Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Monitoring zanieczyszczeń atmosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring zanieczyszczeń atmosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z pojęciami i parametrami opisu warunków aerosanitarnych powietrza atmosferycznego i regulacjami prawnymi z zakresu ochrony atmosfery. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, interpretacji oraz praktycznego wykorzystania wyników monitorowania jakości powietrza i depozycji zanieczyszczeń do podłoża, jako komponentów systemu zarządzania ochroną powietrza. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcia i parametry zanieczyszczeń powietrza. Przeliczanie stężeń zanieczyszczeń pyłowych i gazowych oraz ich ocena z obowiązującymi normami. | 3 |
T-A-2 | Metodyka bieżącej oceny jakości powietrza - pomiary automatyczne, manualne, ciągłe i cykliczne, wskaźnikowe (pasywne). | 2 |
T-A-3 | Ocena dobowej, tygodniowej i sezonowej struktury imisjii wybranych rodzajów zanieczyszczeń powietrza | 3 |
T-A-4 | Ocena chemizmu opadów atmosferycznych lub depozycji zanieczyszczeń do podłoża w wybranej stacji | 3 |
T-A-5 | Konstrukcja i interpretacja zanieczyszczeniowej róży wiatrów | 2 |
T-A-6 | Ocena zróżnicowania stężenia wybranego zanieczyszczenia powietrza w obrębie aglomeracji miejskiej na podstawie wyników z dwóch różnych punktów pomiarowych ( centrum miasta i obrzeże) | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła oraz charakterystyczne i specyficzne rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. | 4 |
T-W-2 | Podstawowe akty prawne regulujące stan jakości powietrza w Polsce. | 2 |
T-W-3 | System funkcjonowania państwowego monitoringu jakości powietrza i chemizmu opadów atmosferycznych w Polsce. | 4 |
T-W-4 | Źródła i możliwości wykorzystania danych o emisji (EPRTR, EMEP, KASHUE). | 3 |
T-W-5 | Sieć krajowa oceny tła zanieczyszczeń według programów międzynarodowych (EMEP, GAW/WMO). | 2 |
T-W-6 | Wielkość i zmienność emisjii i imisji w Polsce na tle Europy. Sucha i mokra depozycja zanieczyszczeń. | 4 |
T-W-7 | System handlu emisjami w Polsce. | 2 |
T-W-8 | Modele dyspersji zanieczyszczeń powietrza. | 1 |
T-W-9 | Wielkość i zmienność emisji i imisji w woj. zachodniopmorskim - zajęcia w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Szczecinie | 3 |
T-W-10 | Charakterystyka zanieczyszczenia powietrza w wybranym mieście lub województwie na podstawie wyników monitoringu prowadzonego w Wojewódzkich Inspektoratach Ochrony Środowiska | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Realizacja indywidualnych zadań praktycznych | 10 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
A-W-4 | udział w konsultacjach | 10 |
A-W-4 | Zapoznanie z najnowszymi międzynarodowymi i krajowymi rozporządzeniami związanymi z jakością powietrza | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych, z elementami metod aktywizuj ących (dyskusja dydaktyczna) i eksponujących (film) |
M-2 | Ćwiczenia - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, realizacja indywidualnych zadań |
M-3 | Ćwiczenia - metody programowe: zapoznanie z działaniem programu Ek100W |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu ( wykładów i ćwiczeń) w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O10-M_W01 Student wymienia źródła podstawowych zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, zna metody opracowania danych emisyjnych i imisyjnych. Wskazuje regulacje dotyczące środowiska atmosferycznego i programy jego ochrony | GO_1A_W12, GO_1A_W07 | R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O10-M_U01 Student nabywa umiejętności korzystania z różnych źródeł danych podstawowych o wielkościach emisji i imisji, potrafi pozyskane wyniki zweryfikować, opracować przy zastosowaniu metod analitycznych, w tym technik komputerowych. Identyfikuje stężenia naruszające obowiązujace standardy jakości powietrza w odniesieniu do ochrony zdrowia ludzi i ochrony roślin | GO_1A_U01, GO_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O10-M_K01 Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery i potrafi krytycznie ocenić skutki podejmowanych działań zmierzajacych do jego ochrony. | GO_1A_K06, GO_1A_K05 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-A-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O10-M_W01 Student wymienia źródła podstawowych zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego, zna metody opracowania danych emisyjnych i imisyjnych. Wskazuje regulacje dotyczące środowiska atmosferycznego i programy jego ochrony | 2,0 | |
3,0 | Student wskazuje źródła i wylicza podstawowe zanieczyszczenia powietrza. Rozróżnia emisję od imisji, zna parametry i obowiązujące normy zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O10-M_U01 Student nabywa umiejętności korzystania z różnych źródeł danych podstawowych o wielkościach emisji i imisji, potrafi pozyskane wyniki zweryfikować, opracować przy zastosowaniu metod analitycznych, w tym technik komputerowych. Identyfikuje stężenia naruszające obowiązujace standardy jakości powietrza w odniesieniu do ochrony zdrowia ludzi i ochrony roślin | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność pozyskiwania tylko danych z zakresu imisji zanieczyszczeń powietrza i to wyłącznie z baz WIOŚ na stronach internetowychi potrafi opracować zaledwie podstawowe charakterystyki, ale nie potrafi ich zinterpretować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O10-M_K01 Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery i potrafi krytycznie ocenić skutki podejmowanych działań zmierzajacych do jego ochrony. | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za jakość powietrza i nie rozumie ryzyka związanego z zanieczyszczeniem atmosfery |
3,0 | Student ma świadomość etycznej odpowiedzialności za jakość powietrza atmosferycznego, ale nie rozumie ryzyka związanego z zanieczyszczeniem atmosfery | |
3,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego gdyż dostrzega ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery | |
4,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery i potrafi krytycznie ocenić skutki zespołowych działań na rzecz jego ochrony. | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery, potrafi krytycznie ocenić skutki i współpracuje na rzecz jego ochrony. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności etycznej i zawodowej za jakość powietrza atmosferycznego, rozumie ryzyko związane z zanieczyszczeniem atmosfery. Potrafi nie tylko krytycznie oceniać skutki działań na rzecz jego ochrony, ale także inspiruje i podejmuje aktywne działania nad poprawą skuteczności systemów ochony atmosfery |
Literatura podstawowa
- Szklarczyk M., Ochrona atmosfery, Wydaw. UWM, Olsztyn, 2001
- Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania sie zanieczyszczen w powietrzu atmosferycznym, Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, wybrane rozdziały
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
- Dyrektywa 2008/50/WE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy., 2008
- Rozporzadzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
Literatura dodatkowa
- Rozporzadzenie Ministra Srodowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartosci odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
- Raport: Jakość powietrza w Polsce w roku 2010 w świetle wyników pomiarów prowadzonych w ramach PMŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
- Zbiorczy raport krajowy z pięcioletniej oceny jakości powietrza w strefach wykonanej w 2010 roku przez WIOŚ, PMŚ, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2010
- Roczna ocena jakości powietrza w województwie zachodniopomorskim za 2011 rok, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2012