Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Biochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 25 2,00,47egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,24zaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z biofizyki i chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych, energetyka reakcji).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy.
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej.
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii.
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Aminokwasy i ich właściwości optyczne oraz amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów.4
T-A-2Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej.3
T-A-3Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru.3
10
laboratoria
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa.3
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek.2
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.3
T-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy.3
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów.3
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Koenzymatyczna funkcja witamin.3
T-L-7Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów.3
20
wykłady
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i zwiazków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Makroergiczne zwiazki zawierajace fosfor – mechanizm ich funkcjonowania.2
T-W-2Aminokwasy, peptydy i białka. Budowa i własciwosci aminokwasów. Przeglad wazniejszych aminokwasów. Peptydy: wiazanie peptydowe, własciwosci peptydów naturalnych. Białka – struktura, własciwosci, klasyfikacja.2
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.2
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Przemiany metaboliczne aminokwasów.3
T-W-5Weglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup weglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm weglowodanów.2
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łancucha oddechowego. Reakcje chemiczne łancucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm weglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.6
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach zywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.4
T-W-8Struktura lipidowo-białkowych błon biolgicznych. Transport przez błony2
T-W-9Metabolity wtórne roslin (polifenole, fenolokwasy, terpeny, saponiny, alkaloidy), barwniki roslinne - budowa oraz funkcje2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń.6
A-A-3Indywidualna praca przy interpretacji otrzymanych wyników.10
A-A-4Konsultacje.4
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów (sprawdzian wiedzy na każdym ćwiczeniu laboratoryjnym).20
A-L-4Konsultacje.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-W-2Konsultacje.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.12
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.12
A-W-5Udział w egzaminie.3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego.
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych.
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C03_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych.
GO_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2, C-3, C-1, C-4T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-9M-3, M-2, M-1S-3, S-4, S-1, S-2
GO_1A_C03_W02
Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych.
GO_1A_W11R1A_W03, R1A_W06C-2, C-3T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-9M-3, M-4, M-2, M-1S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C03_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek.
GO_1A_U05, GO_1A_U06R1A_U04, R1A_U05InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-1, C-4T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-3, M-4, M-2S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C03_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
GO_1A_K02, GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-3, C-1, C-4T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-3, M-4, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C03_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych.
2,0
3,0Student zna podstawowe informacje na temat przemian metabolicznych związków organicznych w komórce
3,5
4,0
4,5
5,0
GO_1A_C03_W02
Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych.
2,0
3,0Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C03_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek.
2,0
3,0Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C03_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
2,0
3,0Student potrafi pracować w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
  2. Bańkowski E., Biochemia, MedPharm, Wrocław, 2006
  3. Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2003
  2. Hames B.D., Hooper N.M., Biochemia - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2002
  3. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Aminokwasy i ich właściwości optyczne oraz amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów.4
T-A-2Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej.3
T-A-3Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru.3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa.3
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek.2
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.3
T-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy.3
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów.3
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Koenzymatyczna funkcja witamin.3
T-L-7Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i zwiazków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Makroergiczne zwiazki zawierajace fosfor – mechanizm ich funkcjonowania.2
T-W-2Aminokwasy, peptydy i białka. Budowa i własciwosci aminokwasów. Przeglad wazniejszych aminokwasów. Peptydy: wiazanie peptydowe, własciwosci peptydów naturalnych. Białka – struktura, własciwosci, klasyfikacja.2
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.2
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Przemiany metaboliczne aminokwasów.3
T-W-5Weglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup weglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm weglowodanów.2
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łancucha oddechowego. Reakcje chemiczne łancucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm weglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.6
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach zywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.4
T-W-8Struktura lipidowo-białkowych błon biolgicznych. Transport przez błony2
T-W-9Metabolity wtórne roslin (polifenole, fenolokwasy, terpeny, saponiny, alkaloidy), barwniki roslinne - budowa oraz funkcje2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń.6
A-A-3Indywidualna praca przy interpretacji otrzymanych wyników.10
A-A-4Konsultacje.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów (sprawdzian wiedzy na każdym ćwiczeniu laboratoryjnym).20
A-L-4Konsultacje.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-W-2Konsultacje.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.12
A-W-4Czytanie wskazanej literatury.12
A-W-5Udział w egzaminie.3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C03_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej.
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii.
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy.
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych.
Treści programoweT-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy.
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów.
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa.
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek.
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Koenzymatyczna funkcja witamin.
T-L-7Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów.
T-W-8Struktura lipidowo-białkowych błon biolgicznych. Transport przez błony
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach zywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Przemiany metaboliczne aminokwasów.
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łancucha oddechowego. Reakcje chemiczne łancucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm weglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i zwiazków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Makroergiczne zwiazki zawierajace fosfor – mechanizm ich funkcjonowania.
T-W-2Aminokwasy, peptydy i białka. Budowa i własciwosci aminokwasów. Przeglad wazniejszych aminokwasów. Peptydy: wiazanie peptydowe, własciwosci peptydów naturalnych. Białka – struktura, własciwosci, klasyfikacja.
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.
T-W-5Weglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup weglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm weglowodanów.
T-A-1Aminokwasy i ich właściwości optyczne oraz amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów.
T-A-3Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru.
T-A-2Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej.
T-W-9Metabolity wtórne roslin (polifenole, fenolokwasy, terpeny, saponiny, alkaloidy), barwniki roslinne - budowa oraz funkcje
Metody nauczaniaM-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych.
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego.
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe informacje na temat przemian metabolicznych związków organicznych w komórce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C03_W02Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W11Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz obieg pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej.
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii.
Treści programoweT-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy.
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów.
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa.
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek.
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Koenzymatyczna funkcja witamin.
T-L-7Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów.
T-W-8Struktura lipidowo-białkowych błon biolgicznych. Transport przez błony
T-W-7Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach zywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne lipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów.
T-W-4Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji; biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Przemiany metaboliczne aminokwasów.
T-W-6Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu. Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łancucha oddechowego. Reakcje chemiczne łancucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm weglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów.
T-W-1Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i zwiazków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Makroergiczne zwiazki zawierajace fosfor – mechanizm ich funkcjonowania.
T-W-2Aminokwasy, peptydy i białka. Budowa i własciwosci aminokwasów. Przeglad wazniejszych aminokwasów. Peptydy: wiazanie peptydowe, własciwosci peptydów naturalnych. Białka – struktura, własciwosci, klasyfikacja.
T-W-3Enzymy: natura chemiczna enzymów; klasyfikacja i nomenklatura enzymów; mechanizm katalizy enzymatycznej; aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania; witaminy i ich funkcje koenzymatyczne.
T-W-5Weglowodany. Budowa i funkcje poszczególnych grup weglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii oraz główne metaboliczne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm weglowodanów.
T-A-1Aminokwasy i ich właściwości optyczne oraz amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów.
T-A-3Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru.
T-A-2Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej.
T-W-9Metabolity wtórne roslin (polifenole, fenolokwasy, terpeny, saponiny, alkaloidy), barwniki roslinne - budowa oraz funkcje
Metody nauczaniaM-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych.
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja.
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego.
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C03_U01Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej.
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii.
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy.
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych.
Treści programoweT-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy.
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów.
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa.
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek.
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Koenzymatyczna funkcja witamin.
T-L-7Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów.
T-A-1Aminokwasy i ich właściwości optyczne oraz amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów.
T-A-3Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru.
T-A-2Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej.
Metody nauczaniaM-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych.
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja.
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C03_K01Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii.
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy.
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych.
Treści programoweT-L-4Klasyfikacja i charakterystyka cukrowców. Właściwości chemiczne cukrowców. Polisacharydy.
T-L-3Elementy struktury kwasów nukleinowych, podstawowe wzory zasad pirymidynowych i pirydynowych oraz pentoz. Budowa kwasów nukleinowych z uwzględnieniem nazewnictwa nukleotydów i nukleozydów, schemat łańcucha polinukleotydowego. Podstawy jakościowych reakcji wykrywania komponentu białkowego, zasad azotowych, kwasu ortofosforowego oraz pentoz.
T-L-5Właściwości fizykochemiczne tłuszczowców. Podział lipidów. Liczby właściwe tłuszczów.
T-L-1Aminokwasy i ich właściwości. Chromatografia bibułowa aminokwasów – technika krążkowa.
T-L-2Budowa białek. Klasyfikacja i charakterystyka białek prostych i złożonych. Charakter amfoteryczny białek – punkt izoelektryczny. Koagulacja i denaturacja białek.
T-L-6Podstawowy zakres wiadomości o katalizie i katalizatorach. Budowa, właściwości, mechanizm działania enzymów. Klasyfikacja enzymów. Wpływ temperatury, stężenia substratów, stężenia enzymów, obecności aktywatorów i inhibitorów na szybkość reakcji enzymatycznej. Koenzymatyczna funkcja witamin.
T-L-7Fizykochemiczne właściwości alkaloidów. Rola biologiczna i podział alkaloidów. Charakterystyka i właściwości barwników roślinnych. Klasyfikacja flawonoidów.
T-A-1Aminokwasy i ich właściwości optyczne oraz amfoteryczne. Obliczanie punktu izoelektrycznego aminokwasów.
T-A-3Właściwości optyczne i redukujące monosacharydów, wyznaczanie wielkości kąta skręcania płaszczyzny światła spolaryzowanego roztworu cukru.
T-A-2Kinetyka reakcji enzymatycznych: wpływ stężenia substratu na szybkość reakcji enzymatycznej, obliczanie stałej Michaelisa-Menten, obliczanie szybkości maksymalnej reakcji enzymatycznej.
Metody nauczaniaM-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych.
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja.
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych i audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0