Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstaw fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie. |
C-2 | Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także zrozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowania sprawozdań z ćwiczeń. | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie gęstości cieczy i roztworów. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru. | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza. | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody. | 2 |
T-L-7 | Pomiary współczynników napięcia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy. | 2 |
T-L-8 | Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych. | 4 |
T-L-9 | Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych. | 2 |
T-L-10 | Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartości chlorofilu a i b w acetonowych wyciagach roślinnych. | 2 |
T-L-11 | Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wstępne: rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI. | 1 |
T-W-2 | Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar. | 1 |
T-W-3 | Kinematyka i dynamika punktu materialnego: klasyfikacja ruchu. Ruch w układach odniesienia inercjalnym i nieinercjalnym. Wielkości i prawa opisujące ruch. Praca jako sposób przekazywania energii. | 3 |
T-W-4 | Drgania i fale mechaniczne: wielkości charakteryzujące ruch drgający. Mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal mechanicznych w ciałach stałych, cieczach i w gazach. Zjawiska falowe. Elementy akustyki. | 2 |
T-W-5 | Mechanika cieczy: statyka cieczy. Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych. | 2 |
T-W-6 | Fizyka cząsteczkowa: teoria kinetyczno-molekularna. Elementy termodynamiki. Zjawiska powierzchniowe w cieczach i znaczenie w przyrodzie. | 2 |
T-W-7 | Podstawy elektryczności i magnetyzmu: klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego metali. Wielkości i prawa związane z przepływem stałego prądu elektrycznego. Natężenie, strumień i wektor indukcji magnetycznej. Pole magnetyczne w otoczeniu przewodnika z prądem. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii. | 3 |
T-W-8 | Fale elektromagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. Elementy optyki. | 2 |
T-W-9 | Elemety fizyki atomowej i jądrowej: ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego. | 2 |
T-W-10 | Ogólne wiadomości o wszechświecie i Słońcu. Promieniowanie słoneczne i jego skutki. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 15 |
A-L-3 | Konsultacje związane z korektą sprawozdań. | 10 |
A-L-4 | Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń. | 20 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna, praca w zespołach). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B04_W01 Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników. | GO_1A_W01, GO_1A_W06, GO_1A_W02, GO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W01, InzA_W02 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B04_U01 Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność. | GO_1A_U01, GO_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08 | C-2, C-1, C-3 | T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-9 | M-2, M-1 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B04_K01 Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | GO_1A_K06, GO_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-L-9 | M-2, M-1 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B04_W01 Student zna i rozumie, definiuje oraz wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna wzory, jednostki i wilekości fizyczne. Student używa prawidłowych zasad przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych. Zna przeznaczenie podstawowych przyrządów pomiarowych. Wyciąga wnioski na podstawie wyników pomiarów i szacuje niepweność otrzymanych wyników. | 2,0 | Student nie zna podstawowych praw i zjawisk fizycznych. Nie zna podstawowych wzorów i jednostek fizycznych. Student nie zna zasad wykonywania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych, formułowania wniosków i nie wie jak oszacować niepewności pomiarów. Nie zna zasad prezentacji wyników swoich pomiarów. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student wie jak wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych, ale potrzebuje pomocy nauczyciela. Opisuje "suche" wyniki pomiarów. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Opisuje poprawnie wyniki i wyciąga proste wnioski. Nie zna metod oceny niepewności pomiarów. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Wyciąga poprawne wnioski. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki. Zna zasady oceny niepewności pomiarów metodami statystycznymi. | |
5,0 | Student w stopniu wyróżniającym opanował omawiany zakres materiału z fizyki. Samodzielnie pogłębił swoją wiedzę. Zna wzory i podstawowe jednostki fizyczne. Student samodzielnie wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Efektywnie objaśnia osiągnięte wyniki, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Zna zasady oceny niepewności pomiarów różnymi metodami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B04_U01 Student potrafi opisać podstawowe zjawiska fizyczne. Student potrafi pracować w zespole, przeprowadzić doświadczenia z fizyki i wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych przy użyciu odpowiednich przyrządów. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i obliczyć ich niepewność. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować w zespole, nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. Nie potrafi interpretować uzyskanych wyników i oszacować niepewności pomiarów. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych. Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i potrafi sformułować na ich podstawie podstawowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów. | |
3,5 | Student posiada zadowalające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania prostych problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Prezentuje wyniki i formuuje prawidłowe wnioski. Nie potrafi oszacować niepewności pomiarów. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych.Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów w stopniu podstawowym. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi. | |
5,0 | Student posiada wyróżniające umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi zastosować pojęcia i prawa fizyczne do rozwiązywania problemów praktycznych. Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potrafi pracować w zespole. Potrafi efektywnie prezentować i analizować osiągnięte wyniki. Potrafi oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B04_K01 Student jest świadomy ważności procesów fizycznych w otaczającym nas świecie i rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy w zepole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych, stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych. Nie jest zdolny do pracy zespołowej. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Wykazuje zdolność do pracy zespołowej. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. Jest chętny do pracy. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | Student w stopniu wyrózniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę własną i innych. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialnośći za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
- Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, tom 1-5, PWN, Warszawa, 2006
- Brzóstowicz A. i in., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, pod. red. E. Skórskiej, Wyd. Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009
Literatura dodatkowa
- Paul G. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
- Bobrowski Cz., Fiyzka - krótki kurs, WNT, Warszawa, 1998, Wyd. 6 (lub następne wydania - wznowienia)
- Jegierski K., Sierański K., Szlufarska I., Fizyka. Repetytorium - zadania z rozwiązaniami. Kurs powtórkowy dla studentów pierwszego roku i uczniów szkół średnich., Oficyna Wydawnicza Scripta, Wrocław, 2003