Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_O05-D_W01 | Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne i społeczne związane z edukacją ekologiczną. Potrafi Kształtowac potencjał przyrody w celu poprawy jakośći życia człowieka. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_W01 | Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę. |
---|
GO_1A_W06 | Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów. |
GO_1A_W09 | Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. |
GO_1A_W05 | Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji.
Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk. |
GO_1A_W08 | Student ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w pełnym zakresie gospodarki odpadami, w tym również rekultywacji terenów zdegradowanych, w tym składowisk odpadów. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
R1A_W07 | ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji ekologicznej i możliwościami jej prowadzenia, rozumienie edukacji ekologicznej jako elementu edukacji obywatelskiej prowadzącej do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Co to jest edukacja środowiskowa? - definicje, trendy krajowe i międzynarodowe. Historia edukacji środowiskowej w Polsce i na świecie. Formalna i nieformalna edukacja ekologiczna. Interdyscyplinarny charakter edukacji ekologicznej. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, instytucje mające statutowy obowiązek edukacji ekologicznej. |
---|
T-W-2 | Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej. Akcje i kampanie edukacyjne – planowanie i ewaluacja. |
T-W-3 | Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?). |
T-W-4 | Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej. |
T-W-5 | Rolnictwo ekologiczne - założenia, audyt, opłacalność, programy finansujące |
T-W-6 | Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa. |
T-W-7 | Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych. Projekty środowiskowe realizowane w województwie zachodniopomorskim. Założenia i funkcjonowanie ośrodków edukacji przyrodniczej, leśnej i ekologicznej w woj. zachodniopomorskim. |
T-A-1 | Nadużywanie symboliki ekologicznej (greenwashing, zielone kłamstwo, ekomarketing). Kampanie edukacyjno-promocyjne o tematyce środowiskowej (Edukacja mimowolna – rola mediów). |
T-A-2 | Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej |
T-A-3 | Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków. |
T-A-4 | Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ. |
T-A-5 | Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych.
Zaliczenie przedmiotu. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania projektu |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe definicje i regulacje prawne zwiazne z edukacja ekologiczną. Wie jakie działania może podjąć w celu poprawy jakości życia poprzez kształtowanie potancjału przyrody. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |