Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu meteorologii i klimatologii oraz dyspersji zanieczyszczeń.
W-2Znajomość podstawowych metod wnioskowania statystycznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.
C-2Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy.2
T-A-2Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja.2
T-A-3Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych.2
T-A-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.2
T-A-5Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI.2
10
wykłady
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.2
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.2
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.2
T-W-4Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery.2
T-W-5Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza.4
T-W-6Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.4
T-W-7Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.2
T-W-8Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Opracowanie i interpretacja wyników wykonywanych w ramach ćwiczeń.15
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w konsultacjach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
M-3Ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu
M-4Ćwiczenia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań
S-3Ocena podsumowująca: Obecność studenta na zajęciach w IMGW
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O09-M_W01
Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
GO_1A_W03R1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O09-M_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-7M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O09-M_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania.
GO_1A_K03, GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-2T-A-5M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O09-M_W01
Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
2,0
3,0Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O09-M_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O09-M_K01
Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania.
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega jednak potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kossowska - Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa - Łódź, 2000
  2. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  3. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy.2
T-A-2Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja.2
T-A-3Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych.2
T-A-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.2
T-A-5Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.2
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.2
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.2
T-W-4Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery.2
T-W-5Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza.4
T-W-6Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.4
T-W-7Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.2
T-W-8Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Opracowanie i interpretacja wyników wykonywanych w ramach ćwiczeń.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O09-M_W01Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W03Student rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery.
Treści programoweT-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania.
T-W-2Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji.
T-W-3Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych.
T-W-4Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery.
T-W-5Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza.
T-W-6Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień.
T-W-8Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O09-M_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza.
Treści programoweT-A-1Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy.
T-A-2Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja.
T-A-3Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych.
T-A-4Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu.
T-W-7Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O09-M_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
GO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza.
Treści programoweT-A-5Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu
M-4Ćwiczenia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań
S-3Ocena podsumowująca: Obecność studenta na zajęciach w IMGW
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega jednak potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0