian.4
T-W-6Rośliny na balkony i tarasy – przegląd gatunków i odmian.4
T-W-7Rośliny ozdobne nadające się do suszenia i utrwalania.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział słuchacza w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów70
A-W-3Rozpoznawanie roślin60
A-W-4Przygotowanie do egzaminu50
210
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaF_10A_01_W01Słuchacz Studiów Podyplomowych umie omówić poszczególne grupy uprawowe roślin ozdobnych. Potrafi scharakteryzować kwiaty cięte, zieleń ciętą, rośliny doniczkowe i rabatowe, gatunki produkowane na susz. Słuchacz posiada wiedzę na temat nazewnictwa i pochodzenia roślin ozdobnych, ich budowy, walorów ozdobnych, pory dostępności na rynku, zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówF_10A_W01Potrafi omówić poszczególne grupy uprawowe roślin ozdobnych. Zna zasady pielęgnacji roślin ozdobnych. Definiuje procesy starzenia się roślin, charakteryzuje podstawowe zasady przedłużania trwałości i utrwalania kwiatów ciętych i zieleni ciętej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z asortymentem roslin ozdobnych stosowanych we florystyce
C-2Zapozanie słuchacza z wartością dekoracyjną gatunków i odmian roślin ozdobnych
Treści programoweT-W-1Podział roślin ozdobnych.
T-W-2Rośliny ozdobne uprawiane na kwiat cięty – przegląd gatunków i odmian.
T-W-3Rodzaje i gatunki uprawiane na zieleń ciętą – przegląd gatunków i odmian.
T-W-4Rodzaje i gatunki roślin stosowanych jako dodatki.
T-W-5Rośliny doniczkowe ozdobne z liści, kwiatów, owoców – przegląd gatunków i odmian.
T-W-6Rośliny na balkony i tarasy – przegląd gatunków i odmian.
T-W-7Rośliny ozdobne nadające się do suszenia i utrwalania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo rodzaje i gatunki roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaF_10A_01_U01Słuchacz Studiów Podyplomowych Słuchacz rozpoznaje rośliny ozdobne, dobiera rośliny do wykonania określonych kompozycji florystycznych. Słuchacz określa dekoracyjną i użytkową wartość roślin ozdobnych, rozpoznaje rośliny cięte, rabatowe, doniczkowe, stosowane we florystyce, posługuje się nazewnictwem roślin polskim i łacińskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówF_10A_U01Rozpoznaje rośliny ozdobne, dobiera rośliny do wykonania określonych kompozycji florystycznych, określa dekoracyjną i użytkową wartość roślin ozdobnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z asortymentem roslin ozdobnych stosowanych we florystyce
C-2Zapozanie słuchacza z wartością dekoracyjną gatunków i odmian roślin ozdobnych
Treści programoweT-W-1Podział roślin ozdobnych.
T-W-2Rośliny ozdobne uprawiane na kwiat cięty – przegląd gatunków i odmian.
T-W-3Rodzaje i gatunki uprawiane na zieleń ciętą – przegląd gatunków i odmian.
T-W-4Rodzaje i gatunki roślin stosowanych jako dodatki.
T-W-5Rośliny doniczkowe ozdobne z liści, kwiatów, owoców – przegląd gatunków i odmian.
T-W-6Rośliny na balkony i tarasy – przegląd gatunków i odmian.
T-W-7Rośliny ozdobne nadające się do suszenia i utrwalania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dobiera prosty materiał roślinny do wykonania określonych kompozycji florystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaF_10A_01_K01Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresu asortymentu roślin ozdobnych. Wie o konieczności stałego analizowania oferty kwiatów i zieleni ciętej pojawiających się na rynku florystycznym. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówF_10A_K01Ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresu asortymentu roślin ozdobnych. Wie o konieczności stałego analizowania oferty kwiatów i zieleni ciętej pojawiających się na rynku florystycznym. Jest świadomy rozwoju nowych technologii przedłużania trwałości kwiatów ciętych i zieleni ciętej.
F_10A_K02Ma świadomość szukania inspiracji i bycia kreatywnym w realizacji zadań, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu florystyki. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z asortymentem roslin ozdobnych stosowanych we florystyce
C-2Zapozanie słuchacza z wartością dekoracyjną gatunków i odmian roślin ozdobnych
Treści programoweT-W-1Podział roślin ozdobnych.
T-W-2Rośliny ozdobne uprawiane na kwiat cięty – przegląd gatunków i odmian.
T-W-3Rodzaje i gatunki uprawiane na zieleń ciętą – przegląd gatunków i odmian.
T-W-4Rodzaje i gatunki roślin stosowanych jako dodatki.
T-W-5Rośliny doniczkowe ozdobne z liści, kwiatów, owoców – przegląd gatunków i odmian.
T-W-6Rośliny na balkony i tarasy – przegląd gatunków i odmian.
T-W-7Rośliny ozdobne nadające się do suszenia i utrwalania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma potrzebę w stopniu podstawowym dokształcania i samodoskonalenia w zakresie informacji na temat nowych gatunków i odmian roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0