Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień i terminów z zakresu botankiki oraz z zakresu ekologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie. | 1 |
T-A-2 | Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych. | 7 |
T-A-3 | Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska. | 4 |
T-A-4 | Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne). | 9 |
T-W-2 | Bioindykacja - klasyfikacja metod. | 2 |
T-W-3 | Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych. | 12 |
T-W-4 | Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku. | 4 |
T-W-5 | Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Pisanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych. | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji na zadany temat. | 3 |
A-A-4 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 2 |
A-A-5 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu. | 30 |
A-W-3 | Pisemne zaliczenie. | 4 |
A-W-4 | Czytanie literatury przedmiotowej. | 11 |
A-W-5 | Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu. | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O01-D_W01 Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska. | GO_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
GO_1A_O01-D_W02 Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku. | GO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03 | InzA_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
GO_1A_O01-D_W03 Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska. | GO_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O01-D_U01 Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne. | GO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
GO_1A_O01-D_U02 Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe. | GO_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-A-3, T-A-2 | M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O01-D_K01 Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej | GO_1A_K04 | R1A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
GO_1A_O01-D_K02 Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska. | GO_1A_K06, GO_1A_K05 | R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O01-D_W01 Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawowe, niepełne wiadomości na temat znaczenia bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GO_1A_O01-D_W02 Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić i w niepełny sposób omówić podstawowe procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na procesy zachodzące w środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GO_1A_O01-D_W03 Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Wymienia podstwowe metody stosowane w fitomonitoringu środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O01-D_U01 Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne. | 2,0 | |
3,0 | przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GO_1A_O01-D_U02 Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe. | 2,0 | |
3,0 | przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O01-D_K01 Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w podstawowy sposób omówić wpływ człowieka na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GO_1A_O01-D_K02 Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat rośli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Roo-Zielińska E., Solon J., Degórski M., Ocena stanu i przekształceń środowiska przyrodniczego na podstawie wskaźników geobotanicznych, krajobrazowych i glebowych, PAN, Inst. Geogr. i Przestrz. Zagosp., 2007, Monografie 9
- Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring, Wyd. Grzegorczyk, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Polska Czerwona Księga Roślin. Paprotniki i rośliny kwiatowe, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001
- Zarzycki K, Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2002