Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Florystyka
Sylabus przedmiotu Pielęgnacja roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Florystyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pielęgnacja roślin ozdobnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z botaniki roslin wyższych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapozanie słuchacza z zasadami pilęgnacji roślin ozdobnych |
C-2 | Zapoznaie słuchacza z metodami i technikami przedłużającymi trwałość kwiatów ciętych i zieleni ciętej |
C-3 | Zapozanie słuchacza z zasadami obrotu rynkowego roślin ozdobnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki wpływające na pozbiorczą trwałość kwiatów ciętych i zieleni ciętej. | 4 |
T-W-2 | Podstawowe zabiegi przedłużające trwałość roślin ozdobnych. Więdnięcie kwiatów. Stres wodny. Pora i faza zbioru kwiatów. | 5 |
T-W-3 | Wpływ związków chemicznych na trwałość kwiatów ciętych i zieleni ciętej. Kondycjonowanie. Odżywki do kwiatów ciętych. Trwałość roślin doniczkowych. | 4 |
T-W-4 | Pielęgnacja roślin doniczkowych i rabatowych. | 5 |
T-W-5 | Sposoby przechowywania kwiatów ciętych, zieleni ciętej, roślin doniczkowych i suchego materiału roślinnego. Sposoby pakowania i przygotowania roślin do transportu. Normy branżowe. Normy unijne. Specyfikacja roślin ozdobnych. Naturalne metody suszenia. | 6 |
T-W-6 | Metody suszenia z zastosowaniem środków pomocniczych. Sposoby utrwalania roślin w roztworze gliceryny i w roztworach soli. Szkieletowanie. Barwienie. Bielenie. Konserwacja w wosku. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział słuchacza w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 95 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 85 |
210 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
F_10A_02_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych charakteryzuje zasady pielęgnacji roślin ozdobnych. Definiuje procesy starzenia się roślin, charakteryzuje podstawowe zasady przedłużania trwałości kwiatów ciętych i zieleni ciętej, opisuje metody utrwalania roślin ozdobnych. | F_10A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
F_10A_02_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych objaśnia procesy starzenia się roślin ozdobnych. Stosuje właściwe metody i środki do przedłużania trwałości oraz utrwalania roślin ozdobnych. Rozpoznaje objawy niewłaściwej pielęgnacji roślin ozdobnych. Charakteryzuje podstawowe metody suszenia roślin. Dobiera odpowiednie metody traktowania po zbiorze roślin ozdobnych. | F_10A_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
F_10A_02_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie pielęgnacji roślin ozdobnych. Jest świadomy rozwoju nowych technologii przedłużania trwałości kwiatów ciętych i zieleni ciętej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | F_10A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
F_10A_02_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych charakteryzuje zasady pielęgnacji roślin ozdobnych. Definiuje procesy starzenia się roślin, charakteryzuje podstawowe zasady przedłużania trwałości kwiatów ciętych i zieleni ciętej, opisuje metody utrwalania roślin ozdobnych. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz zna podstawowe zasady pielęgnacji roślin ozdobnych. Charakteryzuje w stopniu dostatecznym podstawowe zasady przedłużania trwałości kwiatów ciętych i zieleni ciętej, opisuje najprostsze metody utrwalania roślin ozdobnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
F_10A_02_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych objaśnia procesy starzenia się roślin ozdobnych. Stosuje właściwe metody i środki do przedłużania trwałości oraz utrwalania roślin ozdobnych. Rozpoznaje objawy niewłaściwej pielęgnacji roślin ozdobnych. Charakteryzuje podstawowe metody suszenia roślin. Dobiera odpowiednie metody traktowania po zbiorze roślin ozdobnych. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz dobiera podstawowe metody i środki do przedłużania trwałości oraz utrwalania roślin ozdobnych. Rozpoznaje podstawowe objawy niewłaściwej pielęgnacji roślin ozdobnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
F_10A_02_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie pielęgnacji roślin ozdobnych. Jest świadomy rozwoju nowych technologii przedłużania trwałości kwiatów ciętych i zieleni ciętej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz w stopniu dostatecznym ma świadomość ważności samodoskonalenia w zakresie pielęgnacji roślin ozdobnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Łukaszewska A., Trwałość materiału kwiaciarskiego, SGGW-AR, Warszawa, 1987
- Nowak J., Rudnicki R., Przedłużanie trwałości kwiatów ciętych, PWRiL, Warszawa, 1988
- Rak J., Pielęgnowanie roślin pokojowych cz. I, Multico, Warszawa, 1996
- Rak J., Pielęgnowanie roślin pokojowych cz. II, Multico, Warszawa, 1996
- Rudnicki R., Nowak J., Jak przedłużyć trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych, PHU Mutual Benefis, Skierniewice, 1992
Literatura dodatkowa
- Hillier M., Hilton C., Suche bukiety, Muza S.A., Warszawa, 1993