Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_O07-B_W01 | Student zna i rozumie zagadnienia zwiazane z procesami
biochemicznymi zachodzacymi w glebie oraz potrafi omówic
wykorzystanie testów enzymatycznych w ocenie jakosci
srodowiska glebowego |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_W06 | Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów. |
---|
GO_1A_W02 | Student zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku. Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia procesów biochemicznych zachodzących w glebie w krążeniu pierwiastków w środowisku |
---|
C-2 | Student ma zdolność interpretacji wyników testów enzymatycznych w ocenie wpływu róznych ksenobiotyków na środowisko glebowe |
C-3 | Student ma umiejetność posługiwania sie podstawowymi metodami oznaczania aktywności enzymatycznej gleb |
C-4 | Student rozumie znaczenie drobnoustrojów i wydzialanych przez nie enzymów w kształtowaniu żyznosci gleby |
Treści programowe | T-W-1 | Gleba jako środowisko życia i aktywności organizmów. Organizmy glebowe. Badania biochemiczne gleb. |
---|
T-W-2 | Występowanie i rozmieszczenie organizmów glebowych. Cykl krążenia wegla. Związki cukrowe i
polifenolowe w glebie. |
T-W-3 | Obieg glebowej substancji organicznej. |
T-W-4 | Związki azotowe w glebie. Metabolizm azotu w glebie |
T-W-5 | Przemiany biochemiczne związków azotowych w glebie |
T-W-6 | Przemiany biochemiczne związków fosforu oraz związków siarki w glebie. Mikrobiologiczne przemiany metali ciężkich |
T-W-7 | Losy ksenobiotyków w glebie. Podatność zanieczyszczeń na biodegradację. |
T-W-8 | Rodzaje detoksykacji ksenobiotyków w glebie. Rozkład węglowodorów |
T-W-9 | Bioremediacja gleb - podłoże biochemiczne |
T-W-10 | Oddziaływanie zanieczyszczeń na procesy biochemiczne w glebie. Multiparametryczne wskaźniki jakości gleby. |
T-A-1 | Kwasy nukleinowe jako cząstki sygnalizacyjne w glebach |
T-A-2 | Metody oznaczania aktywności oksydoreduktaz w glebie |
T-A-3 | Metody oznaczania aktywności enzymów biorących udział w przemianach zwiazków fosforu w glebie |
T-A-4 | Metody oznaczania aktywności enzymów biorących udział w przemianach zwiazków azotu w glebie |
Metody nauczania | M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
---|
M-2 | Praca grupowa na bazie otrzymanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczen |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia zwiazane z procesami biochemicznymi zachodzacymi w glebie |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |