Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_C09_U01 | W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_U07 | Student posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Potrafi wykorzystać to narzędzie w planowaniu lokalizacji inwestycji mogących generować konflikty społeczne np. spalarni odpadów, składowisk odpadów, oczyszczalni ścieków itp. Umie planować i zarządzać zgodnie z prawem obiegiem biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Potrafi nakreślić szkice w skali i mapy ułatwiające zarządzanie środowiskiem, odpadami i rekultywacją gruntów. |
---|
GO_1A_U06 | Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
---|
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-3 | Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów |
---|
C-4 | Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych |
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce |
Treści programowe | T-W-14 | Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów |
---|
T-W-11 | Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych) |
T-W-10 | Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia |
T-W-3 | Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu |
T-W-13 | Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego |
T-W-5 | Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi |
T-W-2 | Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne |
T-W-6 | Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych |
T-W-8 | Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu |
T-L-4 | Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
T-L-1 | Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego) |
T-L-2 | Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia |
T-A-1 | Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS |
T-A-6 | Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
T-A-4 | Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną |
T-A-5 | Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-5 | Praca w grupach |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne) |
M-3 | Wykład problemowy |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |