Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia i klimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, chemii oraz fizyki, zwłaszcza termodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych oraz mechanizmów klimatotwórczych w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego. |
C-2 | Rozpoznawanie stanów atmosfery i typów pogody oraz oceny ich wpływu na środowisko geograficzne i gospodarkę. |
C-3 | Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka warunków pogodowych w układach barycznych. Zasady sporządzania, analiza i interpretacja map synoptycznych. | 4 |
T-A-2 | Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz podsystemu monitoringu jakości powietrza. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników. | 4 |
T-A-3 | Przyrządy, metodyka pomiarów oraz podstawowe (statystyczne i graficzne) sposoby opracowania, przedstawiania oraz interpretacji czasowej zmienności głównych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, parowania, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. | 12 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Źródła i praktyczne wykorzystanie informacji o środowisku atmosferycznym. | 2 |
T-L-2 | Zasady kreślenia, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map klimatycznych. Opracowanie i interpretacja mapy przestrzennego rozkladu wybranego elementu meteorologicznego. | 2 |
T-L-3 | Analiza i interpretacja map synoptycznych oraz krótko- i długoterminowych prognoz pogody prezentowanych w Internecie. | 2 |
T-L-4 | Statystyczne i graficzne opracowanie i interpretacja czasowej zmienności głównych elementów meteorologicznych na podstawie indywidualnych zestawów danych źródłowych. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemii i atmosfery oraz jego zmiany w różnych regionach kraju. | 2 |
T-W-2 | Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby. | 2 |
T-W-3 | Warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny. | 4 |
T-W-4 | Procesy adiabatyczne i stany równowagi w atmosferze. | 2 |
T-W-5 | Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego i ich wpływ na bilans promieniowania, bilans cieplny i wilgotnościowy. | 2 |
T-W-6 | Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery - efekt cieplarniany, zubożenie warstwy ozonowej, kwaśne deszcze, zjawiska smogu. | 3 |
T-W-7 | Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych. | 3 |
T-W-8 | Geograficzne, radiacyjne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Procesy klimatotwórcze. | 2 |
T-W-9 | Strefy klimatyczne i klasyfikacje klimatów. Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce. | 2 |
T-W-10 | Obserwowane i przewidywane zmiany klimatu w skalach: globalnej, regionalnej i lokalnej. | 4 |
T-W-11 | Ekstremalne i niekorzystne elementy i zjawiska meteorologiczne. | 2 |
T-W-12 | Charakterystyczne cechy topoklimatu w obszarach w miejskich i przemysłowych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianów. | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Realizacja indywidualnych zadań praktycznych. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach. | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujacych (film) i aktywizująych (dyskusja dydaktyczna). |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów. |
M-3 | Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem Internetu - analiza map synoptycznych i prognoz pogody. |
M-4 | Ćwiczenia: metody praktyczne - realizacja indywidualnych zadań złożonych z części graficznej i opisowej (komentarz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej (odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie trzech pisemnych sprawdzianów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C01_W01 Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu. | GO_1A_W05, GO_1A_W03 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W01 | C-2, C-1 | T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-12 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C01_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska | GO_1A_U02, GO_1A_U03, GO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03 | InzA_U02 | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C01_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu na potrzeby gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji | GO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-L-1 | M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C01_W01 Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej oraz wymienia przyczyny i skutki zmian klimatu. | 2,0 | |
3,0 | Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem. | |
3,5 | . | |
4,0 | ||
4,5 | . | |
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C01_U01 Student posiada umiejetność doboru, opracowywania i metod przedstawiania w postaci graficznej podstawowych charakterystych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu i zwiazanych z nimi zagrożeń dla środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy. | |
3,5 | . | |
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C01_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu na potrzeby gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów i wynikajacą z tego konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | . | |
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2005
- Czarnecka M., Koźmiński C., Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR i US Szczecin, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
- Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
- Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia: Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa, 2000
- Koźmiński C. i Michalska B. (red.), Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, US, Szczecin, 2001
- Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998